"Ye maksu. Doctor cakap apa? "
"yang ni maksu serba salah nak bagitau Elina..."
"kenapa? Kaki maksu makin melarat ke? "
"aa.. Maksu ingat Elina gantikan maksu kerja dekat rumah encik Rizal sebulan je. Tapi kaki ni belum baik. Doctor tak bagi maksu kerja lagi. Mungkin dalam tiga bulan juga ambil masa.. Kamu okey ke kat sana Elina? "
Elina mati kutu. Tiga bulan? Lama tu.. Elina mundar mandir dia membayangkan wajah ketat encik Rizal.
"Elina.. "
"aa.. Tiga bulan. Lama juga tu maksu. Err. Encik Rizal tu cerewetlah maksu. Selalu marah marah Elina. Nak tinggal sini sampai tiga bulan. Adoi tak tahan pula rasa. Em.. Elina cubalah dulu. Lagipun baru seminggu Elina kerja. Maksu kena dengar cakap doctor tau. Doctor dah nasihat macam tu, jadi maksu rest cukup cukup dekat rumah. Pasal Elina nanti Elina fikir. Maksu jangan risau. "
"Maksu tahu sangat perangai encik Rizal tu. Dia memang garang. Tapi hati dia baik"
Elina mencebik Baik ke encik Rizal tu?
"maksu macam mana, nak pergi tandas, nak bergerak macam mana? Kak Nita ada? "
"aa Kak Nita ada ni. Dia ambil cuti panjang nak jaga maksu. Habis tu sekarang ni macam mana? Elina nak kerja dekat situ lagi ke? Kalau tak nak. Nanti maksu bagitahu encik Rizal suruh cari pembantu lain. Lagipun sebenarnya lepas sihat ni mungkin maksu dah tak kerja lagi dah. Kak Nita dan abang Johori dah tak bagi maksu kerja. Diorang suruh duduk rumah aje. "
"ye lah maksu kan tak sihat sekarang ni. Maksu duduk rumah ajelah. Betul juga cakap diorang. Diorang sayangkan maksu. "
"hmm. Nampaknya kali ni maksu memang kena dengar cakap diorang. Jenuh nak bagi alasan. Maksu ni tak suka duduk diam aje.. dekat rumah. Tapi nak buat macam mana sekarang maksu selalu tak sihat kan. Hm yelah.. Elina maksu nak ke bilik air ni nak mandi nak solat. Nanti maksu telefon lagi. Elina buat keputusan ye. "
"aa. Nanti Elina bagitahu maksu. Assalamualaikum maksu. "
"waalaikumussalam. "
Elina duduk sambil mengenggam handphonenya.
Macam mana ni? Aku sekarang memang perlukan duit. Nak bayar roadtax kereta, nak bayar bulanan kereta axia kesayanganku tu lagi.. Nak tak nak memang aku kena teruskan kerja dekat sini. Masalahnya boleh ke aku tahan maki dengan encik tebuan tu?. Garang memanjang.
Atira mengupas bawang dan menyediakan kelengkapan lain. Dia ingin cepat cepat menyiapkan makanan untuk tuan rumah yang cerewet tu sebelum dia balik ke rumah pukul enam petang nanti.
Siap memasak dia rehat sebentar sebelum mengemas tingkat atas. Selalunya dua bilik tamu di tingkat atas dia kena kemaskan. Tapi encik Rizal tak bagi dia masuk dan kemaskan biliknya. Dia bukan main marah bila Elina membawa pakaian pakaiannya yang sudah dicuci dan dilipat sehingga ke biliknya.
Elina terkejut ketika encik Rizal menahannya daripada masuk ke bilik, pada hari pertama dia kerja dekat situ.😟😮
"Eh letak aje pakaian aku dekat situ. Jangan sesekali masuk bilik ni. Bilik bilik lain, kau kena kemaskan. Jangan nak panjang kaki sangat sampai ke bilik aku. Aku tak suka. "
✋"ye encik. Elina bukan nak masuk bilik encik pun. Ni baju seluar semua Elina nak letak sini aje." Elina menunjukkan meja kecil di depan pintu bilik encik Rizal.
"siapa suruh kau basuh semua ni. Lain kali kerja yang aku tak suruh buat jangan gatal gatal pula nak buat. Meh sini.. "
Semua baju dia bawa masuk ke biliknya dan pintu tertutup rapat.Elina mengomel. Ewah ingat aku nak sangat masuk bilik dia tu. Ha lagi satu baju tu semua biar dia basuh sendiri. Mana aku tahu, aku ingat semua kena buat bila jadi pembantu rumah ni..
Hari pertama dah kena marah. Tak kuasa betul dapat bos macam encik tebuan ni. Tak friendly langsung!. Sombong. Macam manalah aku nak kerja hari hari dekat sini nanti?
Tak pasal pasal bad mood di hari pertama kerja.
😒😞😾
YOU ARE READING
👠 | EPISOD RINDU ELINA | By : missPuteri | in The Making.... now |
HumorEpisod Rindu Elina: Menceritakan kisah 👠👒👗Nur Haura Elina yang menjadi pembantu rumah menggantikan Mak Yam yang sedang sakit. Encik Rizal Arman yang cerewet itu betul betul menjengkelkan Nur Haura Elina. Sepanjang bekerja di situ dia hanya mempu...