"ENCIK? Encik ok tak? Encik perlukan apa-apa bantuan?"
Nurul Fatihah segera bersuara cemas saat cermin sisi pemandu diturunkan. Ada bau alkohol kuat menusuk ke dalam deria baunya.
Dalam samar-samar cahaya dia dapat melihat seorang lelaki beraut Cina dari dalam kereta tersebut. Lelaki itu hanya diam memandangnya. Fatihah dapat melihat jelas titis air jernih yang membasahi wajah itu. Baju lelaki itu kelihatan lencun dek peluh yang sama.
'Pasti mabuk ni!' Hukum Fatihah sendiri di dalam hati. Pintu kereta dibuka bagi mendapatkan lelaki tersebut.
Tanpa disuruh jari-jemari halusnya menyentuh dahi dan pipi lelaki yang berkumis tipis itu. Sejuk! Peluh sejuk!
"Astaghfirullah, peluh lencun encik ni... encik boleh bernafas tak ni? Nak saya panggil ambulans?" Fatihah diterpa bimbang.
Seingatnya, dia pernah terbaca dalam artikel bantuan kecemasan yang diedarkan di pejabatnya beberapa hari lalu, kalau tiba-tiba mangsa mengeluarkan peluh sejuk, memercik lencun seluruh badan, ada kemungkinan mangsa sedang mendapat serangan jantung.
"Encik? Encik boleh bernafas tak ni? Masyaallah... saya panggilkan ambulans ya!" Fatihah semakin cemas sendirian.
Kalut mencari telefon bimbit di dalam tas tangannya. Sesekali dia membuang pandang ke arah jalan raya mengharapkan ada yang sudi berhenti untuk memberikan bantuan. Sungguh dia tidak tahu apa yang harus dilakukan saat itu.
"Allah! Aku nak buat apa ni?" Fatihah bangkit mundar-mandir cuba mencari jawapan. Peluhnya juga mula memercik dek cemas dengan apa yang sedang berlaku.
'Tulah Tihah! Masa orang bagi taklimat rawatan kecemasan, kau sibuk berwhatsapp dengan Arif Rizqi! Padanlah muka kau! Kan sekarang dah tak tahu nak buat apa...'
Dalam masa yang sama, lelaki yang membuat cemas hati Fatihah terus kaku di kerusinya. Tidak berganjak walau sedikit. Hanya bebola matanya bergerak ligat memerhatikan Nurul Fatihah dengan penuh pesona.
'Indahnya kau, Tuhan!' bisik hati pemilik nama Alvin Tan itu.
"Encik... encik ok tak ni?" Melihat lelaki itu terus kaku, kebimbangan Fatihah mula memuncak.
Tisu yang diambil dari tas tangannya dibuat mengelap wajah lelaki asing itu. Tisunya sudah habis, namun masih saja peluh sejuk terus memercik. Dada kekar lelaki itu juga berombak laju.
"Encik! Dengar saya tak?" Fatihah sekali lagi memanggil. Tangan lelaki itu disentuh. Sejuk juga!
'Paralysed ke orang ni? Sesak nafas ke? Isy! Tak sempat nak call ambulans ni!' Telefon bimbitnya dilepaskan dari tangan. Leher jinjang lelaki itu pula disentuh. Basah lencun!
'Macam mana kalau dia tengah sesak nafas ni? Nanti mati tak pasal-pasal pula!' Fatihah kembali bermonolog sendiri.
'Kalau orang sesak nafas, doktor tu kata boleh ambil apa-apa benda tajam, cucuk kat bawah tekak. Biar udara masuk terus ke paru-paru! Apa entah namanya tu, trakeotomi?' Fatihah cuba mengingati semula apa yang pernah diajarkan. Sesekali tangannya kembali menyentuh lelaki tersebut. Bimbang!
Sedangkan dalam diam...
'Yes... I am paralysed by you... Oh God! Is this really you? Or just an angel sent from the heaven? She is so beautiful!' Alvin Tan berbisik di dalam hati. Terus mengagumi keindahan yang terbentang di depan matanya.
Mata itu, bibir itu dan sentuhan halus itu sungguh merengsakan jiwanya.
Melihat lelaki itu terus kaku tak bergerak, Fatihah terus-terus kalut. Tas tangannya ditunggangkan bagi mencari alat panjang, tirus dan tajam untuk menebuk leher mangsa sebelum terlambat. Akhirnya, pembuka sampul pewter hadiah dari rakan sepejabatanya diambil. Sedia untuk melakukan prosedur trakeostomi, walaupun dia sendiri tidak pasti entahkan betul atau tidak.
YOU ARE READING
DIA FATIHAHKU
RomanceAda mamat Cina ni, nama dia Alvin Tan. Alvin ni suka kat budak perempuan bernama Nurul Fatihah, sebab ada satu insiden berlaku buatkan dia kata Tuhan yang hantar Fatihah kat dia, jadi Fatihah kena kahwin dan jadi milik dia sepenuhnya. Sejak dari per...