Sebelas

2.2K 80 4
                                    

"Argh...abang..sakit.." Aku memegang lengan yang dicengkam Ethan. Entah kenapa tiba-tiba panas dia ni. Period ke? 

"Kesah apa aku?!!" Dia menambahkan kesakitan di lenganku. Aku cuba cari soft-spot dia dari anak mata. Tapi macam mana nak cari kalau mata merah urat semua keluar?

Dia tolak aku kuat ke sofa. Dia meraup rambut dan wajah putihnya. "Arghhh!!". Ethan merengus kasar. Agak terkejut jugak aku.

"Ab-". Aku serta-merta diam apabila dia merenung tajam. Aku memejam mata. Tarik nafas dalam-dalam dan lepas melalui mulut.

Aku mencelik. Cuba tenangkan setan ni bukan senang. Tetap kena cuba walau macam mana sekalipun. "Aw..awak..o-ok ke?".

Ethan mengelak dari bertembung mata. Dia bercekak pinggang membuntuti aku. Sebelah tangan memegang rambut. Kusut sangat fikiran dia, mungkin?

"Kau pergi naik atas. Sekarang!!" Ethan mengarah. Dengan berat hati aku bangun. "And..don't call me abang ever again. I hate that word. Especially when it comes to your voice. Naik menyampah naik bernanah telinga aku".

Aku tertunduk. Apa aku buat sampai dia marah sangat? Abang..please tell me. Kaki memanjat tangga terus ke bilik tidur. 

Depan cermin aku berdiri. Perlahan-lahan skarf di leher aku tarik. Meneliti setiap inci badanku yang sedikit berisi kerana mengandung.

And..don't call me abang ever again. I hate that word. Especially when it comes to your voice. Naik menyampah naik bernanah telinga aku.

Air mata tak dapat ditahan. Tak. Aku kena kuat. Untuk anak aku. Terus diseka air mata itu. "Ibu kuat. Jadi, baby kena kuat jugak tau!". Perut diusap-usap. Mulutku mengukir senyuman.

Dari jauh, setiap pergerakan diperhatikan Ethan. Air mengalir melalui tubir mata. 'Kau bersalah. Kalau kau tak bermesra dengan Mike, aku takkan buat kau macam ni'. 

Dia bersandar di dinding lalu memeluk lututnya. Menyorokkan muka di sebalik kedua pahanya. Memang aku terluka, tapi begitu juga Ethan. Hanya kerana ego menguasai, segalanya hancur.

Sejak itu, aku dan dia bersikap dingin antara satu sama lain. Tiada ungkapan manis seperti dulu. Masing-masing mengikut kepala sendiri. Tidak terbit rasa untuk saling memaafkan. Perit. Tapi itulah realiti.

*****

"Eh, papa, mama" Melanie menyapa Xavier dan Lorraine.

"Melanie! How are you?" Tanya mama sambil berpeluk.

"I'm fine. Kenapa tak cakap awal-awal nak datang? Boleh la Mel masak sikit". Melanie berkata seraya menutup pintu. Kemudian berpaling kepada kedua mentua nya.

"Tak apa la. Mari sini. Duduk dengan mama" Lorraine menepuk-nepuk disebelahnya. Melanie sekadar mengikut.

Lorraine mengusap perut buyut itu. "Dah berapa bulan ni?". Melanie senyum. "Semalam check up dah masuk 9 bulan. 2 minggu lagi due date".

"Girl or boy?" Xavier mencelah. "Both. Twin, papa". Melanie tergelak tatkala melihat muka tua itu terkejut.

"Twin? Kembar perempuan lelaki?". Lorraine masih tidak percaya. "Mhm. Tu yang doktor cakap". Melanie memegang lengan mama.

"By the way..where's Ethan?" Xavier memandang sekeliling rumah. "Here". Semua berpaling arah suara itu.

"What are you doing right there?! You should be with your wife since she's pregnant about 9 month!! Am I right, Melanie?" Lorraine silih ganti melihat Melanie dan Ethan.

"Er..y-yes. I..guess?" Teragak-agak dia menjawab. Tak pandang langsung suaminya.

Xavier melirik jam tangan lalu mencelah. "Lorraine, we need to go now. Or else we'll be late".

Lorraine bangun. "Yeah. Let's go". Melanie kebingungan. Tak faham situasi tersebut.

"Mama dan papa sebenarnya otw satu majlis perasmian. Alang-alang lalu sini, mama decide nak jenguk Mel. Kurang la rindu ni sikit". Lorraine menjelaskan.

Melanie mengangguk. Ethan berpeluk tubuh melihat keadaan. Malas nak campur.

"Ethan!! Don't you dare leave your wife alone!!" Marah mama. Ethan buat bodoh je. Xavier dah masak sangat dengan perangai keras kepala anaknya.

"Bye, Mel. Mama papa gerak dulu ye" lambai mama dari kereta. Melanie membalas. Melihat kereta itu hilang dari pandangan, terus rambut wanita itu dicengkam.

"Masuk!!" Ethan memaksa. "Jangan la paksa. Tau la nak masuk sendiri". Melanie cuba melepaskan cengkaman setan itu.

"Shut up you b***h!!" Ethan melempang Melanie lalu menolaknya sehingga jatuh terhentak di lantai. Dia membiarkan isterinya lalu beredar ke dapur.

Terasa sakit. Sakit perutnya bukan macam biasa. It's feel like..like..like the baby wanna comes out! Raungan Melanie menjadi-jadi. Ethan datang semula kepada Melanie. "Kau jerit ni dah kenapa? Mental?".

Melanie hanya membalas dengan jeritan. What do you expect, huh? Time baby dah nak keluar boleh pulak kau ajak borak minum kopi.

Ethan kaget tatkala terlihat air ketuban mula keluar dari celah kelengkang Melanie. So that's mean.."F**k off!! Kenapa aku ni lembab sangat?!!".

Tubuh Melanie dicempung lalu pantas dibawa ke hospital menaiki kereta. Mujur sempat sampai di hospital dan baby dapat dilahirkan secara normal.

*****

"Congratulation on your new baby born!!" ucap Jane dan Danny. Aku sekadar senyum tawar. Sayang tu memang sayang. Suka tu memang suka dapat anak. Tapi itulah.

Sejak bayi kembar aku keluar, jujur. Aku tak pernah berpeluang nak pegang. Kecuali time nak bagi susu. Pegang nak main nak tidurkan semua Ethan yang buat. Langsung tak bagi peluang kat aku sebagai mak diorang.Even Ethan nak turun tengok tv pun dia bawa kembar tersebut. 

"Hey, Mel. What's their name?". Soalan Jane menyentakkan aku. "Ouh..nama yang lelaki tu Aiden. Yang perempuan Charlotte". Aku mengerling melihat kedua anaknya didukung oleh Ethan.

"So cute la. Boleh aku pegang?". Jane terloncat-loncat gembira bila dapat dukung. To be honest, I'm jealous with Jane. She's not even their mom. Why did she get that chance?

Nama anak aku pun Ethan yang pilih. Aku hanya tukang mengandung dan bagi susu je. Ethan tak pernah sekali-kali layan aku macam dulu. Dia meluangkan sepenuh masa dengan baby je.

Lepas lovebird tu balik, aku beranikan diri. "Ethan, can I hold my son and daughter? Dah seminggu saya tak dapat nak main dengan diorang. Nak jugak rasa-"

"Kau siapa?! Kau tak ada hak nak sentuh diorang!!" Jerkah Ethan. "But..but I'm their mom.." Aku terketar-ketar nak jawab. Tapi sebab hak, aku berani. 

"Kau? Mak budak-budak ni? Jangan mimpi la. Aku nak tanya kau. Ada diorang cari kau bila nangis? Diorang senyap bila aku pegang. Kau nak hak kau sebagai mak? Aku tak nampak pun celah mana hak tu". Ethan menunjal-nunjal kepala aku. Dia perlekehkan aku. Retak seribu jiwa.

Perbualan menyakitkan itu terhenti apabila Charlotte menangis. Ethan pantas mendakap. "Shh..daddy's here. Don't cry". Dan bayi itu kembali tidur.  

"Cermin diri kau sebelum gelarkan diri tu ibu". Tikaman kata-kata Ethan membuatkan air mata berjujuran. Punya benci dia kat aku sampai macam tu sekali. Sedih aku bukan kepalang.

Bidadari Dalam Neraka [ completed ]Where stories live. Discover now