Bab 16

1.1K 73 4
                                    

Aku semakin murung selepas mama menikah dengan Cikgu Saif yang kininya aku terpaksa memanggilnya Papa Saif. Geli dan sejujurnya it hurts me inside, I can say. Yalah mana taknya. Aku yang beriya nak dia dulu sekali mama yang dapat. Haila nasib...

Aku dan Rafie, well semakin baik. Ada masanya aku akan pergi bermalam di rumah Cikgu Rita dan sejak mama sudah berkahwin baru, jarang sekali dia tak mengizinkan aku untuk pergi ke sana. Ada masanya, kami akan pergi berjalan berdua menaiki motornya sehingga berhari-hari.

Tapi, masih ada sesuatu yang tak kena. Ya, betul. Masalah aku sekarang adalah Qayyum. Sejak daripda peristiwa aku dan dia meletakkan bibir (kami tak literally bercium ya) itu, dia semakin menjauh daripadaku. Bukanlah rindu tapi... aku syak dia suka aku. Haa gitu konfiden seorang Ikram!

"Fie, aak anya..." Suatu hari ketika melepak di rumahnya, aku bertanya kepada Rafie.

"Apa dia?"

"Ayuum eeaang ak athang ini ke?"

"Entah. Aku ada ajak tadi tapi dia macam tak nak je. Busy kut."

Aku tahu Qayyum tak busy. Dia memang sengaja tak mahu datang ke rumah kami berdua. Di sekolah ya, kami okey sahaja. Tapi setakat itu sajalah. Dia seakan berkelakuan aneh bagi aku.

"You like him?"

Tersentak aku apabila soalan sebegitu diajukan kepada aku. Bukanlah aku suka sangat Qayyum tu tapi apabila soalan sebegitu serius bunyinya ditanya, seram juga dibuatnya.

Aku menggeleng.

"You seem like caring too much to him."

"Ia awaan itee an? Etii ah ena caring."

"Then that's good."

Kemudian suasana sunyi semacam. Langsung tidak ada apa-apa yang keluar dari mulutnya.

"He always like that."

"Asud au?"

"Dia selalu sorokkan masalah dia. To the point benda tu membahayakan dia. I'm trying to help him sometimes but..."

Aku tak memberikan sepenuh perhatian kepada apa yang Rafie katakan kerana aku pasti ianya tidak ada kena-mengena pun. Aku tahu apa puncanya Qayyum sering mengelakkan diri.

"Tau tak dia tak pernah ada girlfriend?"

Aku hanya tersenyum. "Au ta uka dia ak?"

"Dulu adalah sikit crush kat dia tapi not more than that pun. The closer we are, the feelings tu fading."

Maybe ini akan berlaku pada aku dan Rafie ini nanti. Who knows? Dia sendiri yang cakap macam tu. Bukannya aku.

"I know what you are thinking."

Aku tung


gu sekiranya dia ingin menyambung apa-apa tetapi tidak ada apa yang disambungnya. Jujur, memang aku terasa sesuatu yang fishy dengan ayatnya itu.

"I won't leave you, Ikram." Kemudian dia mencium pipiku lembut. Itu adalah satu perkara yang aku suka mengenai Rafie. Ciumannya lembut dan membuatkan aku terbuai sendiri. "I love you, Ikram. I really love you."

'Terima kasih'.

"You love me?"

Aku angguk. Tak dinafikan, memang aku cintakan dia. Cuma tentang Qayyum, aku ada second thought tentangnya.

Mama sudah mengizinkan aku memandu sendiri jadi pulangnya aku dari rumah Rafie, aku terus menuju ke rumah Qayyum. Aku rasa seperti tidak adil bagi dirinya dilakukan sebegitu. Setibanya aku di rumahnya, aku disambut oleh mamanya di muka pintu. Kawan lama mama, Datin Farrah Hana.

"Oh, anak Amelia. Come in. Qay ada kat pool. Qay tak cakap pun ada kawan nak datang." 

Melihatkan wajah ibunya, aku tahu mana kekacakan Qayyum diwarisi. Terutama di bahagian matanya.

Aku terus berjalan menuju ke kolam renang di belakang rumahnya. Di situ, Qayyum sedang baring di kerusi malas dengan hanya memakai singlet putih dan boxer corak bunga berwarna biru. Matanya pejam tapi aku tahu dia tidak tidur.

"Kenapa kau datang?"

"Ak ole e?"

"Tak kata pun tak boleh. Duduklah."

Aku duduk di kerusi malas sebelahnya. Suasana senyap antara kami berdua.

"Dari rumah Rafie ke?"

"A'ah."

Baru dia hendak membuka mulut lagi, mamanya datang membawa sebakul kecil baguette bersama madu lavender juga teh mint. Mamanya tersenyum kepadaku dan kemudian memandang ke arah anaknya.

"Tu ne m'a pas dit que ton ami est venir, Qayyum."

 "Je ne sais pas. Il ne m'a pas dit qu'il voudrait venir ici."

"C'est d'accord. Demandes-lui si il veut manger ici ce soir."

"Ikram, nak dinner sini tak? Mak aku tanya."

Aku hanya tersenyum tapi tak menjawab apa-apa. Malu pun ada.

"Ouais, il mangera ici. Il a honte avec vous, maman."

Kemudian mamanya memandangku dengan senyuman. "Why you wanna be ashamed with me, Ikram? I know your mom." Kemudian dia berlalu pergi dari situ.

"a'a au aap kat ama kau?"

"I told her that you want to have your dinner here and you are too shy to admit it."

Aku ketawa. 

"Ikram, all this time I've been hiding this from you but... I love you actually."

Tawaku mati secara tiba-tiba. I mean, aku tahu itu tapi aku tak sangka yang dia ingin bercakap mengenainya sekarang. Shooketh gila kut.

"I'm serious about it. Macam kelakar sikit but it's true. Je t'aime tellement."

"Ayyuum a'u... ak au ak akap apa."

"It's okay. I mean, well, Rafie is hot. You can't deny him."

Aku cepat-cepat mencari buku nota di dalam beg aku dan terus aku tulis sesuatu kepadanya.

'Aku ni tak sempurna kut, Qayyum. Apa je yang buat kau suka kat aku."

"You really want to know that?"

Aku mengangguk.

"Your flaw is what makes you perfect, Wan Ahmad Ikram."

Aku terdiam (by diam aku maksudkan mati kata) dan terkejut. Sangat terkejut dengan apa yang dikatanya.

'Since when?'

"Siapa antara kami berlima yang mula bercakap dengan kau dulu?"

"Ikram, nak makan dengan kitorang tak?" seorang rakan sekelas lelaki bertanya kepadaku. Di sisinya terdapat lagi tiga pelajar lain.

Baru aku teringat. Ianya adalah Qayyum. Bukannya aku tak ingat selama ini tapi perkara itu sangatlah tak signifikan untuk diingat.

"It was my idea untuk ajak kau makan dengan kitorang because I wanted to know you more. From the first moment you stepped into our class, j'ai senti que je t'aime."

"Ayyyuuum..."

"Yes?"

'Kenapa tak cakap?'

"Sebab aku takut yang kau tak sukakan aku macam mana aku sukakan kau. I mean, it's hard for me to say this. I've been trying to do it for a year."

Dia diam sebelum menyambung lagi.

"If there's anything that I can do, anything to make you love me, I swear I will do, Ikram."

Aku tak membalas apa-apa.

"I love you. I love you so damn much!"

______________________________

Votes and commentslah ya. Baru semangat nak update tu laju hikhik...

Perfect FlawsWhere stories live. Discover now