Langit kelihatan mendung dikelilingi dengan awan gelap. Angin bertiup lembut. Dedaun kering melayang ditiup angin. Jihoon mendongak pandang ke atas sebelum melajukan langkah, bimbang hujan turun sebelum sempat sampai rumah.
Rumahnya terletak dalam kawasan perumahan yang biasa, tidak berbukit namun dikelilingi rumah yang tidak mempunyai struktur tetap. Jihoon sering melalui kawasan yang sempit, lorong belakang kedai untuk cepat sampai ke rumah. Usai melalui beberapa lorong, Jihoon melihat ramai orang berkerumun depan rumahnya. Jantungnya tidak semena-mena berdegup kencang. Beberapa buah kenderaan polis juga kelihatan.
Anak kecil yang berumur 11 tahun itu menyelit antara kerumunan orang tersebut. Jihoon kehairanan.
"Kenapa?" soal Jihoon namun tiada sesiapa menjawab soalannya. Jihoon meneruskan langkah seperti biasa sebelum langkahnya terhenti.
"Hyung" Jihoon memanggil Sungwoon apabila melihat abangnya keluar melalui pintu. Kemudian Jihoon tergamam apabila melihat tangan Sungwoon yang bergari dan dua orang pengawal polis yang memegang iringnya.
Jihoon pana. Apa yang berlaku? Kenapa Sungwoon hyung digari? Kenapa Sungwoon hyung dibawa polis? Apa yang Sungwoon hyung lakukan? Apa dah terjadi pada Sungwoon hyung?
Jihoon terdiam sambil matanya melirik lihat Sungwoon yang dibawa masuk ke salah satu kenderaan polis yang menunggu di depan rumah.
"Jihoon" suara Sungwoon didengari sebalik bunyi bising kerumunan orang ramai yang bercakap dan berbisik.
Jihoon dan Sungwoon saling berpandangan beberapa saat sebelum kelibat Sungwoon dipaksa masuk ke dalam perut kereta.
"Hyung!" Jihoon tersentak dan terus berlari ke arah kereta tersebut.
"Hyung! Hyung! Sungwoon hyung!" Jihoon mengetuk tampar tingkap kereta tersebut beberapa kali sebelum badannya ditahan pegang oleh seorang lelaki asing. Sebaik badan Jihoon menjauhi kereta polis, kenderaan itu terus bergerak laju.
"Hyung!" Jihoon menjerit panggil. "Sungwoon hyung!" Jihoon jatuh terduduk atas jalan raya sebaik lelaki tadi melepaskan pegangannya. Masyarakat sekeliling hanya mampu memandang kasihan akan anak kecil itu.
"Sungwoon hyung!" air mata Jihoon jatuh berjurai.
.......................................................
"Terima kasih" Sungwoon memberi tunduk hormat sebelum beredar keluar dari salah sebuah kedai makan. Sudah lebih sepuluh kedai yang disinggahnya untuk mencari kerja namun tiada siapa yang menerimanya. Alasan yang diterima ialah mereka tidak memerlukan pekerja baru buat masa ini. Sungwoon mengeluh sambil mengurut bahunya. Badannya terasa sedikit lenguh namun Sungwoon enggan mengalah. Dia perlukan kerja untuk mulakan hidup baru, setidaknya untuk tebus semua masa yang terbuang di penjara selama tujuh tahun.
"Aigooo, siapa ni?"
Satu suara menyapa Sungwoon dari belakang. Anak muda itu terkejut.
"Ohhhh, macam kenal je"
Sungwoon menelan air liur. Riaknya kelat dan matanya ketar. Dia tahu siapa lelaki itu. Salah seorang lelaki yang menyebabkan Sungwoon meringkuk dalam penjara selama lapan tahun.
"Maaf, salah orang" ujar Sungwoon, cuba berjalan laju menjauhi lelaki tadi.
"Hey, hey Ha Sungwoon. Kau nak ke mana?" lelaki itu menyambar pantas kolar baju Sungwoon. Langkahnya terus terhenti.
"Baru tujuh tahun berlalu tapi kau langsung tak berubah. Muka bulat yang sama, mata yang sama, pandangan takut yang sama. Suara kau pun langsung tak berubah" lelaki itu menampar lembut pipi Sungwoon.
YOU ARE READING
Antara Subuh dan Senja
ActionAntara Subuh dan Senja. Antara kegelapan dan cahaya. Kebenaran dan kepalsuan. Ha Sungwoon, terperangkap antara subuh dan senja. ////////////////////////////////////// Kesilapan di masa lalu ingin ditebus untuk membersihkan namanya. Namun langkah da...