sudah tiga kali airieyl menjeling jam tangannya . hatinya risau tapi dia masih berusaha berfikiran positif . dia duduk bersahaja dan berpura pura fokus dengan pembelajaran yang diajar oleh Miss Asyikin .
"dam" habsyam menggoncang lengan adam .
"pe?" adam mengangkat kepalanya . matanya merah , mengantuk .
"kau tak rasa ke chacha ni lama sangat kat tandas ? masa miss syikin tinggal 4 minit lagi weh" kata habsyam risau . dia dari tadi asyik memandang pintu kelas mereka .
adam terus memandang meja chacha di belakangnya dan terus memandang habsyam kembali . matanya kembali segar .
"dia tak balik dari tandas lagi ke ?!" adam menjerit perlahan tetapi kasar .
habsyam menggeleng laju . "tula weh aku tak sedap ha..."
TOK TOK TOK !
"MISS !"
semua yang berada di kelas itu tersentak apabila seorang pelajar perempuan kelam kabut berlari ke arah kelas mereka .
Miss asyikin terus berdiri . "hey calm down girl . kenapa ni ?"
"miss yang pegang kunci tandas kan ?!"
miss asyikin mengangguk . "ye , nape ?" miss asyikin mengerutkan dahinya .
"cepat miss ! ada pelajar terkunci dalam tandas !"
BUKKK ! airieyl menepuk mejanya kuat dan berdiri . perkara itu lagi mengejutkan pelajar di dalam kelas itu . sebelum ini airieyl tidak pernah menunjukkan apa apa reaksi .
adam dan habsyam juga terus berdiri .
tanpa menunggu lama airieyl terus berlari keluar kelas tanpa menunggu izin dari miss asyikin . melihat airieyl keluar , adam dan habsyam turut berlari .
-------------------------
airieyl merempuh masuk tandas perempuan itu . pandangan beberapa orang guru di dalam tandas perempuan itu tidak dipedulikan . dia tiba tiba berhenti yang menyebabkan habsyam dan adam hampir melanggarnya .
mereka bertiga terpaku seketika melihat darah yang terdapat di tandas perempuan itu . mata airieyl melilau memandang setiap pintu tandas dan akhirnya matanya terpandang pintu tandas ketiga yang berkunci mangga . airieyl terus berlari ke pintu tandas ketiga itu .
guru guru perempuan yang berdiri di depan pintu tandas itu mengundur sedikit memberi airieyl ruang . sejujurnya mereka turut terkejut dengan reaksi airieyl .
airieyl menolak pintu itu kuat tapi tidak memberi kesan apa apa kepada pintu tandas itu .
"sabar airieyl . kita tunggu miss syikin" adam menarik airieyl dan cuba menenangkan airieyl . dia tidak mahu nanti airieyl pula yang tercedera .
tidak lama selepas itu , miss asyikin berlari masuk sambil membawa kunci . dia merenung kunci mangga itu sambil mengerutkan dahinya .
"ni bukan kunci mangga sekolah kita"
"HAHH ?!" semua cikgu perempuan disitu terkejut . mereka ingatkan pelajar yang terkurung itu sengaja masuk di situ dan kebetulan tandas itu rosak dan makcik cleaner kunci tandas itu sebab dia ingat takde orang dalam tu .
"maksudnya memang ada orang yang kurung dia !" airieyl terus menendang pintu itu kuat sehingga bergema kuat . semua guru disitu terdiam .
"dam , ambil kunci kereta kita kat kelas !"
adam mengangguk dan terus berlari ke kelas .
habsyam masuk ke dalam tandas kembali sambil membawa batu besar , entah bila dia keluarpun orang tak perasan .
YOU ARE READING
' smile mystery 🔒
Jugendliteratur+ a smile can mean a thousand words , but it can also hide a thousand problems + ' him :: " baby girl , you can fake a smile , but you can't hide your feelings " [ alkisah empat samdol dengan penuh kesamdolannya ] tajuk lama - 'minah tiga suku' star...