04.00.
KREK...
Suara pintu terbuka terdengar lagi.Setelah mendengar suara itu, BoBoiBoy langsung terbangun dan melihat siapa yang membuka pintu. Sosok yang berpakaian serba putih berdasi dan memakai stetoskop itu datang, beserta satu susternya yang membawakan nampan berisi makanan, minuman, dan buah.
"Saye cek kondisi Nona Imelda dulu, ye?" izin Dokter itu dan mendekat. BoBoiBoy mengangguk dan menepi sembari mengucek-ucek matanya yang masih terasa berat.
Selagi Dokter memeriksa, Suster menaruh nampan itu di atas meja. "Nah. Bile dah bangun nanti, bagi die makan ni, ye," pesan Suster itu diangguki oleh BoBoiBoy.
Dokter sudah selesai memeriksa. "Kondisinye cepat sangat pulih dan ini bagus. Pagi selepas makan die dah boleh balik. Die tak boleh mandi kerana tubuhnye masih terkejut untuk terkene air, kau sebagai abang boleh lap tubuhnye dengan lap basah hangat,"
"Ergh...," BoBoiBoy terkejut mendengar kalimat terakhir. "Ye, Dok. Saye faham. Terima kasih dah obati Imelda,"
"Same-same," ucap Dokter dan Suster itu berbarengan dan pergi dari ruangan.
Mendengar kata boleh pulang, BoBoiBoy langsung merapikan dan membersihkan kamar rawat inap itu, serta memberitahu pada semua kawannya lewat jam kuasa untuk datang ke rumah sakit pagi ini secepat mungkin.
*****
Paginya, saat Imelda sarapan, ...
KREK.
"Hai, Mel!" sapa semua teman BoBoiBoy dan temannya. Ada Atok serta Ochobot juga.
"Hai," balas Imelda sembari menghabiskan sarapannya dengan cepat. "Pagi betul korang datang,"
"Mesti la. Hari ni kau 'kan dah boleh balik," -Yaya.
"BoBoiBoy, bile Doktor cakap Imelda dah pulih sangat?" -Gopal.
"Pukul 4 tadi Doktor kat sini perikse die," BoBoiBoy menatap buku yang dibawa Ying. "Ying, ape yang kau bawa tu?"
"Oh, ni? Hehe, sampai terlupe aku. Nah, Mel. Ijesah kau!" Ying menaruh ijasah itu di atas pangkuan Imelda. "Tak pe, kitorang belum tengok lagi,"
Imelda tersenyum. "Wah! Bile korang ambil?"
"Kitorang yang ambil semalam," ucap Adam yang bertosan dengan Azura.
"Wih... Aku buke, ye?" Imelda membuka halaman pertama. Semua mendekat, ingin melihat.
"Ha, berape nem kau, Mel?" tanya Atok.
"Nem aku...," telunjuk Imelda terus ke arah bawah kertas. "Ha! Ni die,"
"36,70 ?!"
"Tinggi sangat. Kau ni makan nasi keh ape?" komentar Gopal.
"Ha-ah. Beza sikit dengan kite, ye, Ying. Kite 37.00," -Yaya.
"Mesti la. Arjuna yang ajar aku. Eh? Mane die? Kenape korang tak ajak die?"
Semua saling berpandangan. Bingung ingin menjawab apa. Apalagi BoBoiBoy, hatinya agak sakit mendengar itu. Brendan yang peka langsung angkat bicara. "Arjuna sedang sa--"
KREK...
"Maaf, telat,"Semua pasang mata menoleh dan membelalak sosok itu datang. Arjuna. Dia membawa sebuket bunga melati. Hanya Imelda yang memancarkan senyum.
Arjuna menyodorkan bunga itu ke Imelda. Imelda menerimanya. "Semoga lekas sembuh,"
Hati BoBoiBoy tak bisa ditahan lagi. Dia memicingkan matanya ke arah laki-laki yang paling dia benci itu. "Nak buat ape kau kat sini, ha?!"
"S-Sabar, BoBoiBoy!" -Gopal.
"Heh. Aku nak bagi kembang je. Salah keh?"
"Lah? Lucu. Bukannya lo yang bikin dia begini? Masih gak punya malu?" Brendan tak tinggal diam.
"Ha... Maksudnya?" Imelda tidak mengerti.
"Mel! Die ni yang manah kau!" lapor Ying cepat.
"Salah sendiri dia nyelametin Ochobot," Arjuna membela diri.
"Ish! Kau ni memang nak kene!" tangan Fang sudah bersiap untuk mengeluarkan jurus bayangnya.
"Oi, oi! Jangan gaduh kat sini!" lerai Atok.
Tiba-tiba, seorang suster masuk. Ketibaan suster membuat mereka semua bungkam dan saling memalingkan muka.
"Em... Maaf, ye? Saye nak cabut infusan Imelda je," izin suster tersebut dan mendekati Imelda. Lalu, suster itu dengan perlahan mencabut infusan Imelda. Imelda mengerang karena ngilu yang dirasa. Bekas infusan itu ditambal kapas dan plester oleh suster. "Imelda dah boleh balik, ye, Tok? Saye permisi," suster itu berlalu dengan senyum.
"Oh, ye, ye. Terima kasih," balas Atok dan menatap Imelda. "Jom kite balik,"
Yaya dan Ying membantu Imelda berdiri secara perlahan. Setelah berdiri, Imelda menolak untuk dituntun. Dia masih bisa jalan sendiri. Kemudian, merangkul Ochobot di samping Atok dan pergi lebih dulu. Diikuti oleh Azura dan Adam yang takut melihat mereka beradu kekuatan.
"Sudah la tu, BoBoiBoy," Yaya agak takut melihat ekspresi BoBoiBoy yang dilemparkan ke Arjuna.
"Gaduhnya lain waktu je la," saran Ying dan menyusul Imelda. Diikuti oleh Yaya.
"Nak ikut saran kawan kau tu?" Arjuna berkacak pinggang. "Lemah,"
"Ape kau kate?! BoBoiBoy Halilintar!"
Ketika Imelda dan yang lain mau memasuki lift, mendengar BoBoiBoy bertukar langsung pada menoleh.
"Gopal, bagi ni pade Imelda," bisik Fang dan memberikan jam kuasa berwarna hijau toska pada Gopal.
"Eh. T-Tapi, ...,"
"Mari sini kau!" Halilintar melakukan pengejaran terhadap Arjuna. Arjuna memecahkan jendela dan melompat.
Fang menyusul Halilintar. "Tunggu aku, Halilintar!"
"Hayoyo, macem mane ni?"
*****
KAMU SEDANG MEMBACA
Surat Kecil dari Pulau Rintis (BoBoiBoy) ✔️
FantasyStory of BoBoiBoy X Imelda ✨ Season 1. Previous Story: - Next Story: Surat Kecil dari Pulau Rintis (BoBoiBoy) Season 2. Fan art by: @momo.izuka ✨ Edited by: @gadistujuhwarna 🔥 Read now! 🎵🌀 ***** "Tapi, Bunda..." "Gak ada tapi-tapi. Berangkat dan...