Langit di atas didongak pandang sambil Seongwoo mengangkat tangan, melindungi mata daripada silau matahari yang membiaskan cahaya perang. Cahaya senja. Cahaya yang sama seperti di waktu fajar. Cahaya yang menentukan malam. Pandangan Seongwoo kemudian beralih kepada sebuah pondok berdekatan pelabuhan.
"Encik" sapaan seseorang membuatkan Seongwoo mengalihkan semula pandangannya. Seorang wanita separuh umur berdiri dekat dengan dirinya.
"Encik cari saya?" soal wanita itu. Wajahnya berkerut hairan, seolah mengambil langkah waspada dengan Seongwoo yang dikenalpasti sebagai orang asing dari Seoul itu.
Seongwoo mengangguk. "Puan kenal Ha Sungwoon? Saya diberitahu yang puan tinggal berdekatan rumah mereka"
Wanita itu menggaru kepala. "Ya saya. Tapi bukan saya seorang. Ramai lagi jiran yang lain yang tinggal berdekatan rumah mereka. Kenapa cari saya?" nadanya kerisauan. Berita mengenai Ha Sungwoon yang meletupkan keretapi itu sudah tersebar luas dalam kalangan mereka dan menjadi gossip pasar yang hangat.
Seongwoo mengukirkan senyuman. "Saya akan jumpa mereka yang lain nanti, buat masa sekarang, boleh saya dapatkan keterangan puan"
Wanita diam seketika, mengerling sekeliling, merasa serba salah untuk melayan detektif dari Seoul itu
"Kalau puan tak nak beri keterangan, puan akan dianggap tidak memberikan kerjasama kepada pihak polis" nada Seongwoo ditegaskan sambil tangannya meraba keluarkan lencana identitinya.
"Baiklah. Baiklah" wanita itu mengalah. "Duduklah, saya akan buat sesuatu untuk encik"
Seongwoo menarik nafas lega sebelum melabuhkkan punggung di pangkin di depan rumah wanita itu. Pandangannya tertatap ke laut depan. Sinar senja agak terik, membiaskan cahaya melalui pantulan air. Burung-burung berkicauan di langit dan kedengaran air bergolak di bawah bot-bot yang diikat hampar di pelabuhan. Beberapa nelayan yang usai membersihkan bot masing-masing hanya mengerling anak muda itu kehairanan. Seongwoo hanya membalas dengan senyuman.
"Nah~ jemput minum" wanita tadi kembali dengan segelas jus oren. Seongwoo hanya memandang sebelum mencapai minum sedikit air minuman tersebut.
"Puan Jeon bukan?" ujar Seongwoo lalu meletakkan gelas yang dipegang.
"Ya saya. Saya tak tahu apa yang berlaku dengan Sungwoon sampai dia sanggup buat macam tu"..." wanita itu memulakan.
"Sebenarnya saya bukan nak tanya pasal Ha Sungwoon, tapi saya nak tanya mengenai orang lain" celah Seongwoo, sambil mengeluarkan pen dan buku nota kecil.
"Siapa?" puan Jeon merapatkan muka.
"Kang Daniel"
............................................................................
"Kang Daniel!"
Sahutan Sungwoon tidak bersahut. Senyap di hujung rumah.
Tok tok tok!
Kedengaran ketukan di pintu tidak berhenti.
"Yah Daniel, tolong bukakan pintu tu, tengok siapa yang datang" Sungwoon meninggikan suara.
Tok tok tok!
"Haish" Sungwoon merungut sebelum mematikan api dapur gas dan bergegas ke bilik adiknya. Pintu ditolak buka dengan kasar.
"Apa? Mana Daniel dengan Jihoon pergi? Aku ingatkan mereka berdua main game dalam bilik tadi" Sungwoon menggaru kepala, melihat bilik adiknya yang kosong, tiada sesiapa.
YOU ARE READING
Antara Subuh dan Senja
ActionAntara Subuh dan Senja. Antara kegelapan dan cahaya. Kebenaran dan kepalsuan. Ha Sungwoon, terperangkap antara subuh dan senja. ////////////////////////////////////// Kesilapan di masa lalu ingin ditebus untuk membersihkan namanya. Namun langkah da...