"Mika. Cepat sikit mika. Ibu nak jumpa adik kamu." Ujar pn salha kerisauan.
Setahunya alifa hanya ada cancer tapi tidak pula sampai kena bedah. Tiada sesiapa yang memberitahunya.
"Ibu. Sabar ya. Adik baik baik je tu." Ujar mika menenangkan ibunya yang resah.
Setelah beberapa minit memandu akhirnya mereka sampai.
"Hello sayang. Alifa wad mana?"
"Ouh oke." Talian dimatikan.
"Adik wad berapa?"
"6A." Kaki mereka terus laju menuju wad yang ditetapkan untuk alifa
Setelah beberapa minit berjalan akhirnya mereka sampai.
"Anak ibu." Alifa terus dipeluk kuat. Tak sanggup dia kehilangan satu satunya anak perempuannya.
"Ibu. Alifa nak minta maaf ya dari alifa lahir sampailah alifa sekarang. Alifa banyak dosa dengan ibu. Maafkan alifa ya. Alifa tak nak nanti kalau alifa dah pergi. Alifa tak tenang. Maafkan saya ya ibu." Ujar alifa lemah. Kondisi badannya semakin lemah. Tak tahulah kenapa.
"Ibu maafkan kamu nak. Janganlah tinggal ibu. Nanti ibu rindu kamu." Puan salha masih memeluk anaknya lagi. Tak dilepaskan.
"Alifa tak boleh nak cakap apa apa bu. Ni semua takdir Allah." Sebaris senyuman sakit dari alifa diberi kepada ibunya.
"Abang mika. Adik minta maaf juga ya. Adik selalu susahkan abang. Haha. Starbucks. Teringatlah. Eii sedapnya."
"Green tea matcha." Saing adik beradik itu.
"Ahahaha." Mereka ketawa serentak.
"Rindu nak naik moto dengan abang. Balik sekolah sama sama. Tiba tiba alifa rasa menyesal sebab tinggalkan family selama 3 tahun. Haha. Bodohnya alifa kan?" Senyuman hambar tidak lari dari mukanya.
"Tak apalah alifa. Tu kan cerita lama. Lagipon kau dah kat sini sampai kahwin dapat anak lagi. Tu pon dah cukup bahagia untuk kitaorang." Ujar xara pula. Dia menahan sebak.
"Xara. Aku nak mintak maaf kat kau selama kita kenal dari kita kecik lagi. Time tu kita main sama sama kat kedai pakmat. Pastu kita dah masuk sekolah kita sekelas sampai darjah 6. Time tu kau suka asfan. Ahahha. Pastu kita naik skola menengah 3 tahun kita satu kelas. Well budak pandai form 4 kita berpisah. Tapi hubungan kita tetap rapat. Tak tahu pula rancangan Allah itu manis. Kau jadi kakak ipar aku. Sebahagian dari family aku. Aku sayang kau sangat. Kaulah kawan dunia akhirat aku." Tanpa apa apa. Xara terus memeluk alifa. Air matanya tak berhenti henti mengalir.
"Aku sayang kau alifa." Mereka yang berada dikatil itu semua berpelukan. Dariy yang memandang hanya mampu mengalirkan air mata. Keluarga yang rapat. Sebak didada tak dapat ditahan. Akhirnya air mata lelaki itu jatuh ke bumi. Dia memandang maliq yang sedang nyenyak tidur. Sayu. Mukanya sama dengan alifa tapi versi lelaki. Mungkin itulah pengganti alifa kelak.
Berjam jam mereka menghabiskan masa bersama sampailah waktu melawat telah habis. Rasa berat nak berpisah.
"Ibu balik dulu. Ibu tahu alifa kuat." Dahi alifa dikucup lama.
"Adik sayang ibu." Balasnya dengan pelukan erat. Dia dapat rasakan aura ibunya masuk dalam badannya. Mungkin ini kali terakhir dia memeluk insan bernama ibu.
"Aku balik dulu dik. Kita tak pernah berpisah. Aku sayang kau sangat. Kau darah daging aku. Aku pasti. Kau kuat. Maafkan aku selama ni aku sakat kau ya." Buat pertama kali mika memeluk adiknya. Pertama kali dan terakhir.
"Adik sayang abang juga. Thanks for the first time hug from you." Air matanya jatuh lagi. Rasa terharu bila dirinya dihargai.
"Bye assalamualaikum." Alifa hanya tersenyum hambar.
"Waalaikumsalam." Air matanya dilap dengan tisue.
"Hubby." Alifa memandang dariy sayu. Dapat dirasakan esok tiada lagi dia disini.
Mungkin ajalnya telah tiba.
"Saya mintak maaf. Selama kita kenal dari sekolah sampailah kita kawin. Ada maliq. Saya tahu banyak salah saya. Biadap dengan awak. Saya mintak maaf ya." Badan tegap dariy dipeluk kuat.
"Saya sayang awak sepenuh jiwa saya. Tiada yang boleh ganti tempat awak. Saya janji saya takkan kahwin dengan orang lain. Kecuali awak sahaja. Im promise." Ujar dariy. Terasa basah dibahu alifa.
"Janganlah macam tu. Awak kena kahwin. Untuk kebahagiaan awak." Alifa sudah merestui jika dirinya diganti namun dariy tetap dengan pendiriannya.
"No. Awak tiada ganti."
×××
"Dariy. Dah time. Alifa kena masuk bilik pembedahan. Aku nak kau bersabar. Dan jangan fikir negetive. Alifa perlu aura positif." Dariy mengangguk paham.
"Maliq cium mummy." Maliq mikael mencium lembut pipi mummynya.
"Maliq tahu mummy kuat." Ujar maliq yang masih kecil itu. Walaupun kecil. Mindanya seperti orang dewasa.
"Ibu sayang maliq. Jadi anak yang soleh ya?" Air matanya jatuh.
"Hubby percaya sayang." Dikucupnya dahi seorang isteri.
"Dah. Alifa. Aku pon percaya kau." Xara menggenggam kuat tangan alifa.
"Lets start."
×××
Tbc....
Hye hye hello guys.
Okay nak cakap ni COUSIN dah nak sampai penghujung. Uhuk. Sedih jap. Btw sis terharu sangat sebab dapat noti banyak. Everydayy. Thanks to @nabella_bazli . Sebab sejak dia promote kat novel dia
Readers I makin banyak. Noti hari ii non stop. Terharu gilaa.And nak ucap THANK YOU ALOT to my readers. Yang always support buku ni. And I nak minta maaf sangat ii. Sebab tak dapat nal promote sorang ii. Sebab ramai sangat. Sory sangat ii tau.
Bye...
YOU ARE READING
COUSIN
Romance"I'll never fall in love with my own cousin" "I dont like to share my life with my cousin" Kata kata angkuh dari seorang gadis bernama Tengku Alifa Bariya. Egonya tak kemana. Jodohnya tetap 'dia'. Sudah tertulis dilauhmahfuz. Tetapi ego menyelubungi...