suasana perpuastakaan di Istana Diraja Mezonia menjadi senyap sunyi walaupun dihuni oleh 5 orang remaja.
Florida melangkah masuk ke perpuastakaan.
"alahai,patutlah senyap",tersenyum wanita itu.
wanita itu mendekati kelima-lima remaja itu.
"💤💤💤💤💤💤💤💤"
"tido rupanya mereka ni,penat sangat kot",Florida memandang seorang demi seorang.
apabila matanya mendarat di muka suci milik kamella,terus dia melihat jam yang berdiri tegak di hujung ruang perpuastakaan.
06:27 p.m.
"eh eh kamella,bukan dia kena sembahyang ke?",bisik hati Florida. terus dia menuju ke tempat duduk kamella dan mengoncangkan bahu remaja itu.
"kamella sayang,bangun..dah pukul 6:27 petang,bukan kamu kena sembahyang ke?"
kamella dengan mamainya,terus mencapai jam tangan.
"eh eh haah la!!! ya tuhanku!! thanks, Florida sebab kejutkan saya!! saya tak sedar pun!!"
"my pleasure,dear",tersenyum wanita itu.
kamella pula terus berlari ke tandas untuk mengambil wudhu.kamella rasa bersyukur sebab dia pernah menceritakan tentang islam pada Florida.
tentang puasa,ikhtilat,solat dan macam-macam la.nasib baik dia pernah cerita pasal solat tu,kalau tak takdenya Florida kejut dia tadi.
terus dia mendirikan solat asarnya itu.
*jangan contohi sifat Mel ni ye,lain kali jangan tidur waktu petang*
author:"wah,yang menulis pun tersentap gak hahaha ok"
back to story
08:14 p.m.
makan malam sudah pun tersedia di atas meja makan.
"em,sedapnya bau",kevin,teruja.
"yeay,bestnya dapat makan makanan Istana,fancy gitew",kata mary.
"harapnya,bolelah sleepover kat sini tapi korang bertiga sekolah pulak esok hmm",kata william.
"ahha sorry la,takde rezeki namanya", aku hanya tersenyum nipis.
"eh eh,dah jom kita makan",ajak nenek.
terus lima orang remaja itu duduk di atas kerusi dan mula mengambil hidangan yang disediakan.
"mmm,sedappp",puji kevin.
"kan,kan",william setuju.
"jadi,malam ni..kamu semua nak buat apa?",tanya nenek.
"hm,kemungkinan kami sambung research tentang queen Edna sampai pukul 10 malam macam tu",kata aku.
"yup,dan pukul 10 tu..saya dan mel akan pulang ke A.O.M dengan Zova", kata mary pula.
nenek hanya mengangguk,tanda faham.
tiba-tiba,
TOK TOK
pintu bilik makan diketuk dan dibuka oleh seorang lelaki bernama Henry.
"tuanku,saya ada laporan baru untuk diberitahu kepada tuanku",katanya sambil menunduk.
"baiklah,jumpa saya di throne room selepas saya habis makan",kata aku.
"baik,tuanku"
terus aku menghabiskan makanan aku dengan cepat.
"Alex,laporan baru apa yang Henry kata tadi tu?",nenek bertanya.
aku licinkan pinggan aku.tangan dan mulut dilap.terus aku memandnag nenek dan memegang tangannya.
"laporan baru tentang...kehilangan uncle louis",kata aku,berterus terang.
"Hah?!",nenek terkejut tetapi dia mengawal dirinya.tangannya diletakkan pada dadanya.
terus aku memeluk nenek.
"dont worry,we will find him..and aunty sandra",kata aku.
"okay dear",nenek menepuk belakang aku,perlahan.
"aku pergi dulu",aku memandang rakan-rakan aku.
mereka hanya mengangguk dan memberikan senyuman.terus kaki aku melangkah keluar dari bilik makan dan menuju ke throne room.
dah nampak dah si henry tu menunggu."so? what's the news?"
"first,kami jumpa diari king louis. dekat dalam diari tu,king louis ada tulis tentang plan untuk menyelamatkan queen sandra"
"plan A,hantar askar untuk cari queen sandra dan plan B,pergi lawan dalang tu sendiri dan pihak detektif berkata mungkin king louis hilang sebab dia telah melakukan plan B itu yang dikira agak bahaya"
"second,pihak tentera telah terjumpa topi milik king louis di kawasan hutang tapi tiada kesan darah atau tanda yang king louis dicederakan", jelas si henry.
"okay...",aku terfikir sekejap.
"henry,tempat mereka terjumpa topi milik uncle louis tu kan,ada tak apa-apa gunung berhampirannya?"
tanya aku.henry memandang ke siling,seperti ingin mengingat sesuatu.
"saya rasa saya dimaklumkan bahawa lokasi topi milik king louis itu terjumpa sekitar kawasan hutan yang berdekatan dengan satu gunung"
"dan nama gunung tu ialah..???"
"seingat saya,nama gunung tu ialah Raydopastiena Lopus"
aku menghentakkan kaki aku.
YES!
SANGKAAN PERTAMA SI MARY MEMANG TEPAT!
HULAMAK,BOLE SUJUD SYUKUR AKU KAT SINI
aku mengukirkan sebuah senyuman.
"thank you,henry..for everything""my pleasure,your highness",dia tunduk.
"oh,by the way..",henry bersuara.
"ye?"
"congratulations for the smart-thinking,my lady",kata henry.
"well,thank you",aku tergelak kecil dan mula melangkah semula ke library.
semua,mari kita kembalikan Mezonia yang dulu.
--------------------
STAY TUNED
--------------------
hambar? bosan? typo?
SORRYYYY
YOU ARE READING
Academy Of Magic 2:The Lost Queens [COMPLETED]
Fantasy[sequel to Academy of Magic:The Evil Prince] Apabila ada kuasa jahat melanda ke seluruh wilayah termasuk Academy Of Magic,tetapi, Si Dalangnya tidak pula kelihatan! Seakan-akan merasakan kezaliman daripada angin. Lebih melampau lagi, apabila si dala...