Bab 8

1.8K 109 1
                                    

Sejak daripada malam itu, kelas Cikgu Saifuddin tidak lagi sama seperti sebelumnya. Untuk ditentukan keadaan yang tidak sama itu, aku sendiri tak pasti bagaimana. Cukuplah aku kata ianya bukanlah sesuatu yang buruk untuk dikatakan.

"Ikram, awak ada jawapan untuk soalan 6B?" soalnya ketika di dalam kelas. Hari itu, dia memakai kemeja berwarna hijau coklat dan seluar khakis berwarna hitam. Kacak!

Aku mengangguk lalu berjalan ke hadapan. Aku mengambil marker dan mula menulis jawapannya di papan putih.

"Good job, Ikram!" Dia memuji aku. Aku tersenyum sebelum kembali ke tempat dudukku semula.

Aku duduk semula di tempat dudukku. Lupa nak cerita yang kini aku duduk di sebelah Rafie. Hehe...

"Kau ada training petang ni?"

Aku mengangguk.

"Nak aku teman?"

Aku memandang dia. Dia masih tekun menghadap buku tapi aku tahu hujung matanya memandang aku.

"Nak tak?"

Aku mengangguk perlahan. Entahlah, rasa seronok bila tahu kehadirannya disisiku.

"Bawak helmet?"

Aku mengangguk seraya menunjuk ke arah helmet di bawah meja. Dia hanya tersenyum sebagai balasan.

Aku pandang semula Cikgu Saifuddin di hadapan. Mungkin dia menyedari yang aku sedang memandangnya, dia memaling ke arahku.

Faham yltak?

Fahan je.

Kalau tak faham, just raise your hand okay?

Okey.

Ada kalanya, peristiwa di dalam kereta hari tu seakan tak pernah berlaku. Cikgu Saifuddin masih lagi seperti mula kukenalnya dahulu. Takdelah dahulu sangat tapi lama jugalah.

Ketika waktu latihan bolasepak, seperti biasa Rafie akan ada di situ sama. Aku sebenarnya hairan mengapa Rafie sungguh baik kepadaku sedangkan kami baru saja kenal.

Hari itu, surprisingly Cikgu Saifuddin turut berada di situ. Ini sangat pelik ya memandangkan setahu aku, dia tidak pernah lagi turun ke padang bagi mengajar bola sepak.

Semua itu berubah ketika aku melihat dia berborak bukan main sakan dengan Cikgu Roslan yang selama ini jurulatih kami semua.

"Kerap pulak Rafie turun padang sekarang. Dulu dengan Dahlia bukan main lagi nak turun susah. Sekarang..." Aku terdengar nama Rafie disebut oleh pelajar lain. Dasar telinga gajah, aku pun gelabah saja ingin tahu apa yang dibualnya.

"Nak bodek Cikgu Roslanlah tu. Nak jadi kapten lagi." Seorang lagi menambah.

"Tahu pulak bila accident hari tu Dahlia tinggal dia. Eh, Dahlia sekarang dengan siapa?"

"Entah. Aku dengar dengan budak sekolah sukan. Macamlah dia nak si Rafie dulu sebab si Rafie tu sebab dia. Mesti ada sebab lain."

Lelaki lagi kuat membawang daripada perempuan rupanya. Tak disangka-sangka. Aku berani jamin yang depan si Rafie mereka semua ni acah baik.

"Ikram!" Suara Cikgu Saifuddin kedengaran di telingaku. Dia sedang berdiri di tepi padang dan ya, dia sedang memanggilku. "Sini kejap!"

Aku menurut perintahnya. Ketika aku tiba di hadapannya, dia menepuk bahuku.

"Macam mana? Seronok dapat main bola?"

Seronok!

Good to know. Cikgu nak join main sekali sebenarnya. Saja asah skills.

Perfect FlawsWhere stories live. Discover now