-part2🚸

120 4 3
                                    

*في كليه العلوم*
رزان:محمود مشوفتش علي!؟
-محمود صاحب علي:لا والله ي رزان اخر مرة شوفتوا كانت في اول محاضرتين حتي مجاش اخر محاضره اللي كانت دلوقتي..هوا في حاجه ولا اي!؟
-رزان:مش لقياه والله ي محمود وخايفه عليه اوي!
-محمود:متقلقيش ان شاء الله خير انا هفضل ادور معاكي لحد ما تلاقيه!!
-رزان:شكرا ي محمود..بس انا مش عارفه اروح فين ادور عليه...
-محمود:بصي تعالي في المكان اللي بنتجمع فيه يمكن هناك..
-رزان:ماشي يلا..
*وكانوا لسه هيمشوا لكن سمعوا صوت جاي نحيتهم بيبصوا لقوا العساكر ماسكين علي ومعاه ولد كمان ووراهم بنت بتعيط والامن ماسكها*
-'جروا رزان ومحمود عليهم..وبيحاولوا يسألوا في اي لكن محدش بيرد عليهم لحد ما شافها علي وقال':رزان انتي لسه مروحتيش لي!؟
-رزان:علي قولي في اي لي مسكينك كدا واي اللي ف وشك دا!؟
-تجاهل علي كلام رزان وقال وهوا باصص لمحمود:محمود معلش روح رزان متجبهاش ورايا..
-رزان:علي انت مجنون!!؟
-'وقبل ما علي يرد علي رزان كان العسكري ساحبه ومركبه عربيه البوليس ومركب الولد التاني والبنت اللي بتعيط معاه لكن قبل ما يركبها كان علي قايل':متركبهاش هيا ملهاش دعوه انا اللي اتشاكلت معاه#
-قال العسكري للامن:سبوها ملناش دخل بيها!!
-وساب الامن ايد البنت وراح وقف مكانه عند البوابه اما العربيه فإتحركت تجاه القسم وقال محمود:رزان تعالي احنا هنروح بعربيتي وراه..
-رزان:يلا بسرعه....
-البنت(صابرينا):ممكن اجي معاكوا عايزه اطمن على علي!؟
-رزان ببصه استغراب:تعالي..
*وبسرعه ركبوا مع محمود في العربيه ومشيوا ورا عربيه البوليس علي القسم*
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
*في قسم الشرطه*
-الو ي سياده الرائد!!
-في حاجه ي شاكر!؟
-الاستاذه ركبت في عربيه واحد انا معرفوشي ومعاها بنت تانيه ومشيوا ورا عربيه شرطه شكلها جايه عندنا ع القسم..
-اي!!انت متأكد!؟
-اه ي باشا امال..
*مستناش ماذن اكتر من كدا..وقفل ورن على علي واللي تليفونه كانsilentوكان مع صابرينا..بس هيا مش واخده بالها من انه بيرن من كتر عياطها*
-زهق ماذن من كتر الرن على علي قرر انو هيرن علي رزان بما انه معاه رقمها من زمان بس ميعرفش اذا كانت هيا معاها رقمه ولالا*!!
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
*في العربيه عند رزان*
-'تليفونها بيرن برقم غريب مش عرفاه..سبته يرن لان مش وقته..رن مرتين كمان..اعتقدت انه حد من صحابها بيطمن عليها من رقم تاني وكانت لسه هترد..لكن لقت انهم وصلوا فقفلت'...
-نزلت من العربيه مع محمود وصابرينا بسرعه ولقوا العسكري بيدخل علي والولد التاني القسم..دخلوا وراهم بسرعه..
-ساب العسكري اللي كان ماسك علي والولد التاني قدام بابا مكتوب جنبه علي يافطه*الرائد كرم*..وف الوقت دا جرت رزان على علي وحضنته جامد وهيا بتعيط وبص علي لمحمود بعتاب علي انه جابها اما محمود رفعه كتفه كإنه بيقول مكنتش هعرف امنعها..ورجع بص علي لصابرينا اللي كانت بتعيط وشاورلها بإيده بمعني تعالي..وكإن صابرينا ماصدقت وراحت اترمت على علي..وبقي على كتفه اليمين رزان والشمال صابرينا وهوا حاضنهم هما الاتنين..اما الولد اللي جنب علي فبصله بحقد وهوا بيقول وبيمسك رزان اللي كانت من نحيته من كوعها:خدت صابرينا سيب بقي دي..
-وكان قبل ما الولد*عادل*يمسك رزان كان ف حد مديله لكمه موقعاه ع الارض وخد رزان ورا ضهره وهوا بيقول:ولا حتي في احلامك#
-علي:ماذن!!
-بصله ماذن وهوا بيحط ايده علي كتفه وهوا بيقول للعسكري:قول للرائد كرم ان الرائد ماذن خد هوا القضيه..
-العسكري:اوامرك ي سياده الرائد..
-ومسك ماذن ايد رزان اللي كانت ورا ضهره وشاور لعلي ييجي وراه..ودخل بيهم مكتبه وقفل الباب وطلب للبنتين اتنين ليمون..وقال لرزان الي قاعده قدامه وبتعيط:ممكن تبطلي عياط!!؟
-هزت رزان راسها بهدوء..وبص ماذن لعلي وصابرينا اللي قاعدين علي الكنبه والولد اللي واقف جنبهم ومحمود اللي واقف جنب الباب وهوا بيقول وبيشاور علي صابرينا:احكيلي اي اللي حصل!؟
-'بدءت صابرينا تحكي كل حاجه وهيا بتحاول متعيطش'...
*Flash back*
-كان علي خارج من اول محاضره ليه وراح يقعد مع رزان في الكافيتريا وبعد ما رزان دخلت محاضرتها التانيه كان هوا لسه هيطلع من الكافيتريا بس لقي ولد بيحاول يمسك ايد صابرينا فقرب منه وشال ايده وخلي صابرينا ورا ضهره وهوا بيقول:اوعي تقرب منها تاني انا بقولك وخلاص دا اخر تحذير ي عادل..
-وخد علي صابرينا ومشي من قدام عادل اللي ابتسم بسخريه وهوا بيقول في سره:طب وريني هتبعدني عنها ازاي..
-وراح علي مع صابرينا المحاضره اللي بعد كدا..وبعد ما دخلوا مكنش لسه المحاضر دخل فتليفون صابرينا رن وكان رقم صحبتها*ماسي*..
-صابرينا:علي هروح ارد علي ماسي واجي تاني!!
-علي:ماشي بس متتأخريش..:)
-وراحت صابرينا ترد ع ماسي صحبتها واللي قالتلها تيجي ضروري عند مكان تجمع الشله كلها..وراحتلها صابرينا..واول اما وصلت ظهر قدامها عادل وماسي كانت واقفه بعيد واول اما شافت صابرينا قالتلها انها اسفه ومشت علي طول وفضلت صابرينا مع عادل اللي ضحك بسماجه ولسه صابرينا هتجري لكن عادل مسكها جامد وهوا بيقول: لالا مش هسيبك وقربها منه وحاول انه يحضنها او بمعني اصح يعتدي عليها..اما ماسي فراحت علي طول تقول لعلي لانها عملت كدا غصب عنها..ومشي علي من المحاضره اللي مكنتش لسه بدءت وراح ع المكان اللي بيتجمعوا فيه وكان مقفول شويه عشان كدا صوت صابرينا اللي كان عادل كاتمه نوعا ما مكنش طالع..دخل علي المكان واول اما شاف عادل وهوا بيحاول يعتدي علي صابرينا اتجنن وراح جري عليه وشاله من عليها وفضل يضرب فيه اما صابرينا معرفتش تعمل اي غير انها تروح تنادي الامن...
*End flash back*
-وتكمل صابرينا وتقول:ولما ناديت الامن اتصل بالشرطه عشان معرفش يشيلهم عن بعض..بس هوا دا كل اللي حصل:)
-'ضرب ماذن الجرس اللي جنبه وجاله العسكري وهوا بيقول':اوامرك ي فندم..
-ماذن:تعال يبني افتح محضر محاوله اعتداء..
-صابرينا بخوف:وماسي هتضر!؟
-ماذن:طبعا مش مشاركه في الجريمه..
-صابرينا:لا خلاص مش عايزه اعمل محاضر ماسي صحبتي..
-علي:صابرينا انتي هتفضلي غبيه كتير قولت ميه مرة دي مبتحبكيش انتي مشوفتيش عملت اي!؟
-صابرينا:لو كانت مش بتحبني مكنتش جت قالتلك تلحقني ي علي!!
-ماذن:براحتك عمتا خدوا قرار وقولولي..
-علي:خلاص مش هنعمل بس يكتب تعهد انو مش هيقربلها تاني!
-ماذن:تمم..تعال ي عسكري افتح محضر محاوله اعتداء تاني!!
-علي بحيره:مش قولنا هنقفله!؟
-ماذن:لا دا مش لحبيبتك دا لحبيبتي انا المرة دي..
-'بصتله رزان بصدمه ودهشه فقال ماذن':بتبصيلي لي مش حاول يشدك من حضن علي بره!!
-رزان:بس محصلش حاجه..
-ماذن:لا ازاي يحاول يمسكك والموضوع يعدي عادي؟!
-عادل:يا باشا هيا بنفسها بتقولها بتقولك موافقه خلاص نمشيها ودي بقي..'قال اخر كلمتين وهوا بيغمز لرزان':(
-قام ماذن من علي مكتبه وبسرعه كان ضربه لكمه وقعته علي الارض..وقومه العسكري من ع الارض عشان يقف قدام ماذن تاني ويديله ماذن لكمه تانيه وقعته تاني..راحت رزان مسكت ماذن من ايده بسرعه وهيا بتقول:خلاص ي ماذن خلاص سيبه يكتب تعهدين وخلاص..
-ماذن للعسكري:ارميه في الحجز شويه عشان يتأدب#
-'وخد العسكري عادل ومشي من قدامهم كلهم وبعد ما مشي قال علي':شكرا ي ماذن مش عارفين من غيرك كنا هنعمل اي يمكن كنا نبات هنا..
-حضنه رزان علي بسرعه وهيا بتقول:بعد الشر انا كنت اموت..
-ماذن:بعد الشر:)
-لفتله رزان وهيا بتقول:ازاي تقول حبيبتي قدامهم كدا!؟
-ماذن:اي مش لازم يعرفوا برده..
-رزان:بس مفيش بنا حاجه!!
-ماذن:هيبقي في ان شاء الله..بلاش نفتح في المواضيع هنا ويلا عشان اوصلكوا..
-قال محمود اللي كان لسه واقف عند الباب:انا معايا عربيه اللي جبت بيها رزان وصابرينا وجيت.....
-ماذن بسرعه وهوا رافع حاجبه وبيقول:انسه رزان ثم انت مين!؟
-علي:دا محمود صاحبي ي ماذن..وكمل وهوا بيبص لمحمود:شكرا ي حوده من غيرك كانت رزان معرفتش تعمل اي بجد شكرا..
-محمود:لا شكر ع واجب ي علي رزان دي.........
*وكان لسه هيكمل لولا بصه ماذن اللي خلته يسكت ويكمل ويقول بسرعه*:طب انا همشي انا بقي طالما الباشا هيوصلكم تيجي اوصلك ي صابرينا!!؟
-علي:انا هروحها معايا متقلقش..
*ومشي محمود وفضل في الاوضه ماذن وصابرينا وعلي ورزان*
-رزان لعلي:صحيح فين تليفونك!؟
-علي بتذكر:باين نسيته ونا بضرب المقرف اللي مشي...
-صابرينا:لا تليفونك اهه ي علي خدته لما وقع من جيبك!!
-خد علي تليفونه من صابرينا وهوا بيفتحه ولقي مكالمات كتيييير من رزان وعامر وماذن كمان فقال لرزان:دا زمان عامر قالب الدنيا هوا والباقي!!
-رزان:تصدق لحد دلوقتي مكلمتهمش دول هيموتوني!!
-ماذن:ولي عامر يدخل في الموضوع مش فاهم!؟
-رزان:الله مش اخو صحبتي!؟
-ماذن بعصبيه:واخو صحبتك يتقلب لي لما انتي تختفي!؟
-علي:خلاص ي جماعه اهدوا بس انت ي ماذن رنيت عليا لي!؟
-ماذن:عشان اشوفك فين!!!
-علي:لي كنت عايز حاجه ولا اي!؟
-ماذن:اه كنت عايز اتقدم للمره ال6لاختك..
-صابرينا بصدمه ودهشه:ال6!!!!!!!!!!!!!!؟
-ماذن:هه شوفتي!!
-رزان:يارتني كنت روحت مع محمود يلا ي علي!!
-ماذن:رزاااان محمود اي دا اللي تروحي معاه كفايه ان سكت علي ركوبك معاه العربيه ومتكلمتش بس عشان علي كان ف مشكله..
-رزان:انت مالك وبعدين عرفت منين اني جيت معاه!!؟
-علي:ا ا مااا يلا بقي ي جماعه تعبت!!
-صابرينا:مالك!؟
-'غمز علي لصابرينا عشان تعرف انو بيقول كدا وخلاص وقالت رزان':طيب يلا ي حبيبي ويلا ي صابرينا هنروحك معانا..
-ماذن:ونا هوصلكوا كدا كدا مروح معاكوا..
-رزان:لا احنا هنروح لواحدنا..
-علي بكدب:مش قادر امشي ي رزان خلاص بقي..
-رزان:خلاص عشان خاطرك بس ي حبيبي..
-ماذن:حبيبي حبيبي معرفش في اي!؟
*وطلعوا كلهم وركبوا عربيه ماذن ووصلوا صابرينا الاول واللي مرضاش علي يمشي غير لما يتأكد انها طلعت البيت..وكمل مازن طريقه لبيت رزان وعلي*
*نص الطريق*
-رزان:علي تليفونك فيه شحن!؟
-علي:10℅بس لي!؟
-رزان:اكيد العيال قلقانين عليا فعايزه ارن عليهم اطمنهم عليا..
-ماذن وهوا بيمدلها تليفونه:فيه شحن رني منه!!
-رزان وهيا بتاخده:شكرا#
*فتحت رزان تليفون ماذن ولقت صورة طفله صغيره مش غريبه عنها نهائي واتصدمت وهيا بتقول*:دي انا ونا صغيره..
-علي:وريني..
-رزان:اهه!
-علي:انت بتحب الاطفال للدرجادي وجبت صورة لرزان منين وهيا صغيره!!؟
-ماذن:هترني ولا اخده..!؟
-تأفأفت رزان وهيا بتعملهswipeولقت باسورد والكيبورد عليها صورة تانيه ليها وهيا صغيره فقالت:الله؟؟
-ماذن:بصي اي حاجه تشوفيها في التليفون دا متسأليش عليها تمم..
-رزان وهبت بتمدله التليفون:افتح الpassword!!
-ماذن:اكتبي اسمك..
-'كتبت رزان اسمها بالانجلش ولقته مش راضي يفتح فقالت':مش راضي يفتح!!
-ماذن:حطي جنبه قلب!!♥
-رجعت رزان كتبت اسمها وحطت جنبه اول قلب ظهرلها ففتح..ولقت صورة ليها وهيا بتتكرم في الجامعه بعد سنه اولي وكانت لسه هتسأال بس قال ماذن:قولت متسأليش!!
-تأفأفت رزان لتاني مرة وفتحت الContantولقتpassword تاني فمدتله الفون عشان يفتحه فقال ماذن:اكتبي تاريخ ميلادك..
-كتبت رزان تاريخ ميلادها بدون كلام المرة دي وهيا حاسه انها مكسوفه ومش عارفه تتصرف وسط كل اللي بيحصل..وبسرعه كانت كتبت رقم روفان اللي حفظاه وجلها الرد بعد شويه..
-الو مين معايا..
-الو..عبدالله فين روفان انا رزان!!
-'وقبل اي حاجه كان ماذن واخد التليفون اللي ع ودان رزان وحطه ع ودنه وبيقول:عبدالله ادي روفان لرزان بدون كلام كتير!!
-عبدالله:ماذن..اي اللي خلاك مع رزان وهيا فين هيا وعلي!؟
-ماذن:انا رايح اوديهم ع البيت غير كدا ملكش فيه اديها روفان بقي..
-روفان بعد ما خدت السماعه من عبدالله اخوها:الو رزان!!؟
-رزان بعد ما ادلها ماذن التليفون:الو روفان..
-روفان:رزان اخيرا انتي فين كلنا قالبين الدنيا عليكي انتي وعلي!!!
-روفان:معلش والله معرفتش اكلمكوا اتلبخت مع علي ونسيت ودلوقتي ماذن مروحنا!!
-روفان:واي اللي دخل ماذن في الموضوع هوا انتوا رحتوا القسم ولا اي!؟
-رزان:اول اما اروح اشحن تليفوني واكلمكوا كلكوا بس طمني ميرال ورؤي لان عامر رن على علي كتير اوي بس تليفونه كانsilentتمم..
-روفان:تمم ماشي بس اكيد اول لما تروحي تكلمينا كلنا حتي علي الwhatsف اي جروب..
-رزان:تمم..يلا سلام!
*وقفلت رزان مع روفان واستقبلها ماذن وقال*:اي اللي يخلي عبدالله هوا اللي يرد!؟
-رزان:يمكن عشان رقم غريب!!
*سكت ماذن على كدا ومتكلمش تاني غير لما وصلهم لحد تحت البيت وهوا بيقول لرزان*:بعد كدا لما ابقي ارن عليكي ابقي ردي!!
-رزان:وانت هتجيب رقمي منين اصلا ونا هعرف رقمك منين!؟
-ماذن:لما تفتحي تليفونك اخر رقم رانن عليكي هوا دا انا سجليه وبعد كدا ابقي ارن ومترديش..
-نزلت رزان مع علي من العربيه وهيا معندهاش طاقه تتكلم اكتر من كدا واول اما طلعوا البيت حطوا تليفونتهم ع الشاحن وقالت رزان:هتحكيلي موضوع صابرينا دا امتي بقي!؟
-علي بتعب واضح:قريب ان شاء الله!!
-رزان بعد ما حست بتعب تؤامها:ماشي ي حبيبي اللي يريحك يلا ادخل غير وخد دش ونا كمان وعما تطلع هكون حضرت الاكل..
-علي وهوا داخل اوضته:ماشي ي عمري..
*بعد فتره*
-دخل علي ينام ودخلت رزان اوضتها..وبعد ما كلمت اصحابها وحاكتلهم علي كل حاجه من طأطأ لسلاموا عليكوا اتفقوا انهم مش هيروحوا الجامعه تاني يوم وانهم هيريحوا بسبب ضغط اول يوم..
-وقفلوا كلهم بعد شويه من الكلام#
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
*في بيت عمران*
-'كانت رنا راحت في النوم وهيا ماسكه تليفونها في ايدها..جه حد بيسحب فجأه وخد التليفون براحه وطلع برا الاوضه زي ما دخل وكان من حسن ظنه انه الpasswordكان مفتوح..وبسرعه كان فاتح الContantوناقل رقم هوا عارف صاحبته كويس..وبعد ما نقله فتح الwhatsوبحث عن الاسم وجاله وفتح الشات اللي كان شبه فاضي وبدء كلام ع طول')
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
*في بيت محمد الصادق*
-'كانت روفان قررت انها هتسهر وقعدت في بالكونه اوضتها ومسكت كتاب روايه وكان اسمها*روح عاشق*وبدءت تقرأ فيها ومندمجه اووي..وفجأه قطع اندماجها وتفكيرها اذا كان مراد بطل الروايه مش مات وحقيقي ولا شبح بس صوتmessageمن تليفونها..فتحتها ولقتها من رنا وكانت بتقولها فيها':هتروحي الجامعه بكرة ي روفان!؟
-لا ي رنا محدش فينا رايح..
-لي كدا دا لسه تاني يوم!؟
-كلنا تعبنا من اول يوم لانه كان مضغوط اوي فقولنا نريح بكرة لان اصلا مهياش محاضرات مهمه وممكن نعوضها عادي!!
-امممم تمم ماشي هتنامي دلوقتي!؟
-لا لسه شويه بقرء في روايه هخلصها وانام..
-اهااا روايه اسمها اي!!
-اسمها روح عاشق!!
-والبطل عامل ازاي!؟
-شكله مش باينلي اكيد لكن وصفه حلو اوووووي وشخصيته ودوره في الروايه روعهههه ي رنا شئ كدا خيال:)
-مش للدرجادي يعني خلاص في اي!؟
-لالا مش بأڤور هوا كدا فعلا..
-ما خلاص ي ماما في اي روحي نامي بقي..
-هخلصها ي بنتي الاول في اي!؟
-لا مفيش بس يلا احسن وبكرة كمليها...
-لالا هكملها دلوقتي الجو حلو..
-روفاااااان قولت يلا مبحبش اعيد كلامي!!
-رنا!!؟؟..لا انتي مش رنا انت ريان.........
-روفان لوسمحتي متخليش جناني يطلع اكتر من كدا ويلا تصبحي علي خير!!
-قفلت روفان من غير ما ترض لانها اتخضت من الموقف..حتي نفسها انها تكمل الكتاب راحت..وقامت عشان تنام وهيا بتفكر لي ريان بيعمل كدا مع انه مش بيحبني؟؟؟
-وقطع تفكيرها لتاني مرة صوتmessageلتليفونها بس المرة دي من رقم غريب وكان فيها"لما اقولك تصبحي علي خير تردي وتقولي وانت من اهله تمم")
-عرفت انو ريان وانو اكيد خد رقمها من عند رنا وبرده قفلت من غير كلام')
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
-"وبكداpart2من روايه 'تعرفنا قديما')🚸خلص"..
*توقعاتكوا عن اللي هيحصل..ورايكوا في الاحداث..واتمني تفاعلكوا*!
_By:'basmala yasser')💞

تعرفنا قديما')🚸حيث تعيش القصص. اكتشف الآن