-'الوقت عدي بهدوء علي معظم الناس اللي ع السفينه مع وجود بعض المواقف الحلوة وفي كمان وحشه لكن البحر اخدها مع امواجهه وسبلهم بس الحلو اللي زي لمعته الحلوة في عز الليل..ورغم ان الكل تعبان وان معظم اللي ف السفينه دخلوا يرتاحوا الا ان البحر لسه ليه عاشقين ورغم تعبهم ساحرهم البحر بحلاوته ومغطي علي تعبهم'_________________#
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
*علي متن السفينه وتحديدا ف الدور التاني*
-'قاعد بنات كتير وعاملين دايره كبيره وحاطين ازازه ف النص وكل شويه يلفوها وواحده تسأل التانيه..بإختصار بيلعبوا لعبه الصراحه..اللي الرحله دي من غيرها متحلاش'..
-'كان كل اللي قاعد ابطالنا مع زياده ف كام واحده لكن المعظم كانوا ابطالنا*رزان روفان رؤي ميرال عليا رنا جني صابرينا ماسي بيانسيه شروق شذي وفيروز*'__
-'بدءت جني تلف الازازه..وتتحرك الازازه بسرعه وتقرر انها تقف مابين اكتر اتنين كارهين بعض*فيروز وعليا*..تسأل فيروز عليا وبكل جرءه تقولها':اي علاقتك بعبدالله!؟
-'الكل يستغرب من دا سؤال ماعدا ميرال وروفان..لكن عليا اتشجعت وافتكرت اعتراف عبدالله ليها الصبح وقالت وهيا بتبص لفيروز بتحدي':في مقام خطيبي دلوقتي!!
-'بارك الكل لعليا والكل غافلين عن نظرات فيروز اللي عايزه تحرقها دلوقتي..ماعدا عليا اللي عرفاها كويس وواخده بالها منها'..
-ميرال لروفان:هتبقي عمت اختي ي بت😹✨
-روفان:ايوة بقي وهنبقي قرايب اكتر ما احنا قرايب اصلا😹😹👌
-'ميرال وروفان كانت بتجمعهم قرابه بس بعيده حبتين'__
-'وتلف جني الازازه تاني بسرعه وتقرر المرة دي انها تقف مابين*رزان وصابرينا*..ابتسمتلها رزان بود وهيا بتقولها':تعرفي ان علي بيحبك ومستحيل يسيبك صح!؟
-ردت عليا صابرينا وهيا بتضحك:اه#
-رزان:توافقي لو جه اتقدملك!؟
-صابرينا بفرحه باينه ف عنيها كلمعه لرزان رغم ظلام الليل:والفرح يكون تاني يوم كمان:)
-'ضحكت رزان وصابرينا مع بعض مع استغراب وصدمه الكل لانهم عارفين ان صابرينا مسيحيه وعلي مسلم لكن قطع تفكيرهم صوت الازازه السريعه اللي لفتها جني..وتقرر المرة دي انها تقف مابين*رؤي وجني*..ابتسمت رؤي لجني لانها عرفاها وجني كمان ابتسمتلها وسألت رؤي':طلعتي بحد جديد ف حياتك من الرحله دي ولو طلعتي مين هوا!؟
-ضحكت جني وهيا بتقول:اه طلعت بالعجوز:)
-'ضحكت ميرال وجني جامد لان ميرال كانت عارفه اللقب دا لمين..فسألت رؤي':طب مين العجوز!!؟
-جني:محمد اخوكي!!
-رؤي بذهول وضحك:محمد اخويا بقي عجوز وهوا لسه عنده19سنه!؟
-ميرال:معجزات جني ي ست رؤي!!
-'ضحكوا كلهم وراحت جني تلف الازازه تاني وتقرر انها تقف مابين*رنا ورؤي*..ابتسمووا لبعض بود وقالت رنا':مين اقدم صديقه ليكي!؟
-رؤي:في الحقيقه هيا مش صديقه هوا صديق!!
-رنا:طب مين!؟
-رؤي بسرحان لايام صداقتها القديمه:رائد..
-رنا:امممم..
-'وتقوم جني تلف الازازه تاني بسرعه وتقرر المرة دي انها تقف مابين*ميرال وبيانسيه*..ابتسموا لبعض..ما هما عارفين بعض وقالت ميرال بخبث':بتحبي مين!؟
-'اتكسفت بيانسيه وبعد كدا قالت وهيا باصه لفيروز اللي مكنتش باصه غير لعليا':عامر..
-'ضحكوا البنات كلهم حتي بيانسيه اللي حست ان عامر وحشها حتي بعد خناقه الصبح وكلامها ليه'#
-'وتقوم جني تلف الازازه تاني وتقرر المرة دي انها تقف مابين*ماسي وشذي*وتقول ماسي':تعرفي يوسف!؟
-شذي بكدب:اه يوسف زميلي..
-'اكتفت ماسي بإنها تهز راسها علي مضض اما شذي فإتوترت ودا خلي صابرينا تبص لماسي بعتاب وهيا شايفه توتر شذي فسكتت ماسي'..
-'راحت جني تلف الازازه تاني والمرة دا وقفت مابين*روفان ورزان*ضحكوا الاتنين جامد وسألت روفان وهيا بتدعي البراءه':بتحبي مين!؟
-'ردت رزان بسرعه كعادتها':امك..
-'ضحكوا كل البنات جامد علي الكلمه دي فقالت روفان':لالا بجد مين!؟
-رزان وبدءت ضحكتها تقل وعنيها تدمع:سياده الرائد..
-'طبعا اللي عارفين ماذن بس هما اللي فهموا وسقفوا كمان اما الباقي فسكتوا')
-'وتقوم جني تلف الازازه تاني والمرة دي تقف مابين*شروق وميرال*ابتسموا لبعض وتقول شروق':حبيتي..ولو حبيتي فمين!!؟
-ميرال:اه حبيت..حبيت قبطان السفينه اللي احنا فيها دلوقتي!!
-'كان المعظم ميعرفش مروان ماعدا ابطالنا اللي ابتسموا لبعضهم')
-'كان كل دا بيحصل ف الدور التاني واللي بيلعبوا ف الدور التاني غافلين عن اللي واقفين ف الدور التالت..8عيون بتتفرج و8ودان بتسمع و8قلوب بتدق..بس ال8قلوب دول مش كانوا كلهم ف الدور التالت..لا..كانوا 4ف الدور التالت و4تانين ف الدور التاني..ورغم كدا كانوا حاسيين ببعض..اليس عشقا'#
-'بدء الشروق يطلع وابطالنا ال8لسه منموش وكإنهم حاسين ان الرحله دي اخر مرة يطلعوها وانهم لازم يستمتعوا بيها حتي لو علي حساب صحتهم'_____
-رزان:ي بنات..
-'بصولها ال3بنات التانين فكملت وقالت':ماذن اتقدملي للمرة ال6لما كنا في القسم!!
-روفان:انا مش عارفه انتي مش راضيه توافقي عليه لي مع انك بتحبيه..
-ميرال:رزان لو ع ان ماذن كان بتاع بنات ما مروان وريان كمان كانوا كدا انتي ناسيه انهم كانوا بيظبطوا بعض!؟
-رؤي:بصي ي رزان انا اه مكنتش معاكوا وقتها لمن انتوا حكتولي علي كل اللي كان بيحصل فأنا هقولك ان الكل بيتغير يمكن مش الكل فعلا بس صدقيني طالما ماذن مستنيكي لحد دلوقتي يبقي فعلا بيحبك!!
-روفان:هتستني لما يضيع منك يعني!؟
-رزان:مش علي كدا بس..*وسكتت*
-ميرال:بس اي!؟
-رزان:مش عارفه#..وكملت وقالت:طب انتي لو مروان اتقدملك هتوافقي!؟
-فضلت ميرال ساكته لفتره وكانت لسه هتتكلم بس لقت اللي بيقاطعها من وراها وبيقول:اه ياريت انا كمان اعرف الرد..
-لفوا كلهم لمصدر الصوت ولقوا مروان واقف ورا ميرال وايده حاتطها ورا ضهره..قاموا كلهم وقفوا علي عكس مروان اللي ركع علي رقبته قدام ميرال وهوا بيقول ونبره صوته باين فيها قد اي هوا عاشق ومريض بعشقه وماسك علبه فيها خاتم وفاتحها:دكتورة ميرال عبدالنظير تقبلي انك تعالجي القبطان الغلبان مروان السوهاجي من مرض عشقك وتحني عليه وتتجوزيه!!؟
-'وبدون مقدمات بدءت دموع ميرال تنزل علي خدودها اللي بقوا فراوله من الكسوف لكن لا مكنتش بتعيط ودموعها نازله دي كانت بتضحك ودموعها نازله..وشريط حياتهم بيتعاد قدام عنيها كإنه فيلم سينمائي رومانسي وبسرعه هزت راسها جامد..وف نفس الوقت كان مروان خاضتها جامد وشايلها من ع الارض بسبب فرق الطول اللي بنهم ويلف بيها جامد وسط تصفيرات ماذن ورائد وريان وضحك رزان وروفان ورؤي وانبساطهم لانبساط تؤامهم الرابع')✨💫
-'نزل مروان ميرال براحه اللي كان وشها بيشع حمار من الموقف وفتح علبه الخاتم براحه وخده وبدء يلبسهلها واول اما لبسهلها جروا اصحابها عليها وحضنوها كلهم مره واحده لدرجه انهم كلهم وقعوا علي الارض وماتوا ضحك..وفي اي احلي من حضن صديق')
-ودا كان شكل خاتم ميرال..
أنت تقرأ
تعرفنا قديما')🚸
Romance-من لما بتتخلق علي وش الارض..وبتبدء علاقاتك بالحياه وباللي حواليك تتفتح..ساعتها بس بتبدء معاها المشاعر..ايا كانت المشاعر دي..بحلوها ومرها..من مشاعر الطفوله لمشاعر المراهقه لمشاعر الشباب لمشاعر الامومه والابوه لمشاعر الجد والجده..كلها مشاعر بتواجهك ل...