part 15

2 0 0
                                    

Elina mengemas meja makan. Sejam lagi dia akan pulang. Sesudah siap membereskan hal dapur dia ke bilik melihat baby Dee yang sedang lena.

Kasihnya tumpah pada anak kecil itu. Betapa comelnya anak ini. Dee seiras ibunya Mawar Alia. Betapa beruntungnya Encik Rizal dan Mawar Alia mempunyai anak secomel Delaila. Usianya 1 tahun tiga bulan. Gelagatnya makin melucukan. Sehari tak jumpa Elina menanggung rindu yang amat sangat. Elina mencuci semua botol susu baby Dee dan mengeringkannya lalu diletakkan di tempat biasa. Senang Encik Rizal nanti.

"Elina. You tak balik lagi dah pukul berapa ni? " satu suara menyapanya. Elina berpaling.

"aa. Cik Mawar bila sampai?. Saya nak siapkan keperluan baby Dee, sikit lagi ni lepas tu saya dah nak balik. Cik nak apa apa, air ke? "

"hm. Okey boleh juga. Buatkan I fresh oren. "

"cik.. Buah oren tak ada. Ada betik aje. Cik nak fresh papaya? "
Elina terasa lucu dia menahan gelak.

"fresh papaya? Er tak nak lah. Buatkan I sirap bandung. Encik Rizal tak balik lagi ke, kereta tak ada dekat luar?"

"encik Rizal balik lambat sikit hari ni. Haa tu kereta encik Rizal. "

Mawar berlalu mendapatkan suaminya. Elina mencebik dia membuat minuman untuk Mawar dan Encik Rizal.

"Elina. Dah pukul 7 awak boleh balik sekarang. Terima kasih sebab dah jaga baby baik baik hari ni.. "

"baik encik.. " Elina menarik muka masam, macam menghalau aku balik aje ni. Sukalah tu nak bermesra dengan Mawar Alia. Eh Elina biarlah. Mereka tu suami isteri. Bagilah privasi sikit untuk diorang tu. Hatinya berkata. Elina memohon diri untuk pulang.

Sesampai di kereta Elina mencari cari kunci kereta dalam begnya tetapi tiada. Baru dia teringat kunci keretanya tertinggal di atas peti ais. Dia masuk semula ke rumah untuk mendapatkannya.

"Abang. Jangan marah Mawar lagi. Mawar tahu Mawar salah. Okey lepas ni Mawar janji Mawar takkan lepaskan tanggungjawab Mawar lagi. I'm promise!. Minggu depan I akan bagitahu semua tentang kita. I akan bagitahu Encik Othman yang kita dah kahwin. I milik you sayang...  Satu satunya. "

Mawar memeluk encik Rizal seeratnya.
"Betul? "
Mawar Alia mengangguk.
Encik Rizal mengemaskan pelukannya namun dia melepaskan kembali apabila melihat Elina di pintu rumahnya. Elina kelihatan terkejut.

Encik Rizal dan Mawar Alia juga kaget.

"Maaf. Kunci kereta tertinggal. "
Elina terus ke dapur dan mengambil kunci keretanya dia segera berlalu pergi.

"Elina. Tunggu... "

Elina berhenti.

----------------

"Sekarang kau tahu siapa isteri dan ibu pada baby Dee, jadi aku nak berterus terang selama ni kami dah kahwin. Aku terpaksa rahsianya perkara ni termasuk dari pengetahuan kau.. Hanya family terdekat saja tahu pasal ni... "

Elina diam. Dia mengangguk dan mengerti.

"Sebenarnya semua ni disebabkan I. I dan Rizal saling mencintai. Ketika kami berkahwin I ada kontrak dengan Mega Record yang I tak boleh kahwin selama tempoh tertentu. I terpaksa. Tapi I tak nak you fikir I isteri dan ibu yang kejam. I tahu I dah banyak buat salah dengan Rizal. Dan you kena ambil alih jaga baby Dee. "

Elina melihat wajah keikhlasan Mawar Alia. Oh begitu ceritanya barulah Elina faham. Encik Rizal diam di sebelah Mawar Alia.

"Satu I nak minta dengan you Elina. Tolong rahsiakan hal ini. Biar I yang umumkan pada semua. You kena janji jangan bagitahu sesiapa tentang perkara ini. Boleh tak janji dengan I? "

"ye cik... Boleh saya minta diri dulu."

Mereka melepaskan Elina pergi.

---------
Elina memberi salam dan masuk ke dalam rumah. Semua makanan sudah terhidang. Sejak dia menjaga baby Dee kerjanya bermula pada pukul 8 pagi. Dia menoleh ke arah jamnya. Pukul 7.45 am.
Dia melihat Mawar Alia sedang membuat sarapan. Elina tersenyum saat Mawar memintanya menyusun pinggan di atas meja. Dia hanya menurut.

Saat itu juga dia melihat encik Rizal menghampiri dapur bersama anaknya. Elina tersenyum dan mengagah anak kecil itu yang ketawa mengekeh melihatnya. Saat dia ingin mendukung baby Dee Mawar terlebih dahulu mengambilnya. Elina terdiam dan tersenyum tipis.

"abang duduk sarapan. Alah sayang mama.. Dah bangun ye... Jom kita mandi... "

"cik.. Biar saya mandikan. Cik boleh sarapan dengan Encik Rizal.. "

"betul ke ni? "
"ye.. "

"ye ke.. Baiknya awak ni Elina. Okey sayang pergi dengan aunty ye... "
Mawar terus memberikan padanya.
Tanpa fikir panjang dia duduk dan melayani suaminya bersarapan.

"abang.. Nak mihun ke nasi goreng? "

"nasilah sayang. Lama tak makan nasi goreng sayang masak.. "

"no worries sayang. Lepas ni abang akan selalu makan Mawar masak. "

Ketawa mereka kedengaran. Entah kenapa dia merasa cemburu. Namun dia cepat cepat menepis perasaan itu. Encik Rizal milik isterinya. Aku ini hanya orang luar. Kenapa mesti aku terjatuh cinta dengan majikanku sendiri?. Dia melepaskan keluhan berat.

👠 | EPISOD RINDU ELINA | By : missPuteri | in The Making.... now |Where stories live. Discover now