"Lalala..lalala..hm..hm.."gadis kecil di
buaian menyanyi dengan riang."Hai Ash..boleh saya tolong tolakkan buaian awak?" Kanak-kanak lelaki seumur dengannya datang mendekatinya.
"Hai, Lime, Smith dan Adi. Saya rasa tidak mengapa. Saya boleh melakukannya sendiri."
"Oh, tak apa. Kami buat ni sebab kita kawan. Betul tak Smith?" Lime mengenyit mata kepada Smith.
"Ah....haah. Betul tu. Kita kan kawan."
"Kalau macam tu..okey saya benarkan." Lime mula menolak buaian Ash duduki. Semakin lama, semakin laju ayunan buaian itu.
Akhirnya, Adi menyepak Ash dari belakang menyebabkannya terjatuh. Skirt nya tertarik ke atas menampakkan seluar dalamnya.
*oh..jahatnya! Nak kena penyepak ke apa!*
"Hahaha! Seluar dalam pink!" Ketiga-tiga budak lelaki itu menyepak tubuh Ash sambil ketawa.
"Hei! Apa kamu buat kepadanya!" Entah dari mana..muncul budak lelaki yang tak dikenali. Ia membawa lastik di tangannya. Bertaburan budak-budak tu lari.
"Awak okey?" Dia menghulurkan tangannya namun tidak disambut.
"Jangan risau. Awak selamat dengan saya." Tangan dihulur telah disambut. Gadis kecil memeluk tubuhnya. Sambil mengucapkan terima kasih berulang kali.
!!___---___♡~($_$)~♡___---___¡¡
Cahaya terang menusuk matanya. Sial!! Ops...silau! Sakit mata aku. Aku memusingkan kepala. Fikiran ku terngiang-ngiang mimpi tadi. Seperti pernah terjadi.
Perkara pertama aku nampak adalah..Jenny! Aku cuba menggapai nya. Aku membuka alat pernafasan.
"Jen..Jenny..." tapi aku tak berdaya bersuara. Tangan aku terasa berat yang teramat tapi aku tetap mencuba.
"Jen..jen..jenny...." akhirnya tangan aku sampai di wajahnya. Comelnya, tidur.
"Sasha? Awak dah sedar!? Mommy!! Daddy!! Uncle John!!!"
Rupa-rupanya ada orang lain menemani ku. Semua nampak penat. Aku baru perasan aku di hospital.
Aku cuba bangun. Oh, ia lebih baik dari yang tadi. Suara ku mula kedengaran lebih jelas.
"Jenny..aku nak air." Dia menuang air di gelas dan menghulurkannya ke arah aku. 'Baik..budak ni'.
"Apa yang dah jadi kat aku sebenarnya?" Soalku ingin tahu. Entahlah..aku pun pelik.
"Entahlah..ada orang awam jumpa kau kat tepi jalan. Diorang jumpa kau dalam keadaan tak sedarkan diri." Eh..jap. Macam mana aku boleh sampai kat tepi jalan?
Aku cuba ingat kembali hal terjadi namun kesakitan di kepala menyerang kembali. Kenapa dengan aku ni?
"Argh..!" Semua menadang kearah aku.
"Sasha, kamu kan dulu pernah amnesia sebab kemalangan. Masih ingat tak? Papa tak nak kamu ingat banyak perkara."
"Ingat." Tadi kata jangan ingat. Aku menjawab sepatah je. Malas aku ingat perkara tu lagi.
"Macam mana kau boleh pengsan Sha?" Aku buat muka menyampah. Nak kena sepak ke minah nie? Conform conform lah aku tak ingat. Bengap no kawan aku ni.
Semua orang beredar keluar dan meninggalkan aku dan papa.
"Kamu boleh terus terang dengan papa, Sasha." Huh..aku mula ingat satu perkara Adam. Siapa Adam yang sebenar-benarnya?
"Adam. Bukan dia sepupu Sasha ke?"
"Kamu jumpa Adam ke?" Papa meng-cover riak wajahnya. "Haah, dia memang sepupu kamu."
"Papa tipu Sasha kan? Kenapa kadang-kadang maklong panggil dia Adi?"
"Haih..sebenarnya Sasha. Papa tak nak kamu ingatkan dia lagi."
"Gambar yang papa pernah tunjuk dekat kamu tu adalah Adam yang sebenar." Uncle John mengusap pipi anaknya.
"Dia culik Sasha kat kedai makan. Dia beritahu hal sebenar. Sasha cuba ingat tapi sakit kat kepala."
"Dia masih baik lagi dengan Sha. Mungkin dia masih di sekiling Sha. Perhatikan Sasha."
"Lepas ni, papa akan sediakan bodyguard untuk Sasha. Mungkin dia tak berani nak apa-apakan kamu lagi. Papa tak nak kehilangan orang yang papa sayang buat kali kedua."
Papa senyum walaupun hatinya sakit. Aku tahu. Aku membalasnya dengan senyuman.
'Adakah Adam ini sama seperti mimpi? Baik, charming, penyayang macam dulu? Aku pun tak pasti. Tapi baru sekarang dia cari aku?'
Bersambung...
Author tahu...
Mesti korang pening dengan
jalan cerita.
Don't worry...
Nanti korang akan faham juga.
Vote and comment
Yea!!?
Bye!
YOU ARE READING
The ROAD to DEATH
Aksiyon[Slow Update]-by zue_ain06 ( 1minggu 3/4 kali update) #jgnmrh...😉😉 ___________________________ "Kau dengan mak kau sama je!"-Unknow "Kau siapa sampai nak babitkan mak aku sial!"-Sasha "Abang tolong Ina bang..."-Auntie Ieyna "Kau jangan apa-apa ka...