"Lambat lagi ke, Ikram?"
Aku hanya memandang ke arahnya dengan pandangan 'kau lekjap boleh tak?' Tapi kalau aku jadi dia pun aku akan marah kut. Daripada tengahari ke petang tak siap-siap lagi buat kerja AddMaths siapa je yang tak emosi?! Cuma sebab dia pandai sikit so dia dah siap awal dan aku belum.
Dia kemudian datang dan memeluk aku dari belakang. Pipiku dicium lembut sebelum tanganku dipegang.
"Banyak lagi ke?"
Aku menunjukkan tiga lagi soalan yang belum selesai. Sebagai pelajar yang agak lemah dalam subjek ini, memang cikgu Matematik Tambahan kelas kami akan bagi latihan yang lebih sedikit kepadaku.
"Nak aku tolong?"
Takpelah, sikit je lagi.
"Well, I don't mind to help actually."
It's okay. Duduklah dulu. Sikit je lagi ni.
"Yelah, aku tunggu."
Sejak aku came out pada mama beberapa hari lalu, mama semakin membenarkan aku untuk bermalam di rumah Rafie. Kalau tak bermalam pun, lepak di sini. Contohnya, macam sekarang ni haa. Plannya kejap lagi ni kami nak pergi main badminton sama-sama. Kakaknya Cikgu Rita pula oergi dating so makin mudahlah.
Semasa aku sedang menyiapkan beberapa latihan lagi, mataku perasan yang dia sedang memandang ke arahku. Aku tak mampu nak menahan senyum lagi ketika itu.
"Kau tahu tak bila kau senyum tu, it almost impossible to not look at it."
Aku tersenyum dengan lebih lagi. Cepat-cepat aku menyiapkan latihan itu.
"You know what, aku selalu bayangkan macam mana suara kau tu. How does it sound. Aku teringin sangat nak dengar."
Senyumanku menjadi garisan lurus. Aku sendiri teringin mendengar bagaimana suaraku sekarang. Ada video masa aku kecil dulu yang mama rakan bagaimana rupanya jika aku boleh bercakap. Oh ya, aku tak pernah tunjukkan pada Rafie lagi.
Aku pantas mencari video tersebut yang sudah dipindahkan dari dalam laptopku. Di dalam video itu, umurku tiga tahun dan not to brag but aku sememangnya sudah petah bercakap. Di dalam video itu, aku sedang berbual dengan kakak saudaraku, Kak Ila.
Dia mengambil handphoneku itu dengan cermat. Sepanjang video itu dimainkan, dia tersenyum seorang diri. Kalaulah dia tahu yang senyuman dia juga adalah sesuatu yang mustahil untuk tidak dipandang.
"Your cuteness never lessen. Not even at the slightest."
'Terima kasih'.
"What is that?"
Aku tulis. That is how we say 'thank you'.
"Oh, but seriously you are so cute, Ikram. I wish you can see it yourself."
Well you know sometimes kita teringin sangat nakkan sesuatu tu tapi it just not meant for us. Ya aku impliedkan Cikgu Saifuddin dalam tu. Bukanlah aku masih menginginkan dia, aku sangat bahagia dengan Rafie tapi ada masanya aku masih terkenang.
"Betul tu."
Aku meletakkan pen dan menuju ke arah dia yang masih duduk bersandar di birai katil. Aku mengambil tempat di sebelahnya. Dia masih dengan senyuman kepadaku. Kemudian dia memegang pehaku. Okay, I'm never done this before.
"I used to think that this would be just a phase..."
When did you figure it out?
Rafie merenung siling seolah ingin mengingati perkara lama. Kemudian dia kembali ke realiti. "Masa dengan Dahlia actually. Aku sedar yang things wouldn't work out between us. It never worked pun actually."
YOU ARE READING
Perfect Flaws
Teen FictionAku tidak sempurna. Sedikitpun tidak. Cintaku juga pada orang yang tidak sempurna. Tapi, itulah yang menyempurnakanku...