NOMBO SEMBILAN BELAS

6.6K 106 8
                                    

"Kami dari jabatan agama islam."

"Astagfirullah." Hati alifa beristigfar.

"Alhamdulillah." Hati dariy bersyukur.

"Tapi encik. Salah faham ni. Saya ada dengan kakak ipar saya dalam ni. Kejap saya panggil dia kalau cik tak percaya." Dengan pantas alifa mendaki tangga menuju bilik xara.

"Xara. Bukak pintu xara.. tolong aku." Alifa memulas pintu bilik. Malang seribu kali malang. Tiada kelibat xara disitu.

Air mata alifa berjujuran lagi. Tak sanggup menahan malu apabila ditangkap basah bersama kekasih lamanya.

×××

"Aku tak rela Xara." Matanya sembap walaupun sudah dimakeup. Air matanya tak berhenti mengalir.

"Sabar kay. Sorry. Time tu aku dalam tandas. tak mampu nak buat apa apa." Xara memegang tangan alifa erat sekali.

"Benda dah jadi. Aku harap kau terima sebaiknya. Jagalah dariy seperti dulu dulu kau sayang dia." Alifa hanya memandang ke lantai bawah.

"Aku nikahkan dikau dengan Tengku Alifa Zakea binti Tengku Mokhtar dengan mas kahwinya sebanyak rm30 tunai."

"Aku terima nikahnya tengku alifa zakea binti tengku mokhtar dengan mas kahwinya rm30 ringgit tunai."

"Sah?"

"Sah"

"Sah"

"Alhamdulillah." Hati dariy sudah bersorak riang. Kini alifa miliknya sehingga salah satu dari mereka dijemput Illahi.

Cincin disarungkan. Dahi alifa dicium penuh kasih sayang. Tetapi alifa memandang perbuatan dariy penuh kejijikan dan dendam bersama api amarah ego menyelubungi fikiran.

Mereka tidak membuat majlis besar besaran. Cukup sekadar nikah.

"Sayang. Macam mana diorang boleh..." pertanyaan mika dipotong.

"Balik rumah sayang cerita okay?" Ujar xara lemah. Mika hanya mengangguk faham.

"Awak. Kita terus balik rumah saya ya??" Alifa hanya senyap. Dia mengatur langkah kearah kereta milik dariy.

"Eish merajuk la tu." Monolog dariy sambil mengatur seribu langkah ke kereta dia.

"Huh okay. Bismillah." Dariy menghidupkan enjin dan kereta itu membelah jalan.

"Pergi rumah aku dulu." Ujar alifa tanoa memandang dariy. Air matanya masih belum kering.

"Baik sayang." Terdengar keluhan halus alifa.

Selang beberapa minit. Mereka tiba di kondo milik alifa.

"Kau tunggu sini. Jangan semak nak ikut." Dariy hanya mengangguk faham.

Telefon dikeluarkan.

"Ha bro okay tak majlis kau?" Ujar syafiq keriangan.

"Ahah okey je tapi tulah. Dia tak redha." Keluh dariy.

"Kau bersabar je. Dia tu ego sebab tu la kau kena tak ego. Kalau tak. Hmm. Kemungkinan besar kau dengan dia boleh crackk." Syafiq membuat bunyi retakan.

COUSINWhere stories live. Discover now