Rumah
"Ian! Datang wad skrg. Doctor Jimmy cari you"
"Doktor Jimmy cari aku? Kenapa tu Misha? Aku ada buat salah ke?"
"Entahlah Ron. Ko datang je. Cepat ehhhh. Ko tau la dia tu mcm mna. Smua nak cepat"
Panggilan telefon dimatikan. Jam baru menunjukkan pukul 10am. Aku baru start melelapkan mata lepas balik kerja shif malam. Kakiku tangkas berlari mencapai seluar dan baju kerja yang telah diseterika dan sepatutnya dipakai untuk shif malam nanti. Mataku sempat melirik ke cermin, kelihatan lingkaran hitam sekelilining mata. Mata panda! Shif malam tadi begiti "meriah". Kami selaku Housemen (HO) sememangnya akan automatik menjadi lipas kudung setiap kali ada pesakit dirujuk dari Jabayan Kecemasan ke wad orthopedic. Secara ringkas wad kami menempatkan pesakit kepatahan tulang. Semua yang berkaitan dengan tulang lah.
.....
Wad Orthopedic
"Selamat pagi Dr. Jimmy" sapaku ringkas.
Pappp. Sesuatu melayang ke mukaku. Fail rekod pesakit yang aku siapkan sebelum pulang.
"ko buat ape ni? Kalau bodoh tu bodohlah. Jangan menyusahkn orang. Pemalas lagi!" mata Dr. Jimmy tajam merenungku.
"Errr...spa salah sya Dr. Jimmy?"
"Pesakit katil 25 dah hantar darah pergi makmal pagi ni? Ko tau tak pesakit tu nak mampus kurang darah merah?"
"Tapi Dr. Jimmy... saya dah handing over kat Dr. Camelia pagi ni pasal semua kerja shif malam tadi...saya dah..."
"Dahhh kau diammm!!!!kalau pesakit katil 25 tu meninggal.... Tu semua sebab kau tau!!!" bentak Dr. Jimmy. Dia sibuk menaip papan kekunci. Mukaku langsung tidak ditatap.
"Maafkan saya Dr. Jimmy. Saya mohon balik dulu" aku melangkah perlahan keluar dari pejabat pakar.
Kata-kata Dr. Jimmy masih panas ditelinga. Hatiku tidak mampu membezakan sedih atau marah. Tapi yang pasti aku amat terkilan dengan sikap Dr. Camelia yang acuh tak acuh dan kaki kipas. Sekalu housemen yang paling senior di Jabatan Orthopedik, dia seharusnya memberikan teladan yang baik kepada kami yang junior. Berkali-kali rakan-rakan housemen yang lain mengingatkan aku pasal fiil Dr. Camelia yang kepalang tu. Tapi almaklumlah, husnudzon. Last-last aku yang terkena. Hmmm.
Sesampaiya di rumah sewa aku melabuhkan pinggang d tilam empuk. Rasa laparku pagi tadi hilang terus. Bagus tidur. Hari-hari kena marah, kena sabotaj, kena tengking. Merajuk gtewww...chewah...
.....
Mimpi
Makanan di pinggan diratah lahap. Lapar sangat ni. Hahaha. Ramai tetamu duduk disekelilingku. Namus tiada seorang yang aku kenal kecuali... Dr. Jimmy. Dia duduk di pelamin! Sapa la wanita malang yang berkahwin dengan setan ni. Hahahaha. Ehh? Sapa pengantin perempuan? Dr. Jimmy duduk seorang! Tetamu sekeliling diam. Kaku. Tak bergerak langsung! Baiklah! Aku dh seram. Aku ni dh la memang "berani" sangatttt. Tiba-tiba Dr. Jimmy memandangku.
"IANNNNNNNNNNNNN!!!!!!" tempelak Dr. Jimmy. Aku terkejut. Panik. Kakiku kaku. Tak mampu melangkah.
Matilah aku macam ni. Habislah! Tiba-tiba bunyi penggera kebakaran bingit seluruh alam. Aku terbangun!!!! Fuhhh. Nasib baik mimpi. Aku bangun lalu mematikan jam penggera di telefon. Jam menunjukkan pukul 6pm. Alaaaa baru kejap tidur dah nak turun kerja balik (kejap la sangat).
Nota kaki: so guys... kenapa Dr. Jimmy benci sangat kat Ian? Apa maksud mimpi Ian? Jeng jeng jeng... nantikan episode seterusnya.
YOU ARE READING
Doktor PLU (COMPLETED)
Romantik" Kalau dah miskin, jangan menyusahkn orang boleh tak? Bodoh!!!" tempelak Dr. Jimmy. Hati Dr. Ian berdetak kencang. Mukanya merah menahan amarah. Jika bukan dia fikirkan status sebagai Housemen sudah lama muka Dr. Jimmy yang berlagak itu merasa buku...