*تاني يوم بعد العصر..وتحديدا في بيت وليد عبدالنظير*
-'ميرال وعليا كانوا في اوضتهم لما رن جرس البيت..راحت عليا تفتح لانها عارفه ان شروق هيا اللي ع الباب'..
-عليا:شوشو وحشتيني..
-شروق:لوله واخيرا هنفرح بيكي ي قمر..
-عليا:تعالي تعالي كنت مستنياكي عشان تختاري معايا اللبس..
-شروق:يسلام كلي ليكي انهارده..
-'ودخلت شروق مع عليا علي اوضتها بعد ما سلمت علي وليد وعبير'..
-شروق:ازيك ي مرمر!!؟
-ميرال:شوشو عامله اي!؟
-عليا:انتوا مش جايين تسلموا علي بعض هنا يلا ساعدوني بقي..
-'وبدءوا ميرال وشروق يساعدوا عليا في اختيار لبسها..والوقت عدي والمغرب اذن وبدءت عليا تلبس وكل البيت جهز..وبعديها بشويه لقوا الجرس بيرن..راح عامر هوا ووليد يفتحوا الباب..وبعد الترحيبات الكتير..طلعت روفان وخدت فدوي معاها للبنات فوق وقعد وليد وعامر وعبير مع ساره ومحمد وعبدالله'..
-ساره:امال فين عليا ي عبير!!؟
-عبير:هطلع اجبها اهه ي حبيبتي..
-'وطلعت عبير تجيب عليا ودخلت عليا بصنيه المشروبات وبدءت تديها للكل ووشها في الارض لحد ما وصلت لعبدالله وعنيها اترفعت سنه لتقابل عينه بلمعه فرحتها..وتتكسف وتنزلها تاني بسرعه'..
-'بص عبدالله للبس عليا برقته وبساطته لدرجه ان كوبايه القهوه كانت هتدلق عليه لكن خد باله في اخر لحظه بتنبيه من عنيها اللي كان مبحلق فيها'..
-لبس عليا..-'اما عليا فبصت لعبدالله اللي كان وسيم جدا في لبسه وسرحت فيه زيه بالضبط'..
-لبس عبدالله..-'وفاقوا هما الاتنين من سراحنهم علي صوت محمد وهوا بيقول':احنا جايين انهارده ي وليد عشان نطلب ايد عليا بنتك لعبدالله ابني..
-وليد:ونا هلاقي احسن من عبدالله لعليا فين ي محمد انا موافق طبعا بس ناخد راي عليا الاول..
-محمد:طبعا..
-عليا بصوت نوعا ما طالع:اللي تشوفه ي بابا..
-وليد:علي بركه الله..
-محمد:نقرء الفاتحه بقي..
-'وبدء الكل يقرء الفاتحه بعد ما نزلوا ميرال وروفان ومعاها فدوي وشروق..وقرؤها كلهم في منتهي الانبساط وحددوا ان الخطوبه هتكون تاني جمعه جايه يعني بعد اسبوعين..وقعد عبدالله شويه مع عليا لواحدهم..وبعد كدا استأذنوا ومشوا بعد ما سابوا روفان بس مع ميرال'__
-'مشت شروق وطلعوا ال3بنات فوق علي الاوضه واستنوا الباقي عشان يختاروا لبس لميرال'..
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
*علي الwhats*
-رؤي:يلا ي رزان..
-رزان:طب بقولك ماذن هيوصلنا فخليكي تحت بيتك وحنا هنجيلك..
-رؤي:تمم..
-'ورنت رزان علي ماذن تقوله انهم جهزوا..وجه ماذن خد رزان من تحت البيت وطلعوا علي بيت رؤي خدوها ووصلهم لبيت ميرال'..
-ماذن:رزان لما تخلصي رني عليا هاجي اخدك..
-رزان:تمم..لا اله الا الله!
-ماذن:محمد رسول الله..
-'ومشي ماذن بعد ما اتأكد ان رؤي ورزان طلعوا بيت ميرال'..
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
*نرجع تاني لبيت عبدالنظير*
-'يرن جرس البيت وتروح ميرال تفتح لانها عارفه انهم رؤي ورزان..وخدتهم وطلعوا علي الاوضه'..
-روفان:الله كلنا بقي اتجمعنا..
-ميرال:اختاروا بقي البس اي!؟
-عليا:طبعا مش هتعرفي هتلبسي زيي عشان الحجاب..
-ميرال:اهاه طبعا..
-'ونقوا البنات مع ميرال لبسها وحطولها ميكب خفيف..وبعد شويه..رن جرس البيت تاني..وبالمثل راح عامر ووليد يفتحوا..وبعد الترحيبات..طلعت جني للبنات فوق..وقعد عامر ووليد وعبير مع مروان واحمد وكوثر'..
-مروان:هيا فين ميرال!؟
-'الكل ضحك جامد وقال عامر':اي ي عم انت داخل سخن كدا لي اهدي بس..
-'وراحت عبير تنادي ميرال وبرده دخلت بصنيه المشروبات فقال مروان وهوا بياخد منها الصينيه وبيحطها علي التربيظه':ممكن نقرء الفاتحه يلا بقي..
-احمد:مالك ي عم القبطان داخل حامي كدا لي!؟
-مروان:انا هقرء اللي عايز يقرء معايا يقرء..
-'ونزلوا البنات كلهم وبدءوا يقرءوا الفاتحه بضحك رهيب من تسرع مروان وكسوف ميرال'..
-'وبعد الفتحه حددوا معاد الخطوبه واللي كانوا عيزنها الجمعه التالته يعني بعد عليا بأسبوع..لكن مروان صمم انها الخميس الجاي دا..والكل وافق مع تصميمه..وبعديها خد مروان ميرال وراحوا يقفوا في البلكونه'..
-مروان:ياااه واخيرا انا مش مصدق..
-ميرال:دي اي كميه التسرع دي!؟
-مروان:احسن مش بدل البرود دول كانوا عايزني استني 3جمعات لالالا مستحيل طبعا دنا لو كنت خطفتك كان هيبقي اسرع..
-'ضحكت ميرال علي مروان..وسرح هوا في ضحكتها وقال':هوا انتي حلوة كدا لي!؟
-ميرال بشبه كسوف:ونت كمان وسيم..
-'كانت ميرال لابسه'..👇
أنت تقرأ
تعرفنا قديما')🚸
Romance-من لما بتتخلق علي وش الارض..وبتبدء علاقاتك بالحياه وباللي حواليك تتفتح..ساعتها بس بتبدء معاها المشاعر..ايا كانت المشاعر دي..بحلوها ومرها..من مشاعر الطفوله لمشاعر المراهقه لمشاعر الشباب لمشاعر الامومه والابوه لمشاعر الجد والجده..كلها مشاعر بتواجهك ل...