28

16 5 0
                                    

"Hah kita nak borak ape hari ni?"tanya Dani kepada Farhan.

"Macam tak biase pulak.Kenal kenal ke.Cerita kesah sendiri ke.Tu pon nak tanya"jawab Farhan seperti menyindir.

"Alah janganlah marah.Aku saje je nak startkn conversation kite ni sebab dari tadi dok senyap je"kata Dani sambil menggaru belakang kepalanya yang tidak gatal.

"Erm btw kau duduk hospital ni sebab ape eh?"tanya Farhan.

"Sebelum ni aku jadi penderma darah kat seorang pesakit kat hospital ni.Tapi sekarang ade masalah sikit tu yang kene tahan sekejap."terang Dani.

"Oouh perempuan ke lelaki?"tanya Farhan lagi.

"Perempuan"jawab Dani ringkas.

"Oouh perempuan tu banyak hilang darah eh?"tanya Farhan lagi sekali.

"Haah sebab tu aku kene tahan lame sikit.Tapi perempuan tu dah keluar hari tu.Aku tak pasti bile"terang Dani lagi.

"Hah dari tadi asyik kau je yang tanya,aku pulaklah"kata Dani

"Hah yelah nak tanya ape"tanya Farhan.

"Samelah soalan.Kau duduk hospital ni sebab ape?"tanya Dani.

"Oouh aku tak taulah jadi ape kat aku yang pasti aku hilang ingatan.Cerita yang selanjutnye aku tak tau menahu.Kawan aku tak cerita lagi"terang Farhan

"Han kau amnesia ke?"tanya Dani.

Farhan hanya menganggukkan kepala.

"Macam mana ade perubahan tak?"tanya Dani mengambil berat.

"Entahlah Dan tapi kebelakangan ni aku kerap mimpi buruklah.Kau ingat tak mase kol 2 pagi kau masuk wad aku tu.Hah aku meracau sebab tulah.Dan pagi tadi dia berlaku lagi.Aku tak taulah sebab ape aku mimpi benda tu"terang Farhan.

"Aku rasekan itu petunjuk untuk buat kau ingat semula lah Han.Cuba kau cerita macam mana mimpi kau tu"kata Dani ingin penjelasan.

"Ok macam ni"

"Mimpi tu pelik bagi aku.Seorang lelaki tu dia macam kene tinggal dengan seorang perempuan ni.Dan mimpi tu berterusan sampailah pagi tadi dia jadi lain pulak"

"Lain macam mana tu"celah Dani.

"Diorang macam dah kawin duduk satu rumah.Mase tu isteri dia kat dapur.Suami dia panggil berkali ii tapi isteri dia tak nyahut pon.Then suami dia pergi dekat dengan isteri dia dan suami dia nampak isteri dia nak toreh tangan dia.Lepas tu isteri dia kata dia nak mati.Dia tak nak hidup kat dunia ni lagi.Hah macam tulah mimpinya.Aku tak boleh tidur Dan sebab mimpi tu.Aku takut"terang Farhan.

"Kau takut kenapa?"tanya Dani.

"Aku takut perkara tu jadi kat aku.Aku ada sayang seorang perempuan ni.Dia baik dan cantik budi pekerti dia.Aku tertarik sangat dengan dia.Bila aku ada dengan dia aku rasa selesa sangat.Sampaikan aku nak buat dia tu sebagai orang paling berharga dalam hidup aku.Tapi setiap kali aku nak ingat dia.Kepala aku sakit sangat.Aku rase kehidupan aku sebelum ni ade kene mengena dengan dia.Sebab tu aku takut kalau ape ape terjadi antara aku dengan dia Dan"rintih Farhan.Ade sebutir air mata lelakinya mengalir.

'Hebat sangat ke perempuan tu sampai boleh runtuhkan hati lelaki ni?'desis hati Dani.

"Sabar jelah Farhan.Ade hikmah disebalik semua ni.Aku yakin semua ni jadi Allah nak uji kau dengan si dia.Allah nak tau umat yang satu ni mampu tangani ke tak.Ingat pesan aku.Aku bukanlah orang yang baik sangat dalam dunia ni.Tapi selagi aku boleh bertaubat aku akan bertaubat kepada dia.Kau kene yakin dengan ketentuan dan takdir Allah yang dia telah berikan kepada kita.Ingat jangan sesekali lupakan Allah.Kau kene selalu berdoa agar perkara yang kau tak ingini berlaku.Ingat Farhan.Hanya dia yang menentukan semua yang kita rancang"nasihat Dani sambil menepuk perlahan belakang Farhan tanda memberi sokongan.

"Terima kasih Dani.Sudi dengar masalah aku.Walaupun kite baru kenal,tapi aku rasa selesa dengan kau.Kau janji dengan aku bila kita dah keluar dari hospital ni,kita akan contact each other ok.Aku takkan lupa jasa kau."kata Farhan sambil mengesat air matanya yang sedikit mengalir.Terharu

"Yelah Farhan.Hah ameklah nom aku"kata Dani.

Farhan meraba di sekitar kocek seluar hospital tersebut untuk mencari telefon bimbitnya.Lantas menepuk dahi sedikit.

"Alah Dani fon aku kat sebelahlah.Jap eh aku pergi ambil"kata Farhan seraya hendak bangun.

"Tak yahlah kejap lagi.Aku amek nom kau jelah.Hah cepat cakap berapa nombor kau"kata Dani menghalang Farhan pergi ke wadnya.Bukan apa dia rasa tak sedap hati.

"Hehehe aku lupalah nom aku.Japlah aku pergi ambil kejap je ok. Lagi pun aku nak oncall dengan buah hati aku sekejap"kata Farhan seraya tersenyum manis.Lalu berlalu ke wadnya di sebelah.

Dani menghantar Farhan ke pintu dengan pandangan.

'Besar ujian kau Farhan'terlintas di benak fikiran Dani.

***
Farhan terburu buru masuk ke wadnya di sebelah kerana ingin mengambil telefonnya yang tertinggal.Dia rasa tak sedap hati.

Dia menguak pintu perlahan.

Tiba tiba.....

"Weh Han kau pergi mana?Puas kitorang cari kau"adu Adam.

"Aku pergi wad sebelah je.Borak borak dengan Dani"jawab Farhan.

"Kenapa semua kat sini?"tanya Farhan lagi.

"Kitorang semua cari kau tau tak tadi.Kau nak tau ade benda jadi kat Asyiqin."kata Adam tergantung.

"Ape korang cakap ni?Ak aku tak fahamlah.Apa jadi kat Afiyah?"tanya Farhan dengan nada risau.

"Dia...."

"Dia apa?Cakaplah Dam"potong Farhan tidak sabar.

"Hmm tak pelah sekarang aku nak kau ikut kitorang gi satu tempat"alih Adam.

"Korang ni betol betol boleh tak.Jangan buat memainlah"sergah Farhan.

"Ye aku tau kau risau.Tapi ni permintaan terakhir dari Asyiqin pada kau.Dia harap kau datang suatu tempat ni sekarang"sambung Haziq di sebelah Adam.

"Betol ke?"tanya Farhan.

"Ye.Dia cakap dia nak sangat kau datang kat situ."kata Liz.

"Sebelum dia pergi"disambung oleh Wawa.

"Dia...Dia nak pergi mana?"tanya Farhan.

"Dah lah tu tanya nanti kau tau jugak.Dah sekarang kau ikut kitorang."kata Adam.

"Tapi sebelum kite pergi kau kene pakai ni dulu"kata Haziq sambil memegang satu kain berwarna hitam.

"Korang...Korang nak buat apa sebenarnya ni?Ak Aku tak fahamlah"adu Farhan.

"Nanti kau taulah.Dah jangan banyak cakap.Sini"arah Haziq.

Farhan akur dengan permintaan Haziq untuk memakainya satu kain hitam di mata.

Dia tak faham dengan semua ni.

Tapi dia harap tak jadi ape ape kat Afiyah.Itu sahaja.

******

Ehem ehem.
Assalamualaikum guys.
Hai.
Lama tak jumpe😂.
Insyaallah bab lain sis akan update secepat mungkin ok.
Please wait.
Ape ape VOTE ye guys.
Tolong sis.
Babai.
Jumpa lagi.

EX CRUSH CARI AKU!Where stories live. Discover now