DUA BELAS

46 5 0
                                    

Shah termenung sendirian di atas katilnya. Dia tertanya adakah apa yang dia buat itu perkara betul. Dia benar benar terpaksa. Dia bertambah keliru bila dia sudah mengetahui semua kisah silam Eisya.

Dia kembali teringat peristiwa yang kini telah menjerat dirinya.
***
"Weh Shah, kau kan baru masuk. Kau mesti tak kenal lagi kan dengan Eisya."

"Dia tu budak hot kolej ni, ramai try dia tapi sorang pun dia tak layan. Kawan kawan dia cakap dia anti lelaki sebab adalah kisah silam tersendiri."

"Kena tipu dengan lelaki la kot. Hahahaha,"

"Tapi masalahnya kami yang hensem ni pun sorang dia tak layan."

Amir, Arif dan Faris sudah buka mulut tentang gadis bernama Eisya pada hari keduanya di kolej. Semua pensyarah pun dia tak kenal lagi, tambah si Eisya tu lagilah dia tak kenal.

"Alah Shah, apa kata kau try dia. Mana la tahu sangkut."

"Ish kau ni Faris. Tak nak lah aku. Aku datang sini nak belajar lah bukannya nak cari teman wanita." Shah menolak idea kawan barunya itu.

"Kau ni Shah, tak sporting langsung lah. Kitorang bukannya suruh kau bercinta betul betul dengan dia. Kitorang suruh kau try dia ja. Lepas dia dah suka kau dua tiga bulan, kau tinggal lah dia."

"Senangnya korang cakap. Ni soal hati perasaan tau, bukan boleh buat main." Shah berang.

"Kitorang bukan suruh percuma, kitorang boleh bayar la berapa kau minta untuk kerja ni."

Shah pandang Amir. Bayar? Dia pun memang tengah perlukan duit. Ibunya yang sakit dirumah perlu segera dirawat.

"Duit? Korang nak bayar aku berapa kalau aku berjaya buat dia jatuh cinta dekat aku?"

"Terpulang lah kau nak minta berapa. Kitorang ni duit berkepuk."

"Kalau aku minta masa dulu boleh tak? Bagi aku fikir masak masak dulu." Shah nampak bersetuju.

"Hahahaha, untuk kau semua boleh Shah", Arif tepuk bahu Shah sambil mengenyitkan mata pada Amir dan Faris.

"Jangan risaulah Shah, kau mesti boleh punya pikat dia. Kau bukannya tak ada rupa, iras iras mat salleh lagi." Faris cuba menyedapkan hati Shah.
***
Faris, Amir dan Arif merasakan yang rancangan mereka akan berjaya. Shah tu polos dan naif sangat, senang kena tipu. Sebut saja pasal wang terus setuju.

Mentan mentang Shah budak baru, senang saja dia percaya cakap buaya tiga ekor tu. Satu koleh dah tahu perangai jahat mereka bertiga. Yang selalu menjadi mangsa mereka untuk pikat gadis gadis selalunya budak baru macam Shah la.

"Harap saja hensem tapi otak lembap. Pandai belajar tapi bodoh dipergunakan"
Faris, Amir dan Arif sudah berdekah ketawakan Shah.

Mereka bertiga memang pandai berlakon baik depan semua orang. Mentang mentang kaya duit bersepah, tapi mereka jangan ingat mereka boleh beli nilai kasih sayang.

Satu hari, balasan pasti menunggu orang seperti mereka.

cinta yang hilangWhere stories live. Discover now