*في الدور التالت من السفينه*
-'قاعد ماذن باصص علي اللي تحتيه بهدوء..وكإنها هيا بس اللي ف عالمه..هيا ساحرها البحر وهوا هيا سحراه..بس مش عارف لي مش حابب قاعدتها دي قلبه واجعه حاسس انو هيخسرها..وجه علي الكلمه دي وبدون تخطيط مسبق لقاها فجأه بتميل علي البحر جامد والمسافه مابين ال3حدايد بتوع السفينه كبيره شخص ف قصرها يقع منها بسهوله..ايوة هوا كان تفكيره صح احساس قلبه صح حس ان الدنيا بتلف وتدوخ بيه لما لقاها بتتشقلب وبتقع ف الميا ساعتها بس حس انو فعلا خسرها'___🔚___
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
*في الدور التاني من السفينه وتحديدا ف جنب السفينه*
-'محستش بأي حاجه غير انها بتدوخ وبتميل ناحيه البحر ومفاقتش غير لما حست نفسها بتتقلب وبتقع معرفتش تعمل اي حاجه غير انها تصرخ وتعيط ايدها اليمين يدوبك لحقت تمسك ف الحديده اللي ف النص من حدايد السفينه والايد التانيه مش عارفه تطلعها..لقت كل اللي ع السفينه فجأه بيجري عليها لكن اولهم واللي نط من الدور التالت للدور التاني هوا اللي كان اول حد ظاهرها وعلامات الخوف والفزع ظاهره علي وشه بوضوح..مسك ايدها اللي ماسكه ف الحديده جامد وهوا بيقول':رزان حبيبتي اهدي مش هسيبك اديني بس ايدك التانيه..
-رزان بس بتعيط بصوت عالي ومش قادرة تتكلم وعظم جسمها كلو سايب ومش عارفه تتحكم فيه من كتر الخوف#
-عاد ماذن وقال:رزان لو سمحتي اهدي واديني ايدك التانيه ونا هطلعك!!
-روفان بعياط:رزان ادي ايدك لماذن هيطلعك والله..
-رؤي:لو سمحتي ي روز اهدي واعطي ايدك لماذن..
-مروان:رزان اتحكمي ف نفسك وادي ايدك لماذن مش هتقعي متخافيش..
-'ميرال بس بتعيط ومش بتتكلم'..
-وعلي وهوا طالع من الدور الاول للتاني:رزان رزان انتي كويسه حبيبتي اعطيني ايدك التانيه انا هطلعك..
-'والكل يحاول معاها لكن هيا مش بقدرتها عضلات جسمها ارتخت تماما كإنها اتشلت بس بتعيط'(
-ماذن لعلي:علي انزل الدور الاول وحاول تمسك رجليها بس بسرعه يلا..
-مروان:علي مش طويل كفايه ي ماذن هنزل انا!!
-ماذن بخوف وعصبيه ف نفس الوقت:انا قولت علي..
-ريان:ماذن مش وقت ام غيرتك دي رزان بتقع..
-ماذن بتصميم:انجز ي علي انزل..
-'نزل علي بسرعه الدور الاول عشان يحاول يمسك رجل رزان..اما مروان فراح يقول لمحرك السفينه المساعد يزيد انو يوقفها'..
-رؤي بإنهيار:رزان امسكي ف ماذن..
-'راح رائد حضن رؤي جامد وكإنه كان بيخفف عنها عياطها قطعله قلبه..ميرال فراحت مع مروان للمساعد ما هوا كمان كان حاضنها من كتر ما عيطت..اما روفان كانت قاعده علي الارض بإنهيار تام وبتحاول تخلي رزان تسمعها وهيا بتحسس علي ايدها اللي مسكها ماذن لكن رزان لا حياه لمن تنادي..كانت روفان بترجع لورا بعد ما حست ان مفيش فايده من انها تحاول تخلي رزان تسمعها وبترجع اكتر ومش حاسه بإن لسه فيه3حدايد وراها وممكن تقع..ومحدش ملاحظها ف وسط الزحمه..بس ازاي هوا ملاحظش'!!
-'جري ريان علي روفان وهوا بيشدها من ايدها لورا وبيقول بصوت عالي':انتي رايحه فين انتي التانيه كنتي هتقعي..
-روفان بخضه:م م مكنتش وواخدهه بااالي!!
-'وعيطت روفان اكتر..معرفش لي مقدرش يستحمل منظرها وهيا بتعيط خدها ف حضنه جامد وشد عليها وبدء يطمنها ان رزان ماذن هيطلعها..ورغم اللي حصل بينهم من فتره صغيره جدا متخطوش النص ساعه الا انها محاولتش تبعده..وحد يبعد ملاذه وامانه وهدوءه عنه'!؟
*في الدور الاول*
-'جري علي علي المكان اللي رزان فيه وحاول انو يوصل لرجلها لكن مش عارف المسافه كبيره اوي ولو حط رجله علي حديد الدور الاول هيقع معروفه..طلع تاني بسرعه لماذن وهوا بيقول وبيلهث':المسافه كبيره اوي مفيش حد هيعرف يوصل لرجلها!!
-'اتعصب ماذن وخبط راسه ف الحديده اللي قدامه جامد لدرجه اتجرحت جرح بسيط وبص لرزان اللي مش واعيه علي اي حاجه وبيقول':رزان استحملي لو سمحتي انا هرفعك من ايد واحده بس يارب تستحمل#
-'وبدء ماذن بإيده الاتنين يرفع رزان لكن لما الشخص بيفقد وعيه بيكون وزنه اتقل..ودا اللي حصل..رزان فقدت وعيها وبالتالي وزنها تقل وبقي ماذن خايف تحصل حاجه لايدها اللي اصلا كانت مكسورة قبل كدا مرتين ومتستحملش اي حاجه وخايف اكتر عليها'..
-'تغلب ماذن علي مخاوفه وقام وقف بعد ما كان قاعد وماسك ايدها من بين الحديده الاولي من تحت والتانيه..بدء ماذن يرفعا بهدوء من التانيه للتالته ومن التالته حاوطها من ضهرها بإيد ولزقها عند صدره وبالايد التانيه فضل ماسك ايدها وبسرعه رهيبه كان ساب ايدها وحاوط ضهرها بالايد التانيه كمان وقربها اكتر منه..شاور لعلي بعينه وهوا بيقول':تعال ي علي امسك رجليها من بين الحديده التانيه والتالته..قرب علي وبسهوله كان ماسكها وبدء يرفعها لماذن براحه..لحد ما طلعت رزان وهيا ف حضن ماذن..
-قعد ماذن على الارض بضعف وايده لسه متبته علي وسط رزان..ما كل قوته استنزفها في خوفه وقلقه عليها..غمض عينه بتعب والدموع في عينه رافضه النزول..معظم الناس رجعوا لاماكنهم طالما ميعرفوش رزان لكن اللي فضل بعد قدر الامكان لانها كان مغني عليها..قام ماذن بضعف من علي الارض وشال ايد واحده من علي وسطها وحطها تحت ركبتها وشالها وراح بيها علي اوضتها..مشي وراه روفان وميرال ورؤي اما مروان فطلع يقول ليزيد يشغل المحرك تاني ويكمل مشي..وريان ورائد فضلوا واقفين مع الباقي مكانهم بيهدوا من الخوف اللي احتلهم فجأه....
-'دخل ماذن علي اوضه رزان ونيمها ع السرير بهدوء وجاب ميه وبدء يرشها براحه علي وشها..بعد كذا محاوله فتحت رزان عنيها ببطء وهيا بتبص حواليها بهدوء ولقت علي جاي يجري عليها وحضنها جامد وهوا بيعيط وبيقول':كدا ينفع كنتي هتسبيني!!؟
-رزان بوهن:مقدرش اسيبك ي علول..
-روفان وبتمسح دموعها:خضتينا ي روز..
-رؤي:وقعتي ازاي!؟
-رزان:معرفش والله بس فجأه لقيت نفسي بميل ناحيه البحر ومحستش بأي حاجه بعد ما ايدي مسكت الحديد وكإني كنت بموت.....
-'قاطعها صوته وهوا بيقول':بعد الشر!!
-'بصتله رزان بهدوء وكانت لسه هتتكلم بس لقت مروان ورائد وريان داخلين فعدلها ماذن وخلاها قاعده بعد ما حطلها مخدديه ورا راسها ابتسمتله رزان بحب لكن متكلمتش فبادلها هوا الابتسامه'..
-مروان بضحك:كدا ينفع تخضي حبيبتي مش مسامحك لا..
-رائد:وتخلي التانيه تنهار لالا مكنش العشم!!
-ريان:والتالته كانت هتقع لولا لحقتها يااااه كسرتيني ي رزان..
-ماذن:ما تلم نفسك يلا منك ليه ويلا بقي اطلعوا برا كلكوا وسبوني معاها..
-رزان بضحك:طيب طيب انا اسفه ي اساتذه كل واحد ياخد حبيبته بقي عشان عايزه انام ونتي ي رؤي مطروده من الاوضه انهارده...
-رؤي:هاااااا ونام فين..
-ماذن بغمزه لرائد:البشمعندس هيتصرف..
-علي وهوا بيبوس راس رزان ولا كإنه بيسمع اللي بيحصل:خدي بالك من نفسك المرة الجايه انا مقدرش اعيش من غيرك انتي اللي بقيااالي..
-رزان:ولا انا اقدر ي حبيبي
-ماذن:ما خلاص ي عم النحنوح بقي يلا اطلع..
-علي:لا انا هنام معاها انهارده!!
-ماذن:تنام مع مين ي ابني انت عايز تخسر حبيبتك ولا اي!!؟
-علي:حبيبتي!!
-ماذن:اه طبعا دا صابرينا مانت مووته نفسها عياط اكيد هتزعل لو مرحتلهاش..
-علي وهوا بيقوم من ع السري بسرعه:طب ي رزان في البيت ابقي انام معاكي ماذن جنبك بقي هروح انا...
-'وبدون ما يسمع الرد كان علي خارج من الاوضه بسرعه وبضحك الكل عليه ويبدوا ينصرفوا بهدوء وسابوا ماذن مع رزان'#
-'اول ما طلعوا غمض ماذن عينه بتعب وفتحها علي رزان وهيا بتقول':شكرا ي ماذن بجد انت انقذتني!!
-ماذن:انا مأنقذتكيش انتي انا انقذت حياتي اللي مقدرش اعيش من غيرها..عمرك شوفتي حد بيشكر نفسه عشان انقزت حياته!؟
-نزلت رزان راسها بهدوء ومكسوف من كلامه وهيا بتهز راسها بمعني لا..
-'حط ماذن راسه علي كف رزان اللي كان ماسكه وعيونه باصه في عيونها وهوا بيقول والدموع بتتشكل علي وشه لاول مره':انا خوفت احساس اني هخسرك خلاني اعيط في السر مكنتش عايز ابين دموعي لحد..ماعدا انتي كنت عايز اطلعك عشان ارتاح واعيط بين ايديكي انتي دنيتي واي دنيا بإختصار بشوفها فيكي انتي امي وصحبتي وبنتي وحببتي روحي مش ممكن تبان الا في عنيكي اه بحس نفسي راجل لما اعيط بين ايديكي..ونا من غيرك يتيم صدقيني يتيم______🚸______
-'ومع نهايه كلام ماذن نزلت دموع رزان وكذلك دموع ماذن اللي نزلت من اول كلامه..وف نفس الوقت مدوا ابهامهم هما الاتنين يمسحوا دموع بعض..كانت رزان بتشتم وتلعن في نفسها ازاي كانت غافله عن كل اللي ف ماذن دا..ازاي كانت بتقاوح ف حبها ليه..ازاي مكنتش مصدقاه..ازاي وازاي100سؤال جه ف بالها لكن مخدتش وقت كبير تحاول تجيب اجوبه ليهم..بسبب ماذن اللي شال راسه بسرعه من علي كف ايدها وبيركع علي الارض وهوا بيقول':دي المرة ال7وتأملي فيها غير اخليكي عارفه انك حتي لو رفضتي المرة دي..............
-'وقطع كلامه رزان وهيا بتقول':انا موافقه..
-'كمل ماذن ومحدش باله من الكلمه وهوا بيقول':ايوة يعني لو موفقتيش......
-'وكان لسه هيكمل كلامه لكن فجأه الكلمه وصلت لمسامعه وكإن ف بنهم طريق وكان زحمه وخدت الكلمه البسيطه دي وقت علي مات ما وصلتله..قال ماذن بصدمه':قولتي اي!؟
-عادت رزان كلمتها وهيا بتبص ف عينه اللي سرحت فيها وف لمعانها:انا موافقه..
-وملحقش ماذن يرد بسبب الباب اللي اترزع عليهم ودخل مروان وميرال وريان ورائد ورؤي وروفان وهما بيسقفوا ويصفروا ويزغرطوا....
-ماذن:انا كنت حاسس والله انكم برا..
-'اترموا البنات علي رزان وهما مبسوطين ان ف واحده تانيه منهم قدرها ضحكلها عشان تتجوز حبيبها'..
-اما الشباب فباركوا لماذن اللي مكنش مصدق ان اخيرا رزان وافقت وهيتجوزها وهتكون ليه_🚸_
-'طلعوا الكل بره وسابوا رزان عشان ترتاح'..
-'وراح ماذن كلم علي عشان يقوله انه هيجيلهم يوم الاتنين يتفقوا علي حاجات معينه'..
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
*في اوضه روفان*
-دخلت روفان بعد سابت ميرال ورؤي بحجه انها تعبانه وعايزه ترتاح وكانت متأكده ان رنا مش موجوده..دخلت ودموعها بتسابقها لتوصل للمخده وتترمي فوق السرير وهيا بتحاول قدر الامكان انعل متطلعش صوت وبتقول بصوت غير مفهوم من كتر العياط جواها بس اللي فاهمه:لي لي كدا طب طالما مبتحبنيش لي طريقه معاملتك دي لي ي ريان دنا بحبك من وحنا صغيرين وانت تيجي تعمل كدا لي حرام عليك.......
-'وفضلت روفان لفتره صغيره تعيط وتعيد وتزيد في نفس الكلام..وفجأه قامت من ع السرير وهيا بتمسح دموعها وبتقول':طيب ي ريان انت ميتحبنيش ونا كمان مبحبكش هتصرف معاك زي ما بتتصرف معايا واكتر هبص لحياتي وهنساك وهتشوف والايام مابينا#
-'وبالكلام دا قوت روفان نفسها وحصنتها كويس جدا وقامت غيرت هدومها ونامت من تعب اليوم لتقسم ان بكرة يوم جديد وحياه جديده من غير ريان'!!
-"تفتكروا روفان هتنجح"!؟
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
*في الدور التالت من السفينه*
-رائد:محمد..
-محمد:نعم ي رائد!؟
-رائد:كنت عايزك تاخدلي معاد مع عم ماجد..
-محمد:اوي اوي بس خير ان شاء الله!؟
-رائد:لا ان شاء الله خير بس اكيد مش هتقول لرؤي!!
-محمد:اه في اي بقي!؟
-رائد:جاي اتقدم لاختك..
-محمد:يااااه اخيرا ي عم!!
-رائد:اخيرا اي انت تعرف حاجه!؟
-محمد:دا انت مفضوح جدا يعني المفروض ان الكل عارف دنا لما اقول لبابا وماما مش هيتفاجئوا والله!!
-رائد:طب طالما انا مفضوح للدرجادي يبقي اكيد اختك حاجه من الاتنين ي عاميه ي غبيه!!
-محمد:والله هيا اكيد الاتنين من غير كلام!!
-'ضحك رائد ومحمد جدا..لحد ما قطعهم صوت بيعشقه محمد وكانت جني وبتقول':ي عجوز..
-محمد:نعم ي انسه جني!؟
-جني بضحك:تعال العب معايا السلم والتعبان:)
-رائد بضحك:روح ي باشمهندس المستقبل ي عجوز العب السلم والتعبان!!
-محمد:علي قلبي زي العسل هه#
-رائد:روح ي عم بس متخلهاش تنسيك الاهم!!
-محمد:لالا عيب انا بنسي نفسي شخصيا مش الاهم بس#
-رائد بضحك جامد:يخربيتك فصلتني##
-'ضحك محمد معاه ومشي ورا انسته زي ما سماها وهوا مغيب تمامااا عن الواقع باللي فيه'__🚸__
🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸..🚸
-'عدي الليل بسرعه وييجي الصبح بإشراقه الجميل وفيه شئ مختلف لكل نفس ولكل بطل وبطله من ابطالنا'..
-خرجوا 3بنات من اوضهم واتجمعوا كالعاده من اول الرحله عند روفان عشان يلبسوا..وبدءوا يتبادلوا الكلام والضحك والهزار في نص اللبس وكل واحده حكت علي اللي حصلها امبارح رغم ان ال3التانين عارفين معظم اللي بتحكيه لكن ازاي متحصلش..بقت كل واحده تحكي وال3التانين يفضلوا ينصحوها وهكذا حتي روفان حكت وهما معاها في اللي قررته..
-'لبسوا ال4بنات اخيرا بس المرة دي مكنش لبس متشابه'..
-لبس روفان..
أنت تقرأ
تعرفنا قديما')🚸
Romance-من لما بتتخلق علي وش الارض..وبتبدء علاقاتك بالحياه وباللي حواليك تتفتح..ساعتها بس بتبدء معاها المشاعر..ايا كانت المشاعر دي..بحلوها ومرها..من مشاعر الطفوله لمشاعر المراهقه لمشاعر الشباب لمشاعر الامومه والابوه لمشاعر الجد والجده..كلها مشاعر بتواجهك ل...