الجدة مجيدة :انا جمعتكم انهردا عشان قرار مهم انا أخدتة.... قرار رئيسة هذا القصر بأن يتم يوم الخميس القادم فرح كل الولاد... يعنى بعد ست أيام بس يا عنيا منك لية...
نور وهى تشير الى حازم :ازاى بس يا تيتا بالمضروب دة يعنى بذمتك اتصور معاه ازاى يعنى.
همس لها حازم :ماشي وحياة امك لوريكى... ثم غمغم بغيظ لم يصلها.... كيدهن عظيما بصحيح.
الجدة مجيدة : بصوا يا كتاكيتى انتوا تتصرفوا وقداموا ست أيام والحنه هتتعمل هنا فى القصر البنات جوا القصر والشباب برة ..واه احنا اصحاب اكبر شركات للبناء والمعمار يعنى فى الست أيام دول تخلوا العمال يبنوا قصر ليكم كلكم ومن غير اى نقاش.
جاد :أزاى يعنى يا تيتا دة احنا كدة مش هنلحق نعمل اى حاجة.
ردت ببرود :مليش دعوة انا عاوزة الشغل أربعة وعشرين ساعة والشغل يبقي على نار والقصر يبقي زى قصور اللى بنشوفها فى الاحلام.... وانتوا التمانية هتعيشوا فيه وانا بقولكوا من دلوقتى انتوا برضو تخلوا عيالكوا يعيشوا مع بعضهم و كذلك و كذلك.
تيالين :طب يلا يا بنات احنا ننزل نشوف الفساتين بقي.
رد سيف :لازم نكون موجودين معاكوا.
شهقت مجيدة مجد بأستنكار :نعم يا خويا.. لا طبعا احنا هننزل لوحدنا.
رد نادر :لا طبعا مينفعش.
ردوا الفتيات جميعهم بنفس واحد :حنفى وبعدين.
رد الشباب :خلاص تنزل المرادى.
الجدة مجيدة :واضح انكوا مسيطرين يا ولاد.
ردوا بمزاح :جدا جدا واللهى.
___________________________________
فى العمل أصبحوا كخلية نحل.... اعداد مهولة من العمال حتى يتموا بناء القصر المطلوب خصيصاً من الجدة مجيدة... الشباب منقسمون بين عملهم وبين متابعة البناء فى القصر والفتيات يبحثون عن الفساتين لجعلهم كالاميرات وبين شراء ما يحتجونة( اللى هو جهازهم يعنى بس واللهى العظيم مش عارفة هو بيتقال ازاى )
و الامهات يذرفون الاف الدموع من اجل فكرتهم بأبتعاد الفتيات عنهم ولم يلاحظوا ان شُرف القصر حديث الانشاء تطل على قصرهم فالمسافة لا تتعدى دقيقه او دقيقه ونصف بينهم.الاباء ينظرون الى اولادهم ويشعرون بالفخر على رجالهم الذى كانوا فى يوماً ما أطفال وينظرون الى الفتيات وتدمع أعينهم فرحا لهم ويدعو لهم بدوام السعادة.
أما الجدة مجيدة تشعر بأنها تكاد تطير من الفرح لأولاد أحفادها تدعو ربها بدوام السعادة عليهم و دوام أجتماعهم سويا... هى تُعتبر الرأس المُدبر لكل شئ هى من تخطط وهم عليهم بالتنفيذ.
___________________________________
وجاء يوم الحنه.
طلبت الجدة مجيدة فرقة سودانية لعمل الرقصة الخاصة بهم وطلبت احدى السيدات المتمكنه من رسم الحنه.
في غرفة اجتمعوا الفتيات مع أمهاتهم ومعهم بالطبع الجدة مجيدة.. الحنانه تنظر لهم بأعجاب مما هم يفعلونة.
الفتيات الاربع يرتدون نفس جلباب الرقص( فكرينو طبعا 😂😂)
أنت تقرأ
شقاوة حب(الجزء التانى )
Romanceتعالوا نكمل الشقاوة بتاعة اطفال ابطلنا ولغاية ما يكبروا ونضحك معاهم... بس شخصية تيتا مجيدة المحبوبة جدا من الكل ممكن متكملش معانا لغاية آخر الجزء. **ممنوع النقل بدون آذن ** بداية الكتابة :1\7\2019 نهاية الكتابة :4/8/2019 Cover by :xKoK_tommox