*في بيت ظهران*
-'كان قاعد علي مع رزان ف البلكونه كل واحد حاطط كتبه وبيذاكروا..وقطع تركيزهم تليفون علي وهوا بيرن ولقاها صابرينا فرد بسرعه'..
-علي:الو صابرينا ازيك!!؟
-كاراس بفزع وصوت عالي:الحق صابرينا ي علي تعالي علي مستشفي***بسرعه..
-علي بفزع وقام وقف:ملها صابرينا ي عم ملها..
-'لكن ملقاش غير زن مزعج هوا الله طالع'___#
-رزان بخضه:في اي ي على ملها صابرينا!؟
-علي وهوا رايح لاوضته بسرعه:معرفش مقلش بيقولي الحقها بس..
-رزان:انا هرن علي ماذن ييجي ياخدنا..
-علي:الوقت متأخر..
-رزان وبترن علي ماذن:هيزعقلي لو مقولتلوش..
*ورن جرسين وف التالت رد ماذن*
-ماذن بصوت نايم:الو..
-رزان بسرعه:الو ماذن..
-'انتفض ماذن من ع السرير وهوا بيقول بخضه ولهفه':رزان حصلك حاجه انتي كويسه!؟
-رزان:انا كويسه لكن كاراس ابو صابرينا رن علي علي وبيقوله يلحقها وعلي دخل يلبس ونا رنيت عليك عشان.......
-ماذن بسرعه وهوا بيقوم من ع السرير:انا جاي حالا خليكوا مكانكوا..
-'وقفل ماذن مع رزان بسرعة وف نفس الوقت خرج علي من الاوضه وهوا رايح ناحيه باب الشقه'....
-رزان:علي استني ماذن هوا جاي اهه..
-علي:مش هقدر ي رزان انا هروح علي بيتها ولما ماذن يجي حصلوني علي هناك..
-'وبسرعه كان علي نزل ودخلت رزان تلبس بسرعه وفي خلال ربع ساعه كان ماذن بيزمر بالتلكس تحت..نزلتله رزان بسرعه وركبت معاه فقال':فين علي!؟
-رزان:سبق هوا وقال حصلوني علي بيتها..
-'هز ماذن راسه وطلع بالعربيه بسرعه قاصد بيت صابرينا'____
🚸
*في بيت صابرينا*
-'يوصل ماذن البيت ويفضل يخبط لكن محدش بيفتح وفجأه اتفتح الباب اللي جنبهم فقال الراجل':في ي ابني بتخبط كدا لي!؟
-علي:عم كاراس وبنته راحوا فين!؟
-الراجل:كاراس وبنته راحوا مستشفي*****اصل بعيد عنك ي ابني البت صابرينا انتحرت والاسعاف جه خادها من تحت البيت..
-'وهنا هوي قلب علي وهوا واقف مصدوم..وبسرعه كان مدرك الموقف واتحرك نزل علي السلالم بسرعه ولسه طالع من البوابه ولقي عربيه ماذن وقفت'....
-علي:خليكوا متنزلوش اطلعوا علي مستشفي ال*****..
-'وركب علي معاهم وطلع ماذن بالعربيه بسرعه تاني علي المستشفي'____
🚸
*في المستشفي*
-متقلقش ي استاذ الحمدلله اننا لحقناها بسرعه الجرح كان سطحي ومفيهوش اي خطر..
-'قالها الدكتورة اللي خرج من اوضه عمليات صابرينا ومشي بعد ما قال لكاراس ينزل يشوف الحسابات'__
-'ونزل كاراس يشوف الحسابات بعد ما دخلوا صابرينا اوضه عاديه..وهوا نازل لقي علي وماذن ورزان بيسألوا الممرضين اللي معديين علي صابرينا'..
-كاراس وهوا بيشاور بإيده:علي تعال انا هنا..
-'وبسرعه كان علي واقف قدامه وهوا بيقول':عم كاراس فين صابرينا هيا عامله اي تعال معايا وريني هيا فين انا عايز اشوفها..
-كاراس بحزن:صابرينا انتحرت ونا لحقتها وجبتها علي هنا وخرجت من العمليات لسه حالا ودلوقتي هيا في اوضه عاديه..
-علي:طب تعال وريني اوضتها بسرعه..
-'قاله كاراس علي رقم الاوضه وراح هوا للحسابات وطلع ماذن ورزان مع علي لاوضه صابرينا..دخل علي الاول ووراه ماذن ورزان وقرب علي من صابرينا بسرعه اللي كانت لسه مفاقتش وقال وهوا بيقعد جنبها علي كرسي وبيمسك ايدها':لي تعملي كدا ي حبيبتي لي..عجبك كدا قلقي وخوفي عليكي كنت هعمل اي من غيرك!!؟
-صابرينا بوهن وهيا بتحاول تفتح عينها وتحرك ايدها:اسفه..
-علي بسرعه:صابرينا انتي فوقتي استني انادي الدكتور..
-'وكان لسه علي هيقوم لكن وقفه ايد صابرينا اللي فضلت ماسكه ف ايده وهيا بتقول':انا كويسه ي علي متقلقش..
-علي:لا انا هروح اناديه..
-ماذن:خليك ي علي انا هروح اناديه..
-رزان:هاجي معاك..
-'وخرج ماذن ورزان من الاوضه وفضل علي مع صابرينا'....
-صابرينا:متزعلش مني..
-علي:لا زعلان ومش هسامحك كمان جالك قلب تعملي كدا جالك قلب تسبيني لوحدي..عايزه تموتي كافره!؟
-صابرينا بشبه عياط:مكنش قدامي حل تاني..بابا مكنش هيوافق!!
-علي:حتي لو متضحيش بنفسك انتي اغلي عندي من اي حاجه..
-كاراس وهوا بيدخل الاوضه:كدا ي صابرينا ي بنتي تعملي فيا كدا..
-صابرينا:اسفه ي بابا..
-كاراس:لو كنتي بتعملي كدا عشان علي فأنا موافق بس متسبنيش انا مليش غيرك بعد امك..
-صابرينا بفرحه:بجد ي بابا انت موافق..
-كاراس:بجد ي حبيبه بابا..
-'وهنا دخل الدكتور وقطع كلامهم قام علي من مكانه لكن فضل ماسك ايدها وكشف الدكتور علي صابرينا بعد ما طلع ماذن ورزان بره وقالهم انها كويسه ويقدروا يخرجوا دلوقتي من المستشفي'....
🚸
*بره الاوضه*
-ماذن:رزان انتي كويسه!؟
-رزان:اه انا كويسه بس انت شكلك تعبان اوي..
-'مسك ماذن ايد رزان وباسها بهدوء وهوا بيقول':طالما انا معاكي يبقي كويس..
-'ابتسمت رزان بحب وهيا بتقول':خضيتك من نومك معلش..
-ماذن:احلي خضه اللي تكون علي صوتك#
-'وقطع كسوف رزان وسرحان ماذن فيها الباب اللي اتفتح وخرج منه الدكتور ومعاه كاراس وعلي'..
-الدكتور لرزان:رزان انتي مش فكراني!؟
-'وهنا انتبهت كل حواس ماذن وعقد حواجبه بضيق وهوا بيسمع رد رزان':الصراحه مش واخده بالي..
-الدكتور:اخص عليكي..انا مراد..مراد النويهي اخو مريم ومنه التؤام معاكي في كليه الطب الشرعي..
-رزان بتذكر:اه اه استاذ مراد..
-مراد:لسه برده استاذ يعني انا بقولك رزان ونتي تقولي استاذ..انا مراد بس!
-ماذن من بين اسنانه وايده متشكله ع شكل لكمه:حرم ماذن السنوسي..حرمه..
-مراد بصدمه:انتي اتجوزتي ي رزان!؟
-'وهنا مسك ماذن مراد من هدومه وزقه علي حيطه بعنف وهوا بيقول بعصبيه':انت مبتسمعتش!!بقولك حرم ماذن السنوسي حرمه..اي اطرش!!؟
-مراد:رزان ماله دا!؟
-'وهنا انفجر ماذن تماما وبدء يسدد لمراد اللكمات بغضب وعصبيه لدرجه اتجمعت عليهم معظم المستشفي..وبسرعه قربت رزان من ماذن ومسكته من دراعه وهيا بتحاول تشيله من علي مراد..وبعد عذاب ومساعده الممرضين قام ماذن وانقلب الموقف وبقي هوا اللي ماسك رزان من ايدها جامد وبيقول بعضلات متشنجه وعصبيه مفرطه':لو كملت ليوم هنا احمد ربك..
-'وخد رزان بسرعه وراه وطلع بيها من المستشفي وكانت الممرضة ساعدت صابرينا تلبس وخرجت وخدها علي وكاراس وخرجوا بيها ورا ماذن ورزان'..
🚸
*عند عربيه ماذن*
-رزان بخوف:م..ماذن__
-ماذن بمقاطعه وعصبيه:هششش ولا كلمه..
-'وسكتت رزان بخوف من اللي قاعد جنبها ولقت علي وصابرينا وكاراس طلعوا فقال كاراس':شكرا ليكوا انا هاخد صابرينا في تاكسي ونروح..
-علي:طيب ماذن معلش روح رزان ونا هروحهم وارجع لرزان..
-'هز ماذن راسه وطلع بالعربيه ووقف علي تاكسي وركب مع كاراس وصابرينا وطلع بيهم التاكسي'__
🚸
*في عربيه ماذن*
-'كان ماذن سايق بسرعه رهيبه وتنفسه سريع وعالي وايده ابيضت علي الدريكسيون فقالت رزان بخوف':ماذن لو سمحت خفف السرعه..
-'وكلام رزان خلي ماذن يزيد السرعه اكتر واكتر'__
-رزان بخوف اكبر وعياط:ماذن انا خايفه خفف السرعه..
-'وهنا خفف ماذن السرعه نوعا ما وهوا داخل شارع مش شارع بيت رزان'....
-رزان:احنا داخلين فين لي موصلتنيش البيت!؟
-'نزل ماذن من العربيه بدون كلام ولف وفتح باب رزان ومسكها من ايدها وخدها وراه وهوا طالع سلالم بيته بسرعه رهيبه..وف اقل من الثواني كان سايب ايد رزان في الشقه وقفل الباب ووقف وراه وحط ايده في جيبه وهوا بيقول بهدوء ما قبل العاصفه':اي علاقتك بيه!؟
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
*في جروب ع الواتس*
-روفان:انا اتقدملي عريس تاني!!
-ميرال:اي دا بالسرعه دي دا انتي لسه رافضه كريم..
-رؤي:هنا عندك عرفوا انك رفضتيه ي روفان!؟
-روفان:عرفت عبدالله وهوا قال هيقولهم..
-ميرال:طب هتعملي اي!؟
-روفان:ولا حاجه هقابله زي كريم وربنا يقدم اللي فيه الخير هوا جاي بعد بكرة..
-رؤي:طب هنروح بكرة لرؤي..دا ماذن جيلها بكرة..
-روفان:هيا مش فاتحه لي!؟
-ميرال:مش عارفه وبرن عليها تليفونها غير متاح..
-روفان:ازاي دي عمرها ما حصلت دي عمرها ما بتسيب تليفونها فاصل او من غير شحن..
-رؤي:اه انا برده قلقت اوي..
-روفان:ميرال رني علي علي من تليفون عامر..
-ميرال:طب خليكوا معايا لحظه..
*بعد فتره*
-ميرال:ي بنات..
-روفان:اي!
-رؤي:عملتي اي!؟
-ميرال:صابرينا انتحرت..
-روفان:ايي..
-رؤي:بتقولي اي..انتحرت!!؟
-ميرال:اه والله رنيت علي علي من تليفون عامر بيدي جرس لكن مردش وف الاخر بعتله رساله بقوله فيها اني ميرال وبرن علي رزان تليفونها غير متاح وانها لو معاه يديهاني..فرد عليا برساله تانيه بيقولي فيها ان رزان مع ماذن عشان صابرينا انتحرت ورحنلها المستشفي ونا دلوقتي معاها هيا وباباها في التاكسي وماذن بيروح رزان معاه..
-روفان:طالما ماذن معاها انا اتطمنت خلاص..
-رؤي:طب برده معرفناش هنرحلها بكرة ولا لا!؟
-ميرال:والله نبقي نكلمها الصبح علي صلاه الجمعه كدا ونشوف..
-روفان:خلاص تمم_
-رؤي:اتفقنا..
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
*في بيت صابرينا*
-'وصل التاكسي علي وصابرينا وكاراس وحاسبه علي ومشي..وطلعوا ال3للبيت فقال كاراس':يلا ي حبيبتي ادخلي استريحي..
-صابرينا:طب طب علي انت هتيجي امتي!؟
-علي بإبتسامه:المعاد اللي عم كاراس يحدده..
-كاراس:يبقي التلات عشان مفيش كنيسه..
-'ومشي علي وهوا علي قد قلقه وخوفه وزعله علي صابرينا علي قد ما هوا مبسوط ان ابوها وافق'__#
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
*في بيت تاني خالص مظهرش قبل كدا*
-زيد:ي حج ي حجه ابنكم اخيرا هيتجوز..
-عاطف:ودي مين دي اللي لينت قلب الواد بعد كل دا اخيرا!!؟
-سميره:واخيرا ي ابن بطني اخيرا فرحتني..
-زيد:هيا معايا ف كليه طب اسنان بس هيا لسه ف سنه تانيه..
-عاطف:نعرفها!؟
-زيد:انا اعرف خطيب صحبتها وهوا اللي وصلني لاخوها ورحت وكلمته وخدت منه معاد..
-عاطف:الله الله دنتي كمان متسربع..
-'ضحك زيد بخفه فقالت سميره بلهفه':هنروح امتي ي واد!؟
-زيد بإبتسامه حالمه:يوم السبت ان شاء الله ي ام زيد..
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
*نرجع تاني لبيت ماذن*
-ماذن بهدوء ما قبل العاصفه:اي علاقتك بيه!؟
-رزان بتوتر وخوف:م..مفيش علاقه يعني..يعني معرفه سطحيه بس..
-ماذن بصوت عالي:من انهي داهيه!؟
-رزان وهيا مغمضه عنيها:اخواته اصحابي ف الكليه بس..
-ماذن وهوا بيقرب من رزان:بس!!
-رزان وهيا بترجع لورا:اه اه بس_
-'وبحركه سريعه من ماذن طلع تليفونه من جيبه وهوا بيرن علي*علي*'__
-علي:ماذن امال فين رزان!!
-ماذن بصرامه:علي..مراد النويهي اي علاقته برزان!؟
-علي:ماذن متحطش ف بالك اللي عمله ف المس___
-'وقطع كلام علي ماذن وهوا بيقول بنفاذ صبر':انجز ي علي اي علاقته بيها!؟
-علي:طب ما تخليها هيا تحكيلك..هيا جنبك!؟
-ماذن:معايا متقلقش رد ع السؤال بقي!!
-علي:طيب هوا عمتا اخو صحابها ف كليتها هوا كان ف اخر سنه ليه ف الطب قسم جراحه وهما كانوا ف سنه اولي ويعني..
-ماذن بترقب:ويعني اي!؟
-علي:يعني زي ما تقول اعجب برزان واتقدملها بس مش رسمي بينهم بس__#
-'كان علي بيتكلم ومش شايف التليفون اللي تكه وهيتكسر ف ايد ماذن ولا ايده التانيه اللي علي شكل لكمه'________#
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
*في بيت شبه مهجور*
-عملت اي ي زفت!!؟
-للاسف ي عادل باشا الرائد دا مش سايبها ف حته لواحدها ولا اي حته#
-عادل بعصبيه:كنت عارف..
-الراجل:طب هنعمل اي ي عادل باشا!؟
-عادل بتصميم:خليكوا وراها واول اما تلاقوها لواحدها تنفزوا اللي قولت عليه#
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
-'عبدالله وعليا كل يومين كانوا ينزلوا يجيبوا حاجه لخطوبتهم'_
-'سيف ورنا هكذا مع الكليه'..
-'عامر وبيانسيه اهتموا الاسبوع الاول بكلياتهم عشان الاسبوع التاني مش هيفضوا خالص'_
-'رائد ورؤي تقريبا كل يومهم مع بعض علي التليفون او بيكلموا بعض من البلكونات'..
-'مروان وميرال كانوا معظم الوقت خارجين او بيتكلموا علي التليفون'_
-'محمد وجني اتعودوا علي وجودهم ف حياه بعض وكلامهم معظم اليوم بقي شئ اساسي'..
-'ريان معظم الوقت سرحان ومشاعره مشتته وحاسس ان ف حاجه وحشه هتحصل لكن مع تشتت مشاعره تجاهل الاحساس دا'_
-'روفان كانت بتفكر بس ف مين عريس يوم السبت وشافها فين'_
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
-"وبكداpart13من روايه 'تعرفنا قديما')🚸من سلسله:توارث عشق#👪خلص"...
*توقعاتكوا عن اللي هيحصل ورايكوا في الاحداث واتمني تفاعلكوا*!
_By:'basmala yasser')💞
أنت تقرأ
تعرفنا قديما')🚸
Romance-من لما بتتخلق علي وش الارض..وبتبدء علاقاتك بالحياه وباللي حواليك تتفتح..ساعتها بس بتبدء معاها المشاعر..ايا كانت المشاعر دي..بحلوها ومرها..من مشاعر الطفوله لمشاعر المراهقه لمشاعر الشباب لمشاعر الامومه والابوه لمشاعر الجد والجده..كلها مشاعر بتواجهك ل...