Bab 14

1.3K 73 3
                                    

Rafie tidak hadir hari ini. Dan itu membuatkan aku sedikit sunyi. Sunyi sedikit sajalah tapi. Geng yang lain ada saja untuk menghiburkan aku. Terutama sekali si Qayyum. Dia sangat membantu aku dalam kelas selain Rafie.

Cuma hari ini, kami semakin rapat.

"Kau nak makan apa-apa tak? Aku belikan." Biasanya, itu tugas Rafie untuk membelikan aku makanan di kantin ketika rehat tapi hari ini, Qayyum memvolunteerkan dirinya pula.

Aku hanya menggeleng. Lagipun mama sudah menyediakan Salad Daging untuk aku pagi tadi jadi cukuplah kut.

"Kalau nak apa-apa, cakap tau."

Aku hanya mengangguk dan kemudiannya sambung duduk di dalam kelas sahaja membiarkan Qayyum dan yang lain keluar ke kantin. Tapi Qayyum keluar tidak lama. Beberapa minit kemudian dia kembali ke kelas dengan membawa tiga ketul ayam dan dua botol air Coke.

'Tak pergi makan kantin ke?' tulisku di atas kertas kosong buku matematik menggunakan pensel.

"Oh ramai sangat orang tadi so malaslah."

'I see. BTW kalau nak makan sekali salad ni boleh je.'

"Nevermind. I have my fried chicken."

'Hehe kk.'

Dan kami berdua makan berdua bersama-sama sebelah-menyebelah. Sesuatu yang biasanya aku hanya akan lakukan bersama Rafie.

"Kau balik naik apa hari ni?"

'Mama aku ambik kut. Kenapa?'

"Oh ingat nak hantarkan kau tadi. Boleh je sebenarnya."

'Hmm boleh je kalau aku cancel dengan dia. Tapi aku takde helmet lebih.'

"Aku bawak keretalah. Aku park kat belakang sekolah."

Tak banyak yang aku tahu mengenai Qayyum except bapak dia French dan nama dia sangat sedap. Qayyum Zachery du Moulier bin Zakaria Jacques du Moulier. Sedap gila kan?

'Then okey je.'

Dia senyum kepadaku sementara aku mengeluarkan handphone untuk mesej mama. Cuma text mama macam tak berapa setuju dengan aku pulang dengan Qayyum.

Mama ingt nk ajak Ikram teman mama shooting lpstu. Blik dngn sape tu?

Dngn kwn Ikram jgk. Nama dia Qayyum. Nnti Ikram bgi mama contact dia.

Mcmtu okeylah. Update me anything. Stay safe. Mama loves you bb.

Okay mama...

"Dia bagi tak?"

Aku angguk.

Selepas tamat persekolahan, kami terus menuju ke keretanya yang diparkir di padang kosong belakang sekolah. Banyak juga kereta lain yang turut diparkir di situ. Ramai juga eh yang bawa kereta.

Baru dia hendak memandu, aku nampak telefon bimbitnya berdering. Panggilan daripada 'Maman'.

"Allo, Maman! Oui, juste entré à ma voiture. Pourquoi? Laisse-lui retourne on his own. Ah, chier! Okay, désolée! Á quelle heure il est finir? Je veux aller à chez ami pour un moment. Send him back, c'est tout. D'accord, je lui prendrai."

Kemudian dia memandang ke arah aku.

"Sorry. My mom suruh ambik adik aku kat sekolah dia nanti petang. Kau nak terus balik ke?"

'Tak kisah. Ikut kaulah.'

"Jomlah jalan-jalan naik kereta. Not that ada polis pun tengahari ni."

'Okay sure. BTW kau speak French with your family ke?'

"Ha'ah. I lived there until I was 13 hehe."

Aku hanya mengangguk-angguk mengiyakan apa yang dicakapnya. Seronoknya merasa duduk di luar negara. Tapi tak salah mak Qayyum ni Melayu.

'Mak kau Melayu kan?'

"Oui, elle est malais. Oh sorry. Yes, dia Melayu. Dia scholar JPA dulu belajar kat sana."

Kami tidak sambung berborak sebab Qayyum perlu memandu semula maka susah untuk berkomunikasi menggunakan kertas ni.

Dia memandu untuk hampir setengah jam sebelum menghantarku semula ke rumah. Sempat dia belikan aku Burger King sebelum menghantarku pulang ke rumah.

"Pour ton déjeuner, mon chèri."

Aku tulis di Notes dalam phone. "Aku tak fahamlah, Qayyum."

"Tu ne dois pas pour comprendre parce que, je ne pense pas si tu as compris, tu veux devenir mon ami encore."

'Kau saja kan!' Aku ketawa. Dia juga menyahut tawaku.

"Peut-être, un jour en futur."

'Bye! Thanks anyway for sending me back and the lunch.'

"Au revoir!"

Aku senyum sebelum keluar dari keretanya. Ketika aku hendak membuka pintu rumah, aku harap aku boleh berbicara sebab aku rasa hendak mencarut yang teramat sangat.

Kasut Abang Amir dan terdapat hampir sedozen pasang kasut lelaki. Maksudnya dia membawa kawan-kawan dia balik rumah. Fuck!

Aku masuk saja ke dalam rumah dan mendengar hiruk-pikuk bunyi jantan straight di tingkat atas. Pasti maid semua sudah disound awal-awal untuk tidak menganggu mereka. Kalau aku tahu tadi, memang aku ikut saja mama pergi shooting.

Lalu di hadapan biliknya, nerakaku bermula.

"Bapok bisu dah balik woi!" Suara Abang Amir bergema satu rumah (kut?).

Sedar tak sedar, aku sudah ditarik ke dalam biliknya dan mulut aku kemudian ditutup dengan duct tape serta tangan dan kakiku diikat.

Aku sedar aku dibogelkan dan perkara terakhir yang aku lihat sebelum pengsan adalah lima batang zakar menujah masuk ke mulutku.
---------

Short update but well it still an update. Memang lama tak update because I'm in France now for an exchange programme so hehe sorry

En plus, ada English story baru tajuknya Ex-Ception and it based from the true story. Enjoy!

Perfect FlawsWhere stories live. Discover now