!JANGAN!

206 22 3
                                    

Kringgggggggg!!!!!!!!!!

Menandakan waktu persekolahan sudah tamat. Lydia menggemaskan beg sekolahnya lalu menuju ke kelas adik sepupunya, Maya.

"Maya, jom balik!" ajak Lydia sebaik sahaja menghampiri kelas adik sepupunya.

"Sekejap kak! Adik kena salin nota ni jap." jawab Maya sambil menyalin nota yang diberikan oleh gurunya sainsnya itu dengan laju.

"Baru nak salin nota? Dari tadi engkau buat apa sampaikan baru je nak start salin nota?" Lydia mula bengang.

"Janganlah marah kak! Tadi adik sakit perut so adik pergi tandas. Sebab tu lah adik tak dapat nak salin nota ni." Maya cuba memberikan alasan kepada kakak sepupunya itu. 

"Nak bagi alasan tu, bagilah yang logik punya Maya. Takkan lah engkau duduk dalam tandas tu selama tiga masa subjek sains berlangsung." tanya Lydia yang sudah muak dengan alasan adik sepupunya yang selalu tidak logik.

"Ermmm! Sorry." kata Maya sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal.

"Alamak, sakit perut lah pulak! Pasal engkau lah aku sakit perut ni." jawab Lydia lalu bergegas ke tandas untuk menyempurnakan tugasnya itu.

"Ehmm, lawak lah dia ni." senyum Maya dalam hatinya.

Selepas 30 minit kemudian, Lydia menuju semula ke kelas adik sepupunya itu. Lydia tahu yang dia telah banyak menghabiskan masa nya dengan berbual kosong bersama Aiman tadi. 

"Sorry sangat sangat Maya. Aku terlupa pulak pasal engkau. Aku ingat aku seorang je tadi." Lydia tercungap-tercungap menyambung perkataannya.

Maya hanya memandang ke arah Lydia tanpa sebarang reaksi pada wajahnya.

"Aku tahu engkau marah sangat kat aku sekarang ni. Tadi kat tandas tepi tu takde air so aku terpaksa guna tandas kat tingkat atas tu. Sebab tulah lambat sangat. Dah salin nota kan? Jom balik!" Lydia tahu yang Maya masih marah dengannya.

Semasa dalam perjalanan ke rumah, Lydia dan Maya hanya membisu. Sebaik sahaja sampai ke simpang jalan, Lydia melangkah ke selekoh sebelah kiri manakala Maya pula ke selekoh sebelah kanan.

___________________________________________________________________________

"Abang, Lydia dah keluar. Jom masuk sekarang!" Iman mengajak abangnya untuk masuk sekali. Dari tadi mereka berdua hanya berdiri di hujung koridor sambil memerhatikan gelagat Lydia dan Maya di dalam kelas.

"Tak nak lah adik. Kalau adik nak masuk, adik masuk sendiri jelah. Abang tak nak masuk campur dengan hal percintaan adik. Kalau boleh, abang tolong adik tengok kan siLydia nanti yea." balas Aiman lalu meninggalkan Iman memasuki kelas Maya.

_____________________________________________________________________________

"Hi Maya."

"Oh, hi Iman! Kenapa tak balik lagi?" 

"Abang saya ada projek so saya terpaksa tunggu dia. Kenapa awak tak balik lagi?"

"Kena salin nota ni. Sebab tu lah tak balik lagi."

"Oh, yea ke!" jawab Iman pendek. Hatinya mula berdegup kencang. Dia tidak tahu bagaimana ingin meluahkan perasaan cintanya kepada Maya. Baginya, inilah kali pertama dia begitu takut untuk berhadapan dengan seorang perempuan.

"Maya, sebenarnya saya datang ni nak beritahu sesuatu kepada awak." Iman memberanikan dirinya. 

"Nak beritahu apa Iman?" tanya Maya yang kekeliruan.

"Sebenarnya saya sukakan awak Maya. I love you Maya." kata Iman sambil menghulurkan sebuah kotak kecil yang dibaluti cantik dengan pembalut hadiah.

"Ah, apa yang engkau merepek ni! Engkau nak melamar aku? Engkau tu selalu sangat kena buli dengan si Haikal dan Heykal. Aku tak nak lah ambil cinta daripada budak yang pondan macam engkau ni. Sekarang ni aku nak engkau keluar daripada kelas ni. Aku tak nak tengok dah muka pondan engkau tu." gelak Maya terbahak-bahak apabila melihat air mata Iman mula membasahi pipinya.

"Haikal dan Heykal tu boleh lah tahan kekacakan mereka bukan macam engkau, muka pun macam sampah." sambung Maya lagi.

Iman mula menghentikan tangisannya. Semangatnya pula ditabahkan. Dia mengesat air matanya lalu melemparkan senyuman sinis ke arah Maya yang sedang gelak. Renungan matanya mula menjadi tajam seperti serigala yang kelaparan. Iman mula menghampiri Maya.

"Kenapa ni?" Maya mula panik.

Iman tidak menghiraukan pertanyaan Maya. Matanya mula memerhatikan badan Maya yang sedang menggigil ketakutan.

"Sekarang aku nak engkau tahu kehebatan seorang pondan." kata Iman lalu melonggarkan  tali pinggang pada seluar sekolahnya itu.

"Jangaaannnnnnnnn!!!!!!!!!!!"



JANGAN*Where stories live. Discover now