PART 53

308 26 4
                                    

"the name of the song is, Deep Inside The Lake",

"di sebalik lagu ni,ada satu kisah legenda ni masa zaman purba Mezonia dulu",

aku terus rasa seronok nak dengar.
macam story-telling ah.
hihi.

"okay , okay . sila cerita"

uncle membalas dengan senyuman.

"once upon the time, pada ketika Mezonia masih belum wujud, orang purba Mezonia tinggal di atas gunung.
nak tahu kenapa diorang tinggal atas gunung?"

"sebab, sebenarnya tanah Mezonia yang sekarang kita duduk ni ,pada beratus  tahun dulu ialah dasar 'laut' . Dulu, Mezonia selalu dihujani dengan air dari langit dan menyebabkan kawasan ni berada di bawah laut dan kawasan ni selalu banjir"

"sebab tu, untuk keselamatan, orang purba Mezonia tinggal di atas gunung, tapi diorang tak tahu pun yang sebenarnya diorang tinggal atas gunung, diorang ingatkan diorang ni penduduk pulau, yelah ,keliling ada air je kan, jadi makin bertambah tahun, makin susah hidup diorang"

"hidup makin menyempit, populasi orang Mezonia makin ramai, nak berdagang susah, nak bina tempat tinggal pun susah, jadi Raja Mezonia ketika itu mula mengambil tindakan untuk menambahbaik hidup rakyatnya"

"Raja Mezonia masa tu, memang seorang yang bijak, dia buat research bersama penasihat-penasihat Diraja dan mereka mula dapat tahu yang sebenarnya tempat yang mereka tinggal tu bukan pulau, tapi bahagian atas gunung. cuma kawasan mereka tinggal tu je memang banjir terok"

"jadi, mereka buat macam-macam untuk rendahkan paras air supaya mereka dapat tanah yang subur di bawah dasar air banjir tu dan dapat bina sebuah negara bernama 'Mezonia', tapi prosesnya ambil masa lama sangat",

"setelah lima tahun berusaha, paras air memang menurun tapi populasi rakyat Mezonia memang ramai la masa tu, jadi Raja Mezonia mula rasa tertekan untuk bagi kehidupan yang baik kepada rakyatnya",

"mula-mula,Raja Mezonia memang nak guna magic untuk rendahkan paras air tu tapi dia rasa tak sedap hati, tapi disebabkan dah darurat, Raja Mezonia pun panggillah empat orang rakyat Mezonia yang memang pro la bab magic ni, dan empat orang tu daripada power yang berlainan"

"Pro P.O.K ,Kiba Goqu (L),
Pro P.O.R, Rayna Lopus (P),
Pro P.O.N, Lea Natowi (P)
Pro P.O.S, Scazo Esta (L)",

() - jantina

"empat orang ni bergabung menjadi team yang bernama 'GolonaEsta ' dan mereka memang buat research habes habesan la untuk hadiahkan tanah kepada Raja dan Mezonia"

"bila dah mula guna magik tu, paras air tu memang makin rendah dengan lebih cepat, tapi sampai la satu tahap tu di mana, team GolonaEsta tu mula rasa lemah, diorang mula rasa projek yang diorang buat ni sangat besar, berisiko dan menggunakan magik yang memang sangat sangat sangat sangat sangat sangat sangat sangat sangat sangat sangat sangat banyaklah,"

ui banyak tul tu.

"tapi memang masa tu, mereka memang dah 90% nak berjaya,mereka push diri sendiri, sampai ada sesuatu jadi pada mereka",

" thank God, disebabkan mereka ,kita dah dapat tanah untuk Mezonia, tapi yang kesiannya, GolonaEsta tu la",

aku: "why? apa jadi?"

"well, disebabkan mereka menggunakan magik masing-masing dengan sangat banyak, lebih daripada maximum, jadi kekuatan magik mereka menguasai diri mereka,"

"team GolonaEsta tu ,badan mereka berempat mula pudar sedikit, keinginan mereka terasa hilang, kulit mereka bertambah putih, aura magik mereka terlalu kuat sehinggakan takde siapa boleh dekat dengan mereka,"

"jadi untuk keselamatan rakyat Mezonia yang lain, semua rakyat Mezonia perlu kosongkan kelima-lima gunung yang mereka dah tinggal selama beratus tahun tu, dan tinggalkan GolonaEsta",

"setiap ahli GolonaEsta tu ditempatkan di gunung yang lain-lain, maksudnya, seorang duduk dekat satu gunung untuk keselamatan la, tapi, untuk mengurangkan rasa kesedihan tu, keluarga dan rakan kepada setiap ahli GolonaEsta tu boleh la hantar-hantar surat",

aku:"habes? macam mana diorang nak makan?"

"masak sendiri la, survive sengsorang dekat atas gunung,tapi ,kalau Alex nak tahu, bila empat orang ahli GolonaEsta tu mula duduk jauh-jauh daripada each other, mereka semua mula rasa lemah"

aku :"la, kenapa rasa lemah pulak?"

"sebab, keempat-empat kuasa diorang tu bergantung antara satu sama lain",

"satu hari, Pro power of science,  Scazo Esta tengah duduk bawah pokok ,lepas tu dia nampak ada sebuah tasik yang cantik ,tapi tasik tu memang boleh tahan jauh la daripada the palace of mountain tu"

"tiba-tiba, dia dapat idea, dia mula buat research pasal molekul air, oksigen, dan segalanya la pasal air, dan resultnya, dia dapat tahu bahan yang dapat membantu untuk mengawal aura magik GolonaEsta yang terlalu kuat tu ialah, AIR!"

"lepas dah buat research tu, Scazo pun bagitau teammate GolonaEsta yang lain guna surat pasal result dia tu,kalau nak tahu macam mana air tu yang boleh bantu dorang tu, jangan tanya uncle la, uncle tak genius macam diorang hahaha"

aku :"lel, lepastu apa jadi kat diorang?"

"diorang hantar surat dekat Raja Mezonia,mintak tolong binakan satu kediaman bawah tasik tu, diorang kata diorang tak kesah nak tunggu berapa tahun pun asalkan kediaman tu akan siap je la"

"jadi disebabkan Raja Mezonia memang nak hargai sangat jasa mereka berempat tu, Baginda suruh semua rakyat Mezonia, lelaki ke perempuan ke, umur 25 hingga 35 tahun, semua kena tolong bina kediaman tu, masing-masing guna kekuatan fizikal dan magik masing-masing untuk bagi yang terbaik buat GolonaEsta",

aku:" uyo then?"

"so lepas setahun 4 bulan, akhirnya siap jugak kediaman mereka, dan waktu tu jugak, Mezonia berjaya buat kereta kuda yang pertama ciptaan tangan rakyat negara sendiri, dan patutnya, Raja Mezonia yang patut rasmikan kereta kuda pertama di Mezonia tu, tapi Raja Mezonia bagi GolonaEsta yang rasmikan dengan bagi diorang pinjam kereta kuda tu untuk bawak diri diorang ke tasik tu a.k.a rumah baru diorang"

"untuk tunjukkan lagi penghargaan kepada mereka,Raja Mezonia namakan pulak tasik tu GolonaEsta Lake,and if u want to know, tasik kat belakang istana kita ni la GolonaEsta Lake",

mata aku terbeliak.

"seriously?",aku meminta kepastian.

uncle mengangguk.

"yes"

"so maksudnya diorang tu macam jiran kita la?"

uncle mengangguk lagi.

"fuyoo,diorang still ada lagi ke sekarang?"

"ada orang kata diorang dah takde, ada jugak yang kata diorang still wujud bawah tu"

"so,diorang tinggal berempat je la?"

"yes"

"diorang buat apa sekarang? like tak bosan ke duduk bawah tu? empat orang je?"

"ada orang kata tugas diorang ialah menjaga Mezonia,ada orang kata memberi nasihat sebab mereka boleh rasa masa depan dan bermacam la teori"

"oh"

"eh punya la syok bercerita, dah pukul berapa dah ni haha, alex pergi masuk tido la ye",kata uncle.

"okay uncle! thanks for the song and the story"

"you are most welcome"

"goodnight"

"goodnight"

-----------

STAY TUNED

-----------
bosan? hambar? typo?
SORRYYY

Academy Of Magic 2:The Lost Queens [COMPLETED]Where stories live. Discover now