الفصل الحادي والخمسون

27.8K 812 11
                                    


الحلقة الحادية والخمسون:


عودة مرة اخرى للمصيف ،،،،

حــل المساء على كلاً من جانا وعز الدين وهما مازالانائمين ..
تململت جانا في الفراش ، وحاولت ابعاد يد عز الدين عنها، ولكنه كان ثقيلاً في حركته وفي استجابته لها و ..
-جانا بضيق : اوعى بقى يا عز ؟

ظل عــز الدين صامتاً ولم يرد على جانا ، دفعته مجدداًبيدها لكي يتحرك قليلاً ويترك لها المساحة ، ولكن ..
-جانا وهي تزفر في ضيق : يووووه ، الجو بقى حر وانتزهقتني
-عز بصوت ضعيف : آآآ..... آآآآ
-جانا بحـــدة : اتااااخر بقى

حاولت جانا أن تبعد يد عز الدين مجدداً ، واستجمعت كلقوتها وبالفعل نجحت في هذا ، فابتسمت في سعادة لأنها حظيت بمساحة اضافية في الفراش، ثم التفتت برأسها لتجد عز الدين يتصبب عرقاً ، ووجهه يبدو عليه الإعياء .. ففغرتشفتيها في انزعــاج و..،،،
-جانا بلهفة: عز !! عز .. مالك ؟
-عز بنبرة خافتة : آآآآآ.. مـ..ما.. مافيش
-جانا بقلق بالغ : لأ في ! انت مالك بتصب مياه كده ليه؟؟؟
-عزبصوت مجهد : آآآآ.. عادي ، تلا...تلاقي التكيف مش...مش شغال
-جانا وهي تعقد حاجبيها في استغراب : لأ التكيف شغال والجوحلو في الأوضة

ترددت جانا هل تمد يدها لتتحسس جبينه ، أم تظل علىشكوكها ، ولكنها حسمت أمرها فوراً ووضعت يدها على جبينه ، لتجده يشتعل من الحرارةو....
-جانا بنبرة مضطربة : ايه ده ، انت سخن مولع!!!
-عز باقتضاب : لأ عادي

انزعجت جانا كثيراً ، وخشيت أن يكون قد أصاب عز الدينمكروها رغم محاولته طمأنتها و...
-جانا بخضة: لا ازاي عادي ، انت تعبان .. حاسس بحاجة ؟؟
-عز بنبرة متعبة : آآآآ.. سـ..سعقان شوية
-جانا وهي تشير بيدها : طب استناني

وثبت جانا من فوق الفراش في خفة ، ثم أسرعت باحضار كوبماء بارد وأفرغته بالكامل في وعــاء فارغ ، ثم ركضت ناحية الدولاب ، واخرجت منهمنشفة نظيفة وجافة ، وغمرتها في داخل الوعاء ...
اقتربت جانا من الفراش ، وجلست على طرفه ، وأسندتالوعــاء على حجرها ، ثم أخرجت المنشفة المبللة بالمياه وبدأت تعتصرها بكلتا يديهاو...
-جانا بصوت هامس : ألف سلامة عليك

ظل عــز الدين صامتاً ، ثم وضع يده على جبينه ، وأغمضعيناه في ارهــاق .. فمدت جانا يدها وأبعدت يده عن جبينهوهي تنظر إليه بنظرات قلقة و...
-جانا بنبرة قلقة : أنا هعملك كمادات مياه تنزلك الحرارةشوية ،وهكلم الريسبشن يبعوتولنا دكتور يشوف حالتك ، وان شاء الله تبقى كويس
-عز بنبرة خافتة : آآآ.. مـ..معلش ... هــ..هتعبك معايا
-جانا بتوتر: متقولش كده ، نام انت الوقتي ، وانا هخليبالي منك

بالفعل استسلم عز الدين للنوم ، بينما استمرت يارا فيعمـــل كمادات مياه باردة له ، كما حضر الطبيب إلى الغرفة ، وبعد أن كشف عليهوفحصه أخبرها بأنه يعاني من البرد لتغيير المناخ ، وشكرها على حسن تصرفها و...


-الطبيب وهو يدون شيء ما في ورقة: تمام أوي يا مدام الليعملتيه
-جانا متسائلة : يعني هو هيبقى كويس؟

مد الطبيب يده لجانا بعد أن دون أسمــاء عدد من الأدويةو..
-الطبيب مبتسماً : ان شاء الله ، ينتظم بس في العلاج دهوهيكون كويس
-جانا وهي تأخذ من الورقة : ميرسي يا دكتور ع تعبك
-الطبيب وهو مطرق الرأس: لا شكر على واجب .. عن اذنك

اهتمت جانا بعز الدين طوال الليل حتى اطمأنت أنه أصبحبخير ، ثم مدت يدها لتتحسس جبينه ، وبيدها الأخرى أمسكت كف يده ..
نظرت جانا إليه بنظرات مختلفة عن أي مرة ، ظلت تتفحصتقاسيم وجهه ، وتراقب حركة عيناه الغير إرادية ، ثم مالت على صدره برأسها ، حتىاستندت عليه لتستمع إلى دقـــات قلبه ،وحدثته بصوت أقرب للهمس و...،،،،
-جانا بصوت هامس : الحمدلله .. حرارتك نزلت ، ده انااتخضيت عليك حتة خضة ، ياااه ، تخيل لو كنت سيبتك كده ، محدش عارف كان ايه ممكناللي يحصل بعد كده ، وانت كمان مش قايلي انك عيان ولا فيك حاجة .. كنت هتصرف ازايوانا لوحدي هنا !!!

استمع عز الدين إلى حديثها وهو مغمض العينين ، وابتسمعفوياً لها ، ثم فتح فمه قليلاً وتحدث بـ...
-عز بنبرة هادئة : بجد، اتخضيتي عليا!

ارتبكت جانا ، واضطربت على الفور ، ثم أزاحت رأسهابعيداً عن صدره، واعتدلت في جلستها ، وحاولت أن تخلص يدها من قبضة يده التي أمسكتبها بقوة و...
-جانا بتوتر: آآآ... ايه ده ؟ آآآ.. انت صاحي ؟؟؟
-عز مبتسماً : لأ نايم ، كملي ، هااا وايه كمان !
-جانا وهي عاقدة حاجبيها : انت بتهزر ؟؟

حاولت جانا أن تحرر يدها من قبضة يده ، ولكنه ظل ممسكاًبها ، وقابضاً عليها بشدة ، ثم جذبها فجــأة ناحيته ، لتصبح أقرب بجسدها إليه و...
-عز غامزاً : عاوزة تسيبني وأنا عيان كده ؟

نظر عز الدين في عيني جانا، وظل محدقاً بهما لبرهة ،تلاقت الأعين ، وخفقت القلوب عالياً ، وشعرت جانا أنها على وشك الانهيار أمام سحرعيناه ، لذا حاولت جاهدة أن تبتعد عنه و...
-جانا بنبرة مترددة : بليز ، انت بقيت كويس
-عز وهو يبتسم لها بحنية : طول ما أنتي معايا ، فأناكويس ..

شعر عز الدين باضطراب جانا ، وبخفقان قلبها ، فمد يدهليتحسس وجنتها الناعمة ، فأغمضت هي عينيها في توتر شديد ، ثم ...
-عز الدين مازحاً : ايه ده مال عينيكي ؟؟؟

فتحت جانا عينيها ، وظنت أن هناك خطب ما بهما و...
-جانا بفزع : ايه اييييه مالها ؟؟

تبسم عز الدين لها ، وارتسم على وجهه نظرات الشوقوالرغبة ، وبدأ يداعبها بكلامه العذب و..
-عز وهو يحدق بها : الله ! عينيكي حلوة أوي أول مرة اخدبالي من لونها العسلي الفاتح ده

ارتبكت جانا مجدداً ، وبدأت حمــرة الخجل تتسرب إلىوجنتيها ، فحاولت أن تقاوم شعورها بالانجراف نحو عز الدين و...
-جانا بتوتر وخجل: عيب كده
-عز مازحاً : يا بايرة أنا بعاكسك .. حسي بقى بيا

اغتاظت جانا من كلمات عز الدين الأخيرة وسخريته منها ،لذا نظرت إليه نظرات حانقة ، وتراجعت بجسدها للخلف ، ووضعت يدها في وسط خصرها و...
-جانا بتحدي: مين دي اللي بايرة ؟؟
-عز بنظرات متفحصة : تصدقي انتي عندك حق ، حد يبقى قدامهالجمال ده كله ويقول عليكي بايرة
-جانا مبتسمة : ايوه كده اتعدل

عض عز الدين على شفتيه ، ثم قام بجذبها بشدة من معصمها ،فتتفاجيء وتسقط هي فوقه ، ثم حاوطها بكلا ذراعيه ، وضمها إليه ، وأدارها بخفةلتنام إلى جواره ، بينما اعتدل هو بجوارها وظل واضعاً لذراعه أسفل ظهرها ، فنظرتإليه بتوتر شديد و....
-جانا بتوتر : ايه اللي عملته ده ؟
-عز مبتسماً بخبث : هو أنا لسه عملت حاجة
-جانا وهي تبتلع ريقها بصعوبة : بـ... بقولك ايه
-عز بثقة : لأ ده احنا هنقول كلام للصبح
-جانا بقلق: آآآآ..انت .. انت تقصد ايه ؟
-عز: ماهو على رأي حفيظة في فيلم الزوجة التانية ،الليلةيا عمدة يعني الليلة
-جانا متسائلة بتوجس : ايه هو اللي الليلة ؟؟؟
-عز بخبث : هتعرفي الوقتي !!!

اقترب عز الدين من جانا لينهل منها الشهد الذي طالماانتظره وتمناه فمـــال برأسه ناحيتها ، ثم نظر إلى شفتيها وتأملهما ، واقترب منهاببطء شديد حتى قارب على تقبيلها منهما ، واستسلمت جانا له وأغمضت عينيها للحظات ،ولكنها فجــأة فتحت عينيها ، ودفعته بكلتا يديها بحدة ونظرت إليه بقلق بعد أنارتسمت على ملامحها علامات الرعب و..
-جانا بفزع: ابعد عني !! ايه اللي بتعمله ده

تعجب عز الدين من ردة فعل جانا ، فلم يكن هذا هو الردالذي ينتظره ، فهو توقع أن تبادله الحب ، وتغرق معه في السعادة ، وكانها كانت جافةباردة وحادة معه ، لذا ...
-عز باستغراب : في ايه ؟؟؟ انتي مراتي ، وانا خلاص مشقادر استنى
-جانا بنبرة جادة : ابعد عني

لاحظ عز الدين ارتعاش جسد جانا وخوفها غير المبرر منه ،حتى أنها انكمشت على نفسها ، وضمت ساقيها إلى صدرها ، وظلت تنظر إليه بتوجس و...
-عز مندهشاً : في ايه مالك ؟؟ خايفة كده ليه ؟؟
-جانا محذرة : لو مبعدتش عني هصوت

ظن عــز الدين أنه ملعوب أخــر من جانا ، وأنها حيلةجديدة تحاول بها أن تعبث معه ، لذا نظر إليها بتحدي و...
-عز بجدية : صوتي ولا هيهمني
-جانا بنظرات مرتعدة : يعني مش خايف من الفضيحة ؟
-عز وهو يعقد جبينه في دهشة : فضيحة ايه ، انتي مجنونة ،انتي مراتي يا هبلة !

اقترب عز الدين من جانا مجدداً ، ثم مد يده ليمسك بأحدساقيها ويجذبها نحوه بحنية ، ولكنها ركلته بشدة ، و؟؟؟
-جانا وهي تقاومه بشدة : ابعد عني لهضربك
-عز بنفاذ صبر : لأ بقى الحكاية دي ميتسكتش عليها ،تضربي مين يا قطة ، وانا هاخد حقي منك !!!

أمسك عز الدين ساقي جانا بكلتا يديه ، ثم جذبها منهماناحيته ، بينما حاولت هي ابعاد جسده عنها بكلتا يديها ، فأمسكها من يديها وثبتهماعلى الفراش ، ونجح في السيطرة عليها ، وبدأ يميل بجسده ناحيتها حتى يقبلها منعنقها ، ولكنها انهالت عليه بالسباب اللاذع و.....
-جانا بحدة : انت زبالة وسافل و...آآآآ

أرخى عز الدين يده عن جانا ، ثم نظر إليه بأعين مشتعلةمن الغيظ ، ورفع يده عالياً ، ثم نزل بها على وجهها ليصفعها بشدة و...
-عز وهو يصفعها: اخرسي .. انتي بتتكلمي مع جوزك مش معواحد م الشارع
-جانا متآلمة : بتضربني يا حيوان يا متوحش

ازداد حنق عز الدين من استمرار جانا في التطاول بالألفاظعليه ، خاصة حينما بدأت تخربشه بأظافرها في ذراعيه و...
-عز بأعين شرسة : أنا هوريكي بقى الحيوان اللي جوايا

هجم عز الدين على جانا ، وقام بتمزيق ملابسها وسط صراخهاالعالي ، وحاول تقبيلها عنوة من شفتيها ، وعلى عنقها ، وكتفيها بعد أن نجح فيتثبيت ذراعيها بقبضتي يده القويتين ، ظلت جانا تتلوى أسفل منه ، و تقاومه بشدةمحاولة ان تتحرر من قبضته
-جانا بصراخ هيستري : اااااااااااه .. سيبني ، ابعد عني
-عز بنظرات شرسة : مش بتقولي عني حيوان ، استحملي بقىعمايل الحيوان
-جانا وهي تحاول تخليص نفسها : اااااااااااه ، ابعد ،ابــــــــعد !!!
-عز بجدية : انتي مراتي وهاخد حقي منك غصب عنك!!!

أغمضت جانا عينيها وهي تبكي بطريقة هيسترية، ثم توقفت عنمقاومتها له ، وأرخت جسدها تماماً ، فلاحظ عز الدين ما فعلته ، فتوقف عما يفعل ،ونظر إليها بضيق ، ثم أرخى هو الأخر قبضتيه عنها ، ونهض من فوقها ، وابتعد عنالفراش وهو في قمة ضيقه ،،،،
-عز وهو يمسد على رأسه : استغفر الله العظيم ، قوميانتنيلي اغسلي وشك
-جانا ببكاء مرير : اهيء ... مش عاوزة
-عز بصوت جهوري ونبرة آمـــرة : مش هعيد كلامي تاني ،قومي
-جانا بخوف: آآآآ.. اوك

نهضت جانا عن الفراش وهي تنظر بأعين مرتعدة وخائفة إلىعز الدين ، ثم ركضت ناحية المرحاض ، وأغلقت الباب من خلفها ، واستندت بظهرها علىالباب وهي تبكي في فزع ...

توجه عز الدين إلى باب الغرفة ، ثم فتحه ودلف إلىالخــارج وصفعه خلفه بقوة ، وقرر أن يسيرعلى الشاطيء قليلاً ليهديء من نوبة الغضبالعارم التي انتابته ،،
-عز في نفسه بضيق واضح : أنا مش عارف انا هببت كده ازاي!! ما احنا كنا كويسين مع بعض ، بس هي اللي مستفزة برضوه !

ســـار عز الدين على الرمـــال وظل يركله بقدمه وهو يزفرفي ضيق ، ثم رن هاتفه ، فأخرجه من جيبه ونظر إلى رقم المتصل فوجده والده .. زم عزالدين شفتيه في انزعــاج ، ثم قرر أن يجيب على الاتصال ،،،
-عز هاتفياً بنبرة منزعجة : الوو... ايوه يا بابا ازيك
-يوسف هاتفياً باستغراب : ازيك يا بني ، انا بخير ، ايهمال صوتك ؟
-عز باقتضاب : مافيش حاجة يابابا
-يوسف بثقة : هو أنا مش عارفك يا بني
-عز على مضض : لأ أنا كويس والله .. بس الواحد زهق
-يوسف ضاحكاً : هههههههههههه هو انت لحقت
-عز بتهكم : ماحنا في عصر السرعة
-يوسف وهو يهز رأسه : ماشي يا عز هعديهالك .. المهم ، هترجعانت وعروستك امتى ؟
-عز بنبرة جـــادة : بكرة هنرجع
-يوسف مندهشاً : بالسرعة دي
-عز وهو يلوي فمه : معلش بقى ورايا شوية مصالح عاوزأخلصها
-يوسف بنبرة هادئة : قولي انت عاوز تخلص ايه بالظبط وأناأعملهولك ، واقعد مع مراتك شوية
-عز بجدية : شكراً يا بابا .. لازم الشغل ده اخلصه بنفسي
-يوسف وهو يمط شفتيه في استسلام : اللي تشوفه يا بني ، عالعموم احنا في انتظارك ، توصل بالسلامة ان شاء الله
-عز: ان شاء الله ، سلام

أنهى عز الدين المكالمة مع والده ، ثم زفــر مرة أخــرىفي انزعــاج و...
-عز في نفسه : مالهاش لازمة الأعدة هنا ، زي قلتها،خلينا نرجع أحسن أتلهي في الشغل لحد ما الهانم تتعلم إن الوقتي ليها جوز وبيتلازم تراعيهم

.............
نظر عز الدين مجدداً إلى هاتفه ، ثم عبث ببعض الأزرارحتى وصل إلى رقم ما ، وضغط عليه ليتصل بشركة لتأجير السيارات و...

-عز هاتفياً : ألووو ، شركة الوزير لتأجير السيارات
-مندوب الشركة هاتفياً : أيوه يا فندم
-عز بنبرة قوية : معاك المهندس عز الدين الكيلاني
-مندوب الشركة: أهلا وسهلاً بحضرتك يا فندم ،أؤمرناحضرتك
-عز بلهجة حادة : عاوزك تبعتلي عربية في مصيف راس البر ،فندق الـ((....)) بكرة الصبح ع الساعة 10
-مندوب الشركة: تمام يا فندم ، العربية هتكون عن حضرتكفيالميعاد
-عز: اوك
.................................


عــاد عز الدين إلى الفندق بعد أن أمضى وقتاً طويلاً فيالخارج ، توجه إلى المصعد ثم ضغط على زر الطابق الموجود به غرفته ، وما هي إلالحظات حتى وصل إلى غرفته ، فتح عز الدين الباب بالمفتاح الالكتروني ، فوجد جاناتجلس على الفراش وهي منكمشة على نفسها ، فنظر إليها بضيق و... ،،
-عز وهو يشير بيده : يالا .. لمي حاجتنا هنمشي بكرةالصبح
-جانا وهي توميء برأسها : اوكي

نهضت جانا عن الفراش ، ثم توجهت إلى الدولاب لتبدأ فيجمع متعلقاتهما الشخصية ، فأمسكها عز الدين من ذراعها ، ونظر إليها بنظرات حادة و...
-عز بنبرة جـــادة وهو ينظر إليها : انا عاوزك تعرفي أنيسايبك بمزاجي لكن اقسم بالله لو طقت في دماغي ماهرحمك
-جانا فاغرة شفتيها في ارتباك : هه
-عز بحدة : انجزي يالا .. وأنا هنام في سريري لوحدي
-جانا بتهكم : انا أصلا مش عاوزة أنام جمبك لأحسن تعديني
-عز وهو يشيح بيده في وجهها : اتفقلي .. وهو أنتي تطوليأصلا
-جانا وهي مطرقة الرأس : مشكرين
-عز محذراً : بس خليكي فاكرة اني جوزك وأي حاجة بتعمليهاهتكون في وشي ، ماشي يا هانم !!
-جانا على مضض : ربنا يسهل
-عز وهو يشير بيده : اطفي النور خليني أتنيل أنام
-جانا متسائلة : مش هتتعشى ؟
-عز بنبرة منزعجة : ماليش نفس ، صدتي نفسي عن الدنياكلها
-جانا بصوت منخفض : أحسن برضوه ، خليني اكل براحتي
-عز متسائلاً : بتقولي حاجة ؟؟
-جانا مبتسمة ابتسامة مصطنعة : بقول ابقى خد الدوا بتاعك
-عز بضيق واضح وهو يلوي فمه : ان شاء الله


...........................

في صباح اليوم التالي ،،،
انتهت جانا من إعداد الحقائب ، وبالفعل وصلت السيارةالتي طلب عز الدين تأجيرها إلى الفندق ، فاستقل كلاهما السيارة سوياً وعادا إلىالقاهرة ، وظل كلاهما طوال الطريق صامتين ولم يتحدثا إلا قليلاً...
حاولت جانا أن تذيب الثلج بينهما لذا نظرت إلى عز الدينالذي كان مسلطاً بصره على الطريق من زاوية عينها و..... ،،،
-جانا متسائلة : تاكل سندوتش ؟

نظر عز الدين إلى جانا شزراً ، ثم لوى فمه في تهكم و...
-عز بتهكم : أنا ملاحظ ان همك ع بطنك وبس
-جانا وهي تزفر في ضيق : اوووف ، خلاص مش مهم
-عز محذراً : يا ريت تاخدي بالك مني بدل ما أتجوز عليكيفي سبوعك
-جانا بعدم اكتراث: ما تتجوز هو أنا حوشتك

استغرب عز الدين من ردة فعل جانا على قرار زواجه عليها ،وأنها غير مبالية بالمرة بأن يفعل هذا حقاً و..
-عز وهو عاقد حاجبيه : يعني مش همك ؟
-جانا بثقة : انت حر

فكــر عز الدين قليلاً ، ثم طرأ بباله أمر ما ، فالتفتإلى جانا و...
-عز بنبرة واثقة : طيب ، اعملي حسابك ضرتك هتكون ...هتكون .........

............................

دعني أحطم غرورك ©️ - كاملة ✅حيث تعيش القصص. اكتشف الآن