Ikmal duduk di sofa. Punat alat kawalan jauh ditekan, mencari siaran. Setelah mendapat siaran yang dikehendaki, Ikmal melemparkan alat kawalan jauh itu di sebelahnya.
Intan menggenggam tangannya yang masih merah inainya. Kepala digaru.
"Bonda suruh pergi dekat Ikmal, tapi aku takutlah." Desis Intan. Dia melangkah perlahan menuju ke arah sofa yang diduduki Ikmal.
"Boleh saya duduk?" Soal Intan lurus. Ikmal memandangnya yang berada di hujung sofa.
Ikmal bergerak ke kiri sedikit. Tanda membenarkan Intan duduk di sebelahnya.
Seketika Intan duduk di sebelah suaminya itu, dia asyik menggaru kepalanya.
Bukan gatal, kekok."Kau asal?" Soal Ikmal mengejut.
Intan berpaling. Kepala digeleng, tanda tiada apa-apa."Kau tak ada benda nak buat ke?" Tanya Ikmal kali kedua tanpa melihat Intan disebelah.
"Daripada kau duduk sebelah aku ni, baik kau pergi basuh baju ke, pergi hantar baju pengantin ke apa ke." Ikmal mengarah. Rimas rasanya bila Intan berada disebelahnya."One more thing." Intan berpaling ke sebelah. Apa? Nak suruh aku buat apa?
"Yang kau pakai tudung dalam rumah ni dah kenapa? Bukan ada muhrim kau pun dalam rumah ni." Tutur Ikmal perlahan. Takut Bonda dengar cara percakapan dia dan Intan bukan seperti suami isteri.
Intan pegang tudung yang dipakai. Ye lah.
"Ada lah. Abang awak tu muhrim saya." Balas Intan tenang.
"Kau ni... Ah!! Lantak kau lah." Ikmal bangun dari duduk. Kalau lama-lama dia duduk dengan Intan, silap hari bulan Intan kena maki dengan dia.
"Kejap." Lengan Ikmal ditarik lembut.
Ikmal berpaling dan pegangan dilepaskan."Tak ada apa. Sorry." Intan buat muka kesian. Bersalah nak cakap.
"Annoying betul lah." Ikmal berlalu dengan hati yang bengang. Tempat Intan memegang tangannya juga disapu kuat.
Geli.
__________Ikmal bersiap untuk berangkat ke tempat kerja. Tali leher ditarik merapat ke arah kolar baju kemeja. Ikmal memandang Intan dari pantulan cermin.
Intan mengemas beg tangannya. Perkara penting dimasukkan ke dalam beg itu.
"Lepas ni kau pergi dengan kereta kau. Aku tak nak orang lain tahu especially orang orang office yang kita ni ada hubungan. Hubungan suami isteri pula tu." Ikmal memandang Intan di pintu biliknya.
"Dengar tak aku cakap ni?" Ikmal bersuara rimas. Aku cakap dengan tunggul kayu ke apa?
"Ye. Dengar."
"Tapi kalau bonda or Walid yang tanya kenapa saya tak pergi dengan awak, saya nak jawab apa?" Intan menyoal. Biar betul nak terus terang yang kami ni tak okey. Nampak sangat yang kami ni kahwin sebab terpaksa. Dalam kontrak tulis lain. Dalam realiti lain pula."Pandai pandai kau lah nak jawab apa. Aku ada meeting urgent ke. Tu pun aku nak kena ajar ke?" Ikmal berkata lalu meninggalkan Intan di dalam biliknya.
Dia terus menyusuri tangga ke tingkat bawah."Aku tanya je. Yang dia sampai nak naik angin tu apasal?" Intan mencebik. Dia juga turut melangkah ke tingkat bawah.
"Ik. Makan dulu. Breakfast dah siap." Datin Sajeeda menyapa anaknya yang baru turun. Ikmal mendekati bondanya.
"Bonda, Ik gerak dulu. Dah lewat ni." Ikmal menyalami tangan bondanya dan terus berlalu pergi. Panggilan bondanya juga tidak dihiraukan.
"Eh budak ni."
"Intan. Jom makan." Kali ini giliran Intan pula dipanggil.
Intan merapati meja makan."Kenapa tak pergi sekali dengan Ikmal. Korang kan office sama." Puan Sajeeda menyoal.
Intan kemam bibir. Nak jawab apa?"Ikmal ada meeting urgent. Baru dapat call tadi. Tu rushing tu." Intan duduk di hadapan ibu mentuanya. Maaf bonda, tipu sunat.
"Ye lah. Nanti korang kena pergi sekali. Baru Ikmal tu tak overtime kat office sendiri." Kata Puan Sajeeda.
Intan sekadar mengangguk.Macam lah dia tu nak aku ikut dia.
__________
"Kau ni, kerja kat sini dah bertahun tahun. Takkan macam ni hasil kerja kau." Ikmal melempar fail pekerjanya ke lantai.
"Aku suruh kau buat benda senang je. Check. Betulkan mana yang salah. Print out and sent dekat aku. Simple kan." Ikmal memandang tajam wajah pekerja perempuan itu.
"Maaf encik Ikmal. Saya akan betulkan semula." Izara mengutip balik fail yang dilempar ke arahnya. Dia cuba sedaya upaya menahan air matanya daripada gugur.
"Get out! Get out!" Ikmal menghalau. Izara segera keluar dari bilik neraka itu.
Ikmal meraup wajahnya. Baru separuh hari, dah macam macam jadi.
Knock...knock....
Maira masuk ke dalam bilik bosnya.
"Encik Ik."
"Nak apa?" Garang Ikmal bertanya.
"Just, I want ask you something. Encik Ik bad mood kenapa? Encik Ik tak pernah macam ni. Kalau marah pun, marah biasa biasa je. Tak pernah sampai nak bergegar satu office ni." Tutur Maira lembut. Hati bos dia bukan boleh dijangka. Mana tahu dia pula yang kena marah.
"I don't know. Just..." Ikmal mengeluh.
"Awak keluar dulu."
"Baik encik Ik. Anythings, saya ada kat luar." Maira berlalu dari bilik itu.
Ikmal berpusing ke belakang. Rambut diramas kasar.
"Semuanya salah walid. Kalau walid tak suruh aku kahwin, takkannya aku nak marah orang."
"Kahwin pula dengan perempuan mana entah."
"Eee..rimas betullah."
YOU ARE READING
Years Without You
RomanceKontrak? Tidak pernah terlintas pun dalam fikiran SOPHEA yang dia akan berkahwin tetapi terikat dengan sebuah kontrak. HARRIS, dengan selamba mengujarkan syaratnya kepada bakal isteri kontraknya itu. "Just berlakon jadi wife aku depan parents aku...