BERJAYA

292 34 3
                                    

  ''Aiman, Iman pada tahun hadapan mama bercadang untuk menempatkan kamu berdua di Sekolah Menengah Bunga Raya''

''Mak, result UPSR pun belum keluar macam mana boleh planned cepat sangat'' celah Aiman yang kurang setuju dengan cadangan emaknya.

''Aiman apa salahnya kalau plan cepat-cepat, nanti kalau dapat result nanti tak perlu lah susah-susah cari sekolah'' tegas Puan Hamidah.

''Tapi mak, result saya confirm lagi teruk daripada adik saya, so macam mana saya boleh sekolah menengah yang sama dengan adik saya'' rungut Aiman yang sudah tahu 70% result UPSR nya adalah teruk.

''Doakan yang terbaik lah Aiman. Mana tahu engkau dapat yang terbaik''

''Yelahlah mak''

_______________________________________________________________________________

''Mak, Iman dapat 5A'' jerit Iman lalu berlari ke arah ibunya untuk berpelukan.

''Tahniah Iman. Tak sangka anak mama boleh pandai begini''

''Eh, mana Aiman?'' tanya Hamidah kepada Iman.

''Entahlah mak, tadi abang cakap nak pergi tandas dulu sebelum ambil result. Nanti selepas abang ambil result, abang akan datang ke sini juga. Emak jangan risau''

Dari jauh kelihatan sesusuk tubuh yang sado berjalan perlahan-lahan ke arah Iman dan ibunya. Mata Iman yang  berlegar-legar dari tadi, terus memerhatikan gerak-geri abangnya yang sedang menghampiri mereka.

''Kenapa pulak muka abang aku muram je?''bisik hati Iman.

''Abang, macam mana. Apa yang abang dapat?'' Iman yang tidak sabar dari tadi, terus menanyakan soalan kepada abangnya.

''Errrrr...''

''Bagi tahu jelah, kan adik tanya ni. Kalau result teruk pun, nanti ada masa lagi untuk mengubahnya. Ini bukan yang terakhir Aiman'' celah ibunya apabila melihat muka anak sulungnya yang muram.

''Mak, sa........ sa...... saya  da...... da..... dapat 3A 2B je''

''Ok apa. Macam inilah anak mama'' sambil memeluk kedua-dua anaknya.

''Weh Heykal, tengok sana dia orang sedang bermanja dengan ibu dia orang lah. Mereka ingat mereka berdua je ke yang ada ibu!!''

''Sabarlah Haikal nanti dekat sekolah menengah kita kerjakan mereka lagi sekali''

''Nanti baru mereka tahu ibu ke atau kita'' celah pula Haikal sambil ketawa terbahak-bahak.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

''Jadi abang macam mana ni. Takkan next year adik sekolah lain abang sekolah lain''

''Entahlah adik, tadi abang ada but research kat laptop abang, abang mendapat tahu yang kalau ingin memasuki Sekolah Menengah Bunga Raya, kita mesti ada sekurang-kurangnya 4A dan keatas''

''Eh, kenapa pulak 4A ke atas?''

''Sekolah Menengah itu adalah sekolah terbaik dalam negeri ini. Lagi satu, sekolah itu juga pernah mendapat ranking kelapan dalam Pencapaian Sekolah Terbaik Asia''

''Ooooooo, yea ke'' Iman hanya mengangguk.

''Aiman, Iman mai makan. Mama dah siapkan makanan kegemaran kamu berdua''

''Ok mak!!!'' jawab Aiman dan Iman serentak.

''So, macam mana. Dah tahu nak masuk sekolah mana?''

''Belum pasti lagi mak?'' jawab Iman sambil mengambil gulai ikan yang nampak lazat.

''Apa yang tak pasti lagi? Mama dah dengar dah apa yang kamu berdua berbincang kat ruang tamu tadi. Mama tahu yang Iman tak nak berpisah dengan Aiman. Tapi Iman, ini hanya waktu persekolahan je, lepas bersekolah bolehlah kamu berdua enjoy. Pada masa sebegini, kamu berdua perlu menyesuaikan diri dalam alam yang baharu untuk mendapatkan pendidikan.''

''Betul juga... tapi mak''

''Tapi apa lagi Iman?''

''Sekolah itu jauh daripada rumah kita lah mak''

''Pasal hal itu Iman jangan risau. Mama dah berbincang dengan Aunty Lily. Dia punya rumah dekat je dengan sekolah itu. So Iman bolehlah tinggal di sana nanti sabtu dan ahad bolehlah datang kunjung mama.''

''Ok mak... Sayang mak...''

''Aiman, dari tadi asyik diam je. Dah pilih ke belum sekolah bagi next year?'' tanya ibunya secara tiba-tiba.

''Dah mak. Sekolah Menengah Kebangsaan Bunga Melur. Sekolah itu dekat je dari sini lagipun permintaan bagi sekolah itu hanya 2A keatas''

''Baguslah macam itu. Nanti esok kita pergi daftar''

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

''Hahahahahahaha, akhirnya terpisah juga mereka berdua ini. Senang pulak kerja aku sekarang ini. Korang ingat boleh lepas daripada tangan aku ke. Kali ini tak mungkin..''

@nrlzsyifaa  



JANGAN*Where stories live. Discover now