Bab 4

3.6K 127 0
                                    

Aku ke sekolah pada hari kedua. Dan tambah menariknya, hari ini ada kelas Pendidikan Jasmani. Seperti kita semua tahu, pelajar-pelajar Malaysia tak pernah mempunyai kelas PJ yang proper makanya kelas itu jadi waktu bermain bola sepak bagi pelajar-pelajar lelaki. Pelajar perempuan pula dikawal oleh guru PJ lain.

To add icing on top of the cake, yes, guru PJ tu adalah Cikgu Saifuddin. Ya, cikgu yang aku drooled gila babi tu. Memang sistem pendidikan sekarang ini adalah menggajikan manusia helok menjadi cikgu ke?

Cikgu pun cikgu PJ jugak ke? Aku bertanya kepadanya ketika aku melihatnya turut berada di padang.

Dia hanya mengangguk. "Cikgu ajar korang PJ dengan Matematik. Macam tak suka je?"

Eh, takdelah. Lagi seronok rasanya.

"Lagipun, budak-budak lelaki cakap kamu suka main bola jugak. Jadi boleh jugak cikgu tengokkan.

Aku tersenyum sebelum menyertai rakan-rakanku yang lain bermain bola. Di grandstand, aku melihat seorang pelajar lelaki yang juga turut berada di dalam kelas tadi.  Tapi, belum sempat lagi untuk kami melakukan sebarang komunikasi. Sedang rancak bermain, aku melihat Cikgu Saifuddin merapatinya dan mereka mula berbual.

"Kau dah kenal Rafie?" Jawaher bertanya ketika kebetulan dia menghampiriku.

Aku menunjukkan ke arah Rafie dan menjongketkan kening. Dia mengangguk. 

"Dulu, dia paling melahar sekali bila waktu PJ. Ni macam pelik pulak bila tengok duduk kat situ je. Macam bukan Rafie pulak."

Masa PJ tamat. Semua pelajar mula merehatkan diri manakala aku pergi menuju ke arah Cikgu Saifuddin dan Rafie di grandstand. Mereka berdua tersenyum padaku.

"Rafie, dah kenal dah dengan Ikram?"

"Kitorang dah follow kat Instagramlah, Cikgu. Cikgu ni lambatlah."

"Hamboi, bukan main lagi. Tau dah masalah Ikram ni?"

"Sikitlah, Qayyum bagitau."

"Haa, baguslah kalau dah tahu. Jadi tengokkan sikit member ni. Cikgu percaya kelas korang semua baik-baik."

Rafie tersenyum. Kemudian dia memandang aku. Aku juga turut memberi senyuman sebagai reaksi balas.

Cikgu Saifuddin meninggalkan kami berdua di situ. Rakan-rakan yang lain sudah pulang ke kelas semula. Katanya, guru Bahasa Melayu kami tak datang pada hari ini jadi mungkin semua pergi melahar tempat lain kut.

"Teman aku beli air kejap." Dia mengajakku menemaninya. Aku angguk. Dicapainya tongkat dan kami berdua mula berjalan ke kantin. "Kau tak pernah sekolah sebelum ni?"

Aku menggelengkan kepala.

"Langsung?"

Geleng lagi.

"Macam seronok je dapat duduk rumah sepanjang masa. Yalah, tak payah fikir nak bangun pagi semua. Semua benda orang dah siapkan."

Aku hanya ketawa kecil mendengarkan hal itu. Seronok apanya kalau tak ada kebebasan. Baik tinggal bersama mama mahupun papa, tidak ada langsung kebebasan untuk aku nikmati. Kalau hendak keluar, jika di rumah mama, kena bersama dia atau Abang Amir (which biasanya aku rela mereput duduk rumah) dan jika di rumah papa, dengan adik-adik tiri aku yang semuanya sekolah rendah lagi. So celah mana yang seronok tu?

Tapi tak dinafikan, kat rumah terpulanglah nak bangun pukul berapa. Lagi-lagi kat rumah mama yang sememangnya tak ada budak kecil jadi tiadalah gangguan di waktu pagi. Kalau kat rumah papa, adik-adik aku tu sememangnya satu kesusahan yang nyata lagi benar.

"Dah lama kau tak boleh bercakap?"

Aku mengangguk lagi (ya story ni akan penuh dengan angguk geleng saja).

"Demam panas?"

Aku angguk. Dalam kata lain, aku ni aphonia. Kerosakan pada larynx dan aku patut ucapkan terima kasih kepada demam panas tersebut. 

Kami tiba di mesin gedegang berhampiran dengan kantin. Dia mengeluarkan dompetnya dan kemudian berpaling ke arah aku. "Nak? Aku belanja."

Aku tersenyum sebelum menunjukkan jari ke arah air Blackcurrant Aloe di mesin tersebut. Dia ketawa kecil sebelum memasukkan duitnya ke dalam mesin tersebut. Dia membelikan aku air yang diinginkan manakala dia membeli setin air 100 Plus.

"By the way, petang esok ada selection pemain pelapis bawah 18 tahun tau. Kita ada je pemain kita but this year ramai budak form five jadi budak form four yang nak jadi pelapis untuk next year tak ada. Kau pergilah esok."

Aku mengeluarkan buku nota kecilku dan mula menulis di atasnya. Budak bisu boleh main ke?

"Syarat main bola kena pandai bercakap ke?"

Eh, taklah macam tu. Mana tahu kalau sekolah ni skeptikal ke?

"Kau pergi je dulu. Lagipun aku ada sekali. Kaki aku ni lagi tiga, empat bulan eloklah. Aku ada esok untuk tolong pilih sekali. Aku dah dalam team sejak form one kut."

I see. Tengoklah macam mana. Tapi memang aku minat sangat-sangat nak join team bola tu weyh.

"Memang best ah kalau kau dapat join. Aku tengok kau main tadi pun memang nice. Selama ni kau main kat mana je?"

Alah, selalu main kat taman rumah papa aku je dulu. Itupun bukan boleh selalu keluar pun. Which is true. Aku boleh keluar rumah dari pukul lima sampai tujuh dan daripada hari Rabu sampai Sabtu saja. Duduk dengan papa memang 10 kali lebih strict daripada dengan mama.

"Tapi memang baek ah kau main. Nanti pandailah aku pujuk coach tu bagi kau main jugak."

Setibanya di kelas, budak-budak lelaki (by this, aku maksudkan budak lelaki yang bercakap dengan aku semalam tu ya) tu semua sedang berborak mengenai game PubG dan Mobile Legends di belakang kelas. Aku dan Rafie menyertai mereka berbual sama.

"Wey invite ah Ikram masuk group kita." Hafsyam mencadangkan sesuatu walaupun aku tak tahu group apa yang dimaksudkan. Whatsappslah harapnya. Telegram aku dah lama tak berjengah.

"Haa, kejap!" Ehsan masih ralit menghadap handphonenya.

"Pergi beli air tak ajak bhai." Qayyum mengacah. Ditepuknya bahu Rafie sehingga tertumpah air tersebut ke atas bajunya. "Wey bodoh! Serius tak sengaja bodoh!"

"Aduh, siallah Qay! Bodoh melekit sial!"

"Kau pakai baju lain kat dalam tak?" Jawaher bertanya soalan yang sebenarnya dan sejujurnya, agak tak berapa nak praktikal.

"Pakai singlet nipis je. Fucklah!"

Aku mengambil beg aku dan mengeluarkan sepasang uniform sekolah lebih dan juga sepasang tank top lebih. Dia memandang lalu mengambilnya lembut. Dilihat saiz dan ternyata ianya sama dengan yang dipakainya. 

"Haa, pergilah tukar!"  Qayyum memberi idea yang sudah sememangnya obvious akan dilakukan. "Ikram, pergi ikut dia. Takut nanti jatuh pulak nak pergi toilet tu."

Aku pun mengikut Rafie ke tandas. Dia menuju ke hujung tandas tersebut agar tidak dilihat oleh pelajar lain yang dia ingin menukar pakaian. Dan ketika inilah iman aku sedikit teruji.

Dia membuka pakaiannya sepenuhnya mendedahkan badan jantannya kepadaku. Okey, dia tak sado sangat but enough to say he has abs and dia ada V-line. Cukup membuatkan aku terpaku seketika. Dalam tak sedar, aku telah menjilat bibirku di hadapannya. Tak sengaja okey!

"Kenapa kau pandang aku macam tu?" Shit! Dia perasan.

Aku hanya menggelengkan kepala.

"Aku rasa kau punya lagi ketak kut."

Setelah dia sudah memakai pakaian tersebut, dia memandang ke arah aku dan tersenyum. Lemah pula rasa.

"Hari ni, panggil aku Wan Ahmad Ikram."

Aku ketawa walaupun ianya taklah lucu mana.

________________________

First of all, actually tak sedar votes dah cukup and Daniel was on vacation these past few days. Anyway, selamat hari raya Aidil Adha kepada semua umat Islam yang membaca story ini. Jemput ajak datang makan daging korban ya. Anywayssssss, 27 votes then only I will write the next chapter...

Perfect FlawsWhere stories live. Discover now