Sebulan yang lepas,
Aira masih lagi termenung mengenang nasib.Walaupon sudah dekat seminggu mak ayahnya meninggalkannya akibat kemalangan jalan raya.Air mata tak pernah kering menitis.Dia tak tau bagaimana jalan hidupnya lepas ni.Tanpa mak dan ayahnya.
"Aira..Kenapa termenung tu sayang? Dahlah tu nangis. Arwah mak Aira nanti mesti sedih sebab Aira macam tak rela pemergian die. Jangan macam ni ye nak. Aunty sayang Aira macam anak aunty sendiri."
"Aira rindu pada arwah mak dengan ayah aunty. Ni smua sebab Aira. Kalau Aira tak buat hal dulu mesti tak jadi macam ni"Aira menyalahkan dirinya penyebab mak ayahnya meninggal dunia.
"Hey Aira jangan macam ni. Bukan salah Aira. Ni semua dah ditakdirkan oleh Allah untuk Aira. Ni semua ujian yang Allah bagi. Doalah banyak ii supaya arwah mak ayah Aira ditempatkan di tempat orang yang beriman ye"pujuk Puan Saleha.
Kemuadian turun Farhan dari tingkat atas.
"Aira"panggil Farhan.
Aira menyeka saki baki air matanya yang mengalir lalu menjawab.
"Ye Far"jawab Aira.
"Saya nak cakap dengan awak sikit. Saya tunggu dekat taman" kata Farhan lalu terus keluar menuju ke taman rumah.
Aira terus sambung menangis. Dia tahu akan ada perkara yang nak dicakapkan oleh Farhan perkaranyang memalukan dirinya.
"Aira...pergilah bincang elok ii dengan Han tu. Selesaikan dengan cara baik ye "pujuk Puan Saleha.
"Ermmm nanti mesti die nak marah Aira sebab dulu tu. Aira jahat. Aira gagal jadi anak mak dengan ayah yang solehah. Aira anak yang tak berguna. Sebab tu mak ayah tinggalkan Aira" Aira terus menyalahkan dirinya.
"Aira pandang Aunty"
Puan Saleha membetulkan posisi duduk Aira menghadapnya.
"Aira kene selesaikan semua ni hari ni jugak. Jelaskan pada Han yang betul. Jujur dengan dia. Han bukan seseorang yang suka berdendam atau pemarah. Janji Aira terus terang dengan die dan jujur. Boleh?"kata Puan Saleha.
Aira menyeka air matanya lalu menyiapkan diri untuk keluar berjumpa dengan Farhan.
Aira melangkah perlahan menuju ke arah Farhan.
"Ye Far"sapa Aira perlahan.
"Sini duduk sini"pelawa Farhan untuk duduk di kerusi sebelahnya.
Aira tetap tunduk ke bawah sambil berjalan lalu duduk di kerusi sebelah Farhan.
"Kenapa diam je ni"kata Farhan.
"Sebab Aira tau Far mesti nak marah Aira pasal dulu kan"teka Aira.
"Hey mne adelh. Orang belum cakap ape ii dah tuduh dulu tak baik tau."kata Farhan
"Habis tu Far nak cakap apa?"tanya Aira.
"Mulai ari ni Aira tinggal sini eh" kata Farhan.
"HAHHH" terbuntang mata Aira.
"Far betul ii ni? Nanti Far tak risau ke Aira buat macam tu lagi kat Far?" tanya Aira.
"Ye Far percaya kat Aira"
"And Far nak Aira ceritakan kenapa Aira buat macam tu kat Far?" Farhan meminta penjelasan.
"Sebenarnye Aira da lama suka Far" luah Aira malu.
"Betul ke?" tanya Farhan.
"Ye betull sebab tu Aira buat macam tu sebab Aira sayang dan cintakan Far. Bila mama Far cerita pasal Asyiqin dekat Aira, Aira cemburu sangat. Aira bodoh sebab rancang nak perangkap Far malam tu. Sumpah Aira rasa takut hilang Far. Tapi disebabkan Aira mak dan ayah pergi Aira dah insaf Far. Sungguh Far maafkan Aira Far. Sorry,"jelas Aira.
YOU ARE READING
EX CRUSH CARI AKU!
RandomCerita ni berkisahkan seorang perempuan dan seorang lelaki yang kenal sejak era zaman sekolah menengah lagi.Tapi disebabkan sebuah janji mereka tidak dapat disatukan.Kalau cakap pasal saling suka memang ye. Mereka saling suka sama suka.Tapi mampukah...