*في المستشفي*
-'كان قاعد ماذن مع رزان ومكنتش لسه فاقت..سرحان فيها..قاعد جسم من غير روح..قلب من غير نبص..رئه من غير تنفس__وقطع سرحانه في ابسط الاشياء فيها صوت الباب اللي خبط واتفتح ودخلت منه الدكتورة ومعاها ممرضتين..قام ماذن بتعب وهوا بيبصلها بمعني في اي..ففهمته الدكتورة وقالت':عايزه اعمل كشف عشان اشوف حالتها واتطورت ولا زي ما هيا..
-'هو ماذن راسه بهدوء ولما لقته الدكتورة لسه واقف مكانه متحركش لفت من الناحيه التانيه وبدءت تكشف علي رزان'___
-'بعد فتره صغيره..قالت الدكتورة بيأس':مفيش اي تطور في حالتها مفيش ولا اي نسبه1℅حتي تحسن وعدي ال72ساعه المفروضين لاي غيبوبه خصوصا لو كانت نفسيه فعشان كدا اسفه احنا مضطرين نشيل الاجهزه عنها وووساعتها يعني هتتوفي___
-'صدمه وقعت عليه اخرست لسانه..شلت اعضائه..سحبت تنفسه ووقفت قلبه وهوا بيقول بصوت مرتعش ومهتز':ي يعني اي!؟
-الدكتورة بتفهم لحالته:يعني هنشيل الاجهزه وساعتها هتكون المريضه توفت..
-'تدارك ماذن اللي بيتقال بعد وقت طويل غطي عليه السكوت المرعب وف اقل من الثانيه بعد تداركه عقد حواجبه وعلى صوت تنفسه جدا واتصلب فكه واتشنجت عضلات جسمه وهوا بيقول بزعيق':انتي اتجنني عايزه تشيلي الاجهزه عن واحده في غيبوبه!؟
-الدكتورة:لو سمحت ي سياده الرائد في ناس تانيه محتاجه الاجهزه ولسه في اول يوم ليها في الغيبوبه وحنا عندنا نقص في اجهزه الغيبوبه والانعاش فإتفهم حالتنا وبعدين انا مش بقطع عن المريضه حاجه هيا عدت ايام الغيبوبه النفسيه المفروضه اللي هما3ايام72ساعه فأنا مش غلطانه_#
-ماذن زعيق اكتر وصوت عالي اتجمع علي اثره ممرضين الدور:طب ابقي قربي منها وشيلي الاجهزه محدش هيشيل حاجه ويلا بره بدل ما تبقي بره من المستشفي كلها..
-الدكتورة بإعتراض:مسمحلكش ي استاذ ماذن انا هنا دكتورة وليا حقوق وعليا واجبات والاسلوب دا مينفعش حد يكلمني بيه..
-ماذن واتحول لاسد مخيف:بقوولك اطلعيي برااااااااااا..
-'وبخوف ورعب كان كل اللي ف الاوضه بره من غير ما يقفلوا الباب فراح ماذن للباب ف خطوتين وقفله برجله بعصبيه وغضب ادي لاهتزاز الدور كله..رجع لسرير رزان وهوا بيزق الكرسي اللي جنب سريرها بعصبيه وبدون ما يحس حس بحاجه حاره علي وشه وبسرعه عرف انها دموعه وهوا بيلعن نفسه وبيلعن تسرعه وغباءه وبيقول بهستيريه وهوا بيمسك ايدها':اصحي بقي اصحي انا ضعيف من غيرك_#
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
*في بيت محمد الصادق*
-'طلعت روفان اوضتها بسرعه من غير ما تتكلم نص كلمه وقفلت علي نفسها الباب واترمت علي السرير وهيا بتعيط..اما ميرال ورؤي فكانوا لسه ممشوش وكانوا شافوا كل اللي حصل فطلعوا بسرعه لروفان علي طول وفضلوا يخبطوا لحد ما فتحت لهم وكان كل وشها دموع..دخلوا وقفلوا الباب علي طول بالمفتاح وقعدوا كلهم علي السرير وروفان لسه بتعيط وهما بيحاولوا يهدوها فقالت ميرال':طب انا عايزه افهم لي يعني انتي بتحبيه واعترفتيله بحبك يقوم لما ييجي هوا يعترفلك بحبه ترفضي!!
-روفان بعياط:انا اتهنت منه كتير ي ميرال وكلوا علي يدكم وبعدين حد ريان مش حب حقيقي دا حب تملك هوا شايف اني صديقته الوحيده فمينفعش حد بقي ييجي ياخدني بس مش حاتطني ف مكان الحبيبه__
-رؤي:بس انا كنت قريبه منه اكتر ي روفان وشوفت ف عينه لمعه انا عرفاها كويس دي اسمها لمعه الحب#
-روفان بإنهيار لما افتكرت رزان:رزان وحشتني اوي انا عايزه اروحلها..
-رؤي بزعل:ونا اوي عايزاها تصحي بقي..
-ميرال:تيجوا نروح!
-روفان وهيا بتقوم وبتمسح دموعها:يلا..
-'وقاموا ال3بنات ونزلوا ووقفوا ف الصاله بتوتر قدام كل اللي قاعد فقالت روفان لمحمد اللي متأكده ان اللي حصل مش هيأثر علي علاقته معاها':بابا لو سمحت هنروح احنا التلاته عند رزان!
-'قربت رؤي من رائد وميرال من مروان وهما وافقوا عشان ميعقدوش الموقف اكتر وبعد شويه خرجوا هما التلاته يروحوا مشي المستشفي وطول ما هما ماشيين بيتكلموا ف كل مواضيع وميرال ورؤي ضحكوا روفان كتير حتي انها شبه نست الموقغف او تناست'___
🚸..🚸
*ف المستشفي*
-'راحت الدكتوره*سلوي*تشتكي لمدير المستشفي'..
-سلوى:لو سمحت ي دكتور قاسم..
-قاسم:خير ي دكتورة سلوي!؟
-سلوي:ي فندم في مريضه محجوزه عندها من3ايام ف غيبوبه نفسيه يعني72ساعه والمفروض ان دلوقتي اجهزه الغيبوبه احنا عايزنها نغطي بيها بقيت العيانين وهيا لسه مفاقتش وطبعا لو شلناها خلاص توفت فحضرته بقي شغال يزعق ويعلي صوته وطردنا كلنا من الاوضه كمان..
-قاسم:هوا الزعيق اللي حصل من شويه دا منه!؟
-سلوي:اه ي فندم..
-قاسم وهوا بيقوم:طب تعالي معايا وريني اوضه المريضه..
-'ومشي قاسم مع سلوي اللي ابتسمت بتخفي وتفشي وغافله عن كل اللي هيحصل'______
🚸..🚸
*في اوضه رزان*
-'كان ماذن لسه قاعد مكانه بضعف وهوا ماسك ايدها وباصصلها بس لحد ما اتفتح الباب ودخل منه روفان ورؤي وميرال..فقام ماذن وعاد لجموده وبروده عكس تماما اللي كان عليه من شويه'..
-روفان:مفيش تحسن!؟
-ماذن وهوا باصص لرزان:لا#
-رؤي:طب دا ال72ساعه عدوا..
-ماذن ببرود:عادي..
-ميرال:قصدك اي مش فاهمه!؟
-ماذن وهوا بيضغط علي ايد رزان:هفضل معاها لحد ما تقوم ولو فضلت ليوم القيامه هفضل بس تقوم..
-روفان:طيب انا تعبت ممشتش ال3ايام خالص امشي وحنا هنفضل معاها..
-ماذن:لا..
-رؤي:ي ماذن احنا كدا كدا جايين نقعد معاها فهنفضل معاها انهارده وانت روح وابقي تعالى بكرة..
-ماذن بتصميم:قولت لا!
-روفان بيأس لرؤي وميرال:انا هنزل الكافيه اجبله اي حاجه دا شكله مش هيتحتح من جنبها..
-'اكتفوا ميرال ورؤي بهز راسهم ونزلت روفان وقعدوا هما علي الكنبه اللي ف الاوضه وبيبصوا لرزان بزعل وكل واحده بتحكلها ف سرها عن اللي حصل طول الفتره دي'..
*بعد فتره*
-'الباب خبط فراحت ميرال تفتح تحسبا منها انها روفان لكن لقت دكتور ودكتورة قدامها فوسعت عن طريق الدخول ودخل الدكتور والدكتوره وقال الدكتور':دا الاستاذ اللي مش موافق ي دكتورة سلوي!؟
-'وهنا لف ماذن للصوت بكامل جسمه بعقده حواجب واستغراب وعدم فهم لكن اللي خلاه يفهم الدكتورة اللي كانت عنده من شويه وهيا بتقول يتأكيد':اه ي فندم..
-'كانت الدكتورة سلوي بنتكلم وابتسامه متشفيه مرسومه علي وشها غافله عن اللي واقف جنبها واتقدم خطوتين بإحترام وهوا بيمد ايده يسلم علي ماذن اللي فضل قاعد مكانه متحركش'..
-قاسم بإحترام وبيمد ايده لماذن:اهلا اهلا سياده الرائد حضرتك منورنا والله..
-'هز ماذن راسه بلامبالاه وهوا شايف اللي الصدمه ارتسمت علي وشها بجميع اشكالها لما لفلها الدكتور قاسم وهوا بيقول':اي ي دكتورة سلوي انتي متعرفيش سياده الرائد ماذن السنوسي ابن اللواء المرحوم طه السنوسي!؟
-سلوي بغيظ:عارفه ي فندم..
-قاسم بعتاب:امال عامله شوشره ليه ي دكتورة الله!!
-ماذن ببرود:كملوا عتابكوا بره..
-قاسم:المستشفي كلها تحت امر سعادتك ي باشا..عن اذنك__
-'وخد قاسم سلوي قدامه بخفه وخرج بيها من الاوضه وقفل الباب وراه بهدوء'__
-ميرال:هوا ف اي ي ماذن انت مرضتش علي اي!؟
-رؤي:انا مش فاهمه حاجه..
-ماذن بإختصار:كانوا عايزين يشيلوا الاجهزه من علي رزان والموضوع خلص ومتشالتش#
-'هزوا ميرال ورؤي راسهم بدون اطمئنان من ناحيتين اولهم رزان والتانيه روفان اللي اتأخرت اوي'__
🚸..🚸
*ف كافيه المستشفي*
-'نزلت روفان تجيب حاجات لماذن وقهوه ليها ولاصحابها وكانت ماشيه ف الطرقه الطويله بسرحان عشان توصل للكافيه..وفجأه انتفضت علي الايد اللي مسكت ايدها وشدتها ناحيتها وقبل ما تعمل اي صوت كانت الايد التانيه بتتحط علي بوقها وبتجرجر جسمها كله ناحيتها'.....
🚸..🚸
*ف بيت محمد الصادق*
-'مشوا كل اللي كانوا فيه..مروان ورائد وعلي وعبدالله راحوا علي المستشفي والباقي روح علي بيته اما محمد وساره فضلوا قاعدين بيفكروا ف اللي حصل انهارده بسكوت لحد ما قطع السكوت دا ساره وهيا بتقول':انا مفهمتش اي حاجه من اللي حصلت انهارده..
-محمد:مفهمتيش اي ما كل حاجه واضحه زي الشمس..
-ساره:كل اللي فهمته ان ريان بيحب روفان..
-محمد:وهيا كمان بتحبه..
-ساره:عرفت منين!؟
-محمد:لمعه عين روفان الثواني الاولي من نطق ريان للكلمه انا لاحظتها بسهوله واللي عرفتني انها كمان بتحبه وللحظه فكرت انها هتقول موافقه..لكن اتصدمت لما لقيتها بتقول ببرود روفان عمرها ما كانت بتتقمصه الا لو كانت متهانه او مجروحه لا..
-ساره:طب والعمل!؟هيا دلوقتي بقت مخطوبه!؟
-محمد:العمل عمل ربنا ي ساره هنسيب كل حاجه تمشي زي ما متختطلها من عنده وان شاء الله خير..
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
*في اوضه رزان*
-'فضلوا ميرال ورؤي قاعدين مستنين روفان بتوتر وقلق لحد ما قالت ميرال':لا انا هنزل اشوفها وخلاص..
-رؤي:طب استني هاجي معاكي..
-'ونزلوا هما الاتنين بهدوء ومن غير ولا كلمه حتي ام ماذن مخدش باله من عدم وجودهم بسبب سرحانه ف عالم تاني خاالص'___#
🚸..🚸
*عند بوابه المستشفي*
-'كانوا مروان ورائد وعلي داخلين من البوابه لما لقوا خيال من البوابه الداخليه خارج وبسبب الجو الضلمه مشفوش مين فكملوا طلوع من غير اهتمام كبير..واول اما طلعوا لقوا ميرال ورؤي ماشيين في طريقه الكافيه فشاورلهم بإيدهم فوقفوا التانين وراحوا عندهم'..
-مروان:اي اللي نزلكوا!؟
-ميرال:ماذن فوق مع رزان فكانت روفان نازله تجيب له حاجه عشان شكله تعبان جدا بس دا من ساعه اما وصلنا ولحد دلوقتي مطلعتش..
-رؤي بتكمله:فنزلنا نشوف راحت فين عشان قلقنا عليها اوي بعد اللي حصل__
-مروان بتوجس:هيا روفان لابسه اي!؟
-ميرال بسرعه وقلق:بنطلون اسود واسع وعليه تيشرت كاشمير وكوتش كاشمير وطرحه سمرا..
-رائد لمروان:مش دي نفسها!؟
-مروان بشرود:باينه مين اللي عملها..
-رؤي بخوف اكبر:في اي ي رائد ما تفهمونا!!
-رائد بصراحه:ريان خطف روفان__#
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
-"وبكداpart16من روايه 'تعرفنا قديما')🚸من سلسله:توارث عشق#👪خلص"..
*توقعاتكوا عن اللي هيحصل ورايكوا في الاحداث واتمني تفاعلكوا*!
_By:'basmala yasser')💞
أنت تقرأ
تعرفنا قديما')🚸
Romance-من لما بتتخلق علي وش الارض..وبتبدء علاقاتك بالحياه وباللي حواليك تتفتح..ساعتها بس بتبدء معاها المشاعر..ايا كانت المشاعر دي..بحلوها ومرها..من مشاعر الطفوله لمشاعر المراهقه لمشاعر الشباب لمشاعر الامومه والابوه لمشاعر الجد والجده..كلها مشاعر بتواجهك ل...