Bahagian 4

138 9 1
                                    

30 April 2013...

Air mataku mengalir pantas membasahi pipi. Tidak kusangka, harapan yang sekian lama ku tanam di dalam hati kini tertunai.

Untuk seketika, aku tidak percaya apa yang terpampang di depan mataku ini namun setelah beberapa kali aku melakukan ujian tersebut, hasilnya tetap sama.

Surat daripada klinik itu kutatap lama. Sebak rasanya hati ini.

"Tahniah Puan Syafira. Puan disahkan mengandung 3 minggu." Masih terngiang-ngiang ucapan tahniah daripada doktor Liza itu.

Sungguh, aku tidak menyangka pening kepala dan muntah-muntah yang ku alami minggu lepas merupakan petanda untuk menyambut kedatangan ahli baru dalam keluargaku.

Tak sabar aku nak bagitahu Adam. Mesti dia gembira dengan berita ini.

Tutt...tutt...tutt....

Aku segera mendail nombor Adam untuk menyampaikan berita gembira ini tapi tidak diangkat. Aku cuba mendail lagi untuk beberapa kali namun masih sama. Mungkin saja dia sedang sibuk pada waktu ini.

Tak apalah, nanti aku bagitahu dia masa dia balik.

"baby..duduk elok-elok kat dalam tu ya? Mama dah tak sabar nak main dengan baby." Aku mengusap perutku dengan penuh kasih sayang.

Sudah lama aku menantikan kehadiranmu sayang. Mama janji, mama akan jaga baby dengan sepenuh hati mama. Mama sayangkan kamu, babyku.

***************************************

Pukul 6 petang.

Aku meletakkan surat dari klinik itu bersebelahan air kopi yang telah dihidangkan di atas meja di ruang tamu rumahku.

Sudah menjadi kebiasaan, aku akan menyediakan secawan kopi untuk suamiku setiap kali dia pulang dari kerja.

Dari tadi lagi aku tidak senang duduk. Selagi perkhabaran tentang kehamilanku tidak diberitahu kepada Adam, aku tidak boleh melakukan kerja dengan tenang.

Perasaan teruja untuk berkongsi
kegembiraan ini dengan suamiku tidak mampu dibendung lagi. Maklumlah,sudah 3 tahun kami menantikan kehadiran ahli baru dalam keluarga kami.

"Assalamualaikum." Adam memasuki rumah setelah memberikan salam. aku memberikannya secawan kopi setelah dia merehatkan diri di atas sofa itu.

"Abang, Ira ada sesuatu nak bagitahu abang." Aku memulakan bicara.

"Bagitahulah sayang. Ada apa?"

"Abang ingat tak yang Ira muntah-muntah dengan pening kepala minggu lepas? Masa tu, abang tak ada untuk temankan Ira pergi klinik sebab abang outstation. Ira pun cuma berehat je dalam bilik sebab tak larat nak pergi sorang."

"Ingat. Kenapa sayang? Sayang pening kepala lagi ke?nak abang hantarkan ke klinik tak?" Adam mengerutkan wajahnya, bimbang dengan keadaan diriku.

"Tak apa.pagi tadi Ira dah pergi klinik. Mama yang temankan Ira ke sana."

"Habis tu, doktor cakap apa?sayang okay tak?" Tersenyum aku melihat keperihatinan suamiku ini.

Terima kasih suamiku.

"Ermm..sebenarnya, Ira nak bagi ini kat abang." Aku menghulurkan kepingan kertas tadi kepada Adam.

"Sayang! Betul ke ni,sayang? Serius??" Pada mulanya,dia diam membisu untuk beberapa minit apabila melihat surat tersebut. Namun,setelah itu dia mula teruja dengan berita tersebut. Mungkin dia masih menghadam lagi apa yang dibacakannya di dalam surat itu tadi.

"Terima kasih sayang. Abang happy sangat." Air mataku mengalir ketika Adam mencium dahiku lalu memelukku. Bahagia diperlakukan begitu.

Terima kasih atas nikmat ini, Ya Allah.

CATATAN MISTERI [C]Where stories live. Discover now