MELINDAS PERSPEKTIV:
Peter sprang ner till mig. Jag såg att han ville gråta.
Jag såg på honom lite snett med huvudet.
Vad var det som var fel? Varför gråter han?
Jag stod upp och stirrade i hans ögon.
-Peter, viskade jag.
Han höll mig om armarna.
-Vi måste ta dig ut härifrån, sa han.
-Va?, frågade jag skeptisk.
Han gick runt i rummet och kliade på huvudet.
-Peter vad är det som försiggår?, frågade jag.
PETERS PERSPEKTIV:
Jag såg på henne. Det sårade mig att se henne så där osäker och rädd.
Jag såg mot henne.
-Du ska dö ikväll, sa jag.
Hon tittade storögt på mig.
Oj, jag sa det fel.
-GLAD ALLA HJÄRTANS DAG TILL DIG OCKSÅ!!, skrek hon.
Hon blev arg.
För fort. Jag hann inte berätta att jag sa fel innan hon blev röd i ansiktet och började skälla som en hund på mig.
Hennes attityd. Den var fantastisk. Jag är sugen att vara med henne för alltid.
Men skärp dig Peter.
Jag får inte! Jag måste ta henne ut härifrån.
-Det kom ut fel!! Kolla. Min pappa vet att du ljuger. Han ska döda dig. Han vet vi är kära och det skulle inte hända för att han vill tvinga mig att gifta dig med dig för att få alla dina pengar, sa han.
Hon såg på mig funderande.
-Din pappa...Han har varit min pappas vän för länge sedan. Din pappa har storpengar i källaren. Min pappa vill att jag ska gifta dig med dig bara för att få det och sen dödar vi dig, sa jag.
Hon såg svag ut.
Varje sekund blev hon svagare.
Det kändes som om hon kommer falla ihop och dö innan pappa ens gjort det.
MELINDAS PERSPEKTIV:
Vad pratar han om? Min familj är fattig. Min pappa var tvungen att arbeta julen för att få oss nog pengar
till mat.
-Min..Vi...Jag är fattig, flämtade jag till.
Han blev överraskad.
-Varför..Tog vi dig då? Om du inte var rik, sa han.
Hans ord sårade mig.
Varför tog dem mig.
Han träffade mig ju.
Jag tänkte efter.
Han ville kanske bara lura mig in till hans hjärta och få mig till att gifta mig med honom. Men han visste inte att jag var fattig.
Gud vet hur många tjejer han har kysst och lurad.
-Du är en sån äckel, sprutade jag.
Han såg på mig oförstående.
-Vadå!?, frågade han.
-MIN PAPPA JOBBAR I FABRIK FÖR JULEN BARA FÖR ATT FÅ TILL MIG OCH MIN MAMMA OCH LILLEBROR MAT! NU NÄR JAG SA ATT JAG VAR FATTIG SÅ BARA LÄMNAR DU ALLT VI HADE MELLAN OSS, skrek jag.
-VADÅ MELLAN OSS?, frågade han.
Vet han inte?
Vi har kysst, vi har myst och vi har haft så många samtal mellan varandra.
Och nu vet han inte vad vi är för något.
-Jag älskade dig.., sa jag.
-Älskar, sa han.
-Nej! Älskade. Du är en sån lögnare! Och för att jag var fattig ska din pappa mörda mig idag, sa jag.
Han grät.
Han hade tårar rinna nerför ansiktet.
-Kan du inte lita på mig? Jag vill rädda dig nu. Då kan vi för alltid vara tillsammans, sa han.
-Jag vill inte. Skulle hellre dö än att vara med dig, sa jag.
Han kom närmare mig mens jag gick bort ifrån honom.
-Snälla! Har du aldrig visst att din pappa var rik, sa han.
Jag tänkte efter.
-Käften, sa jag.
-Jag och du var bästa vänner när vi var 3! När din och min pappa var vänner. Kom ihåg! Kom ihåg. Du var ju min Mellis, sa han.
Jag flämtade till.
Mellis?
Bara dem som är mina nära vänner och bror kallar mig sån.
-Du kallade mig Skorpan, sa han.
Skorpan.
Skorpan.
Jag kommer nästan ihåg...
-Vi såg det. Jag och du skatten som din pappa har, sa Peter mjukt.
Gud, ja!
Jag kommer ihåg en röd/brun hårig Skorpan när jag var liten. En gång gick Peter ner i källaren för att leta efter mig när vi lekta kurragömma med mig när vi var 3. Då hade jag skrikit åt honom att jag hittade skatt. Han kom till mig och vi såg en skattgömma på kanten av källaren där det var en påse full med pengar. Vi hade frågat mamma och pappa och de bara sa att det var leksak eller någon sorts halloween pynt.
-Vi..Källare..Vi såg det, sa jag som lät nästan som en fråga.
-Ja! Mellis, sa han.
-Sk...Skorpan, brast jag ut och sprang iväg till honom.
-Jag lovar Melinda, jag ska hjälpa dig att ha en bra liv. Jag ska ta dig ut härifrån och vi ska tillsammans prata med din pappa, sa han.
Jag kysste honom. Hans mjuk kyss som luktade blommor.
-Glad alla hjärtans dag, sa Peter och kysste mig igen.
Vi ramlade ner i soffan med han över mig och fortsatte att mysa tills vi blev hungriga och åt.
Världens bästa och värsta alla hjärtans dag!
YOU ARE READING
Take Me To Neverland (Svenska)
AdventureMelinda blir kidnappad av en man. Mannens son Peter försöker smyga in och trösta Melinda. När han vet att hans pappa ska mörda henne tog han med henne till Neverland. Där är inte allt så glatt och skratt hela dagen. Onda änglar härskar över. Vad hän...