10- Borak = Jujur kuasa dua

10K 160 2
                                    

        "Abang Am" panggilku. Dia yang sedang sibuk menuang air panas ke dalam maggi hot cup kemudian memandangku dan mengangkat keningnya.
      "Im nak tanya boleh?" Tanyaku.
      "Nak tanya, tanyalah." Balas Adham mendatar.
"Kenapa abang macam dingin sangat ehh dengan Im. Abang tak suka Im eh?" Tanyaku jujur.

Dia memberhentikan kerjanya yang sedang menguruskan magginya itu. "Kenapa tanya macam tu?"

"Alaaa tanya je. Ye la abang asyik marah, sindir, marah, sindir Im. Mau taknye Im tanya." Beritahuku.

"Alaahhh kau ni sensitif sangat la pulak." Balasnya perlahan. "Aku kalau react dengan orang yang aku minat memang kasar sikit. Faham?" Balas Adham.

Aku mengangguk. "Nak tanya lagi boleh?"

"Eisshhh budak ni la banyak tanya pulak. Nasib baik comel kalau tak dah aku tapak- tapakkan dah." Gumam Adham perlahan tetapi masih mampu aku dengari.

Aku menahan gelak mendengar jawapannya. Amboi marah sangat ke bang orang tanya banyak- banyak? "Alaaaa tanya je pun."

"Hahh! Tanyalah. Nak sangat tanya tadi." Balas Adham mendatar.

"Abang memang gay ke?" Tanyaku.

Adham menggeleng. "Aku bisex. Jantan betina aku bedal. Memandangkan kau comel, aku terminat. Dah rezeki kau dengan Aiman bagi izin, aku lenjan je. Tapi syok main dengan lelaki ni terutama macam kau ni. Puas pun puas. Pandai main."

Aku membuat mulut bentuk O sambil mengangguk. "Macam mana abang boleh terjebak dalam dunia bisex abang tu?" Tanyaku lagi.

"Kau apahal tanya banyak ni?" Tanya Adham kembali dengan nada agak garang.

Aku menahan ketawa lagi. Dia ni la memang cengey 24 jam ke? Muka pun kejung je. Nasib baik hensem. "Alaaaa tanya je."

"Itu je lah jawapan kau." Balas Adham. "Aku terjebak dalam dunia ni bila aku dulu nak beli motor tapi tak ada duit. Malas mintak bapak aku, yelah bapak aku nak uruskan adik- adik aku bukan senang. Mak aku pun dah meninggal. Aku taknak serabutkan kepala dia. Dah la adik- adik aku semua lelaki, lagi pening kepala bapak aku dengan perangai masing- masing. So, ada seorang junior time diploma dulu dia kata dia minat aku. Dia pun kaya, maklumlah instafemes kan paid review je dah berapa dia boleh dapat. So dia bagi syarat yang dia boleh belanja aku terus motor tapi aku kena main dengan dia. Tu je kisahnya."

"Abang terima macam tu je?" Tanyaku.

Adham mengangguk. "Aku tak rugi apa- apa. Aku terima jelah dah dia nak belanja. Lagipun dia sendiri kata no heart feeling. Dia minat aku sebab aku nampak sedap katanya. So, aku on je la dia dah nak rasa sangat."

"Berapa kali dah abang kerja kan dia?" Tanyaku lagi.

"Ada la dalam tujuh lapan kali centu. Tak lama pun. Kawan baik dia pun aku pernah balun dulu sebab dia kata satu- satu kawan baik dia tu pun nak rasa jugak. Kawan dia nak hadiahkan aku laptop so aku terima jugaklah." Beritahu Adham.

Aku sekali lagi membuat mulut O. Aku mengangguk kepala. "Habistu diorang dekat mana?"

"Kau ni banyak tanya, jealous ke?" Tanya Adham.

Aku menggelengkan kepala. "Mana ada. Memandai je. Orang nak tahu je."

Adham tersengih. "Kau takyah risau la. Tu aku yang dulu. Sekarang ni kalau aku dah sayang tu, aku layan dia sorang je. Aku sayang kau, takda masa aku nak layan orang lain."

"Cheettt... sayang konon... tapi marah- marah orang. Jap, bang. Cepat la jawab soalan Im tadi." Pintaku lagi.

"Diorang dua tu ke?" Tanya Adham.

Aku mengangguk.

"Diorang sekarang ni masing- masing study oversea dah. Dah tak layan aku dah sebab barang omputih lagi sedap." Beritahu Adham lagi.

Aku mengangguk.

"Ehhh mana Aiman ni? Lambatnya habis discussion dia." Tanya Adham. Sambil itu dia menyuapkan maggi yang sudah siap itu kedalam mulutnya.

"Itulah. Yang abang Am ni, tak ada discussion pulak?"

"Subjek memang ambik sama, group kecil untuk assignment dibagi secara rawak. Si Aiman tu pulak dapat groupmate dengan si Insyirah cerewet tu. Kerja semua nak pefect tapi dia punya kerja, cincai. Tu yang lambat ni." Beritahu Adham.

"Kenapa pulak abang nak dia balik cepat?" Tanyaku.

"Aku nak mintak izin nak kerjakan bini dia. Malam- malam hujan cenggini pening pulak kepala aku tahan stim." Kata Adham selamba.

Aku membuat muka. Choyyyy dia ni memang mulut lepas, hati kering, muka kering agaknya. Jujur sangat. "Mintak je la 'bini' dia tu direct. Dah depan mata kan." Kataku.

"Belagak bunyi kau eh? Haaaa baguslah tu. Tunggu aku habiskan maggi ni dulu. Kang memang lunyai kau aku kerja kan. Jangan nak merengek mintak ampun time tu memang aku tak layan." Balas Adham.

"Elehhhh kata sayang, nak balas kasar- kasar sayang apanya? Tengok Abang Man gentle je." Perliku.

"Aku lain, dia lain. Dia tu innocent, naive. Engko tak ajar dia main kasar, dia tak main kasar. Aku lain. Benda dua- dua nak sama apa sedapnya. Ada kelainan la baru kau puas. Kalau sama baik kau suruh Aiman tu kerja kan kau second, third round je."

"Yelah... yelah... cepat lah habiskan maggi tu. Nak makan dua mangkuk je. Satu tak cukup." Balasku.

"Ni nak bagi aku tenaga untuk bagi performance bagus. Kau sabar lah kejap." Balas Adham lagi.

***************

Cerita Tiga SegiWhere stories live. Discover now