37✔

762 17 0
                                    

"Ik."
"Kita buat report polis." Kata Dato Kamal. Dia menepuk bahu anaknya itu.
Harris mengeluh.

"Ik.. Ik tak tahu."
"Ik tak tahu kenapa hati Ik, tak bagi Ik buat report polis." Kata Harris lemah. Dia meraup dahinya. Air mata mula mengalir.

"Kenapa?"
"Kau nak biarkan adik aku hilang tanpa jejak. Macam tu?" Sinis Aiman bertanya.

"Bukan macam tu Along." Harris cuba memahamkan abang iparnya itu.

"Ik dah try tracking number phone Intan?" Puan Sajeeda menyoal. Bahu anak bongsunya digosok lembut. Memberi semangat.

Harris mengangguk.
"Dah. Tapi tak ada kesan. Phone dia off." Harris menyandar kasar pada sofa. Rambut diraup kasar.

Lepas satu, satu masalah timbul. Nasib baik hal kerja, dia dah serahkan pada pembantunya. Sekurang kurangnya, dia ada masa untuk cari Sophea.

"Dah tu. Kita nak buat macam mana? Ikmal tak nak buat report. Sampai bila baru Intan boleh jumpa?" Aiman duduk bersetentang dengan suami adiknya. Puan Zainon mencuit anak sulungnya itu.

Mata seperti memberi arahan supaya anaknya itu menjaga kelakuan.

Kringg~~~

Harris mencapai telefon di atas meja.
Dahi dikerutkan seribu.

"Siapa call?" Puan Sajeeda menjenguk.

"Sophea?"
Videocall yang dipanggil oleh Sophea ditatap lama.
Harris angkat panggilan itu.

Dalam video itu, jelas menunjukkan keputusan ujian kit kehamilan dan gambar ultrasound.

"Siapa ni?" Harris bertanya. Siapa yang pegang telefon isterinya?

"Hai!" Jennie menunjukkan mukanya. Ujian kit kehamilan dan gambar ultrasound dipegang erat.

"Tengok ni. I pregnant." Kata Jennie dalam tawanya.

"Kau jangan main-mainlah. Mana Sophea? Kenapa kau pegang phone dia?" Garang Harris menyoal.
Jennie senyum lebar.

"Sophea?"
Jennie menunjukkan muka Sophea di kamera.

"Ni. Haih, wife siapalah yang malang sangat ni." Jennie kembali memfokuskan wajahnya kepada panggilan.

"Kau jangan berani sentuh wife aku!" Amaran kepada Jennie.

Jennie gelak jahat.

"Jangan sentuh?"
Jennie mendekati Sophea yang duduk di lantai. Pipi Sophea ditolak berkali-kali.

"Opss. Tersentuh." Kata Jennie mengejek.

"Gila punya perempuan."

"Gila tak gila, aku tak kesah. Kalau kau nak wife kau dengan baby kau yang baru 4 weeks ni selamat." Wajah Sophea ditunjuk.

"Bawa duit 3 juta MYR."

Harris mencelah. "Kau gila ke? Mana aku nak cari duit banyak tu?" Bangang punya perempuan.

"Kesah pula aku, kau nak cari duit tu kat mana. Yang penting, kalau kau nak dua-dua tu selamat, bawa duit tu esok."

"Eh! Lusa. Yeah, kau kan kata susah nak cari duit tu. Aku bagi tempoh sehari untuk kau cari duit. Tu pun kalau kau nak wife kau ni selamat lah." Jennie bermain dengan pipi gebu Sophea.

Harris tahan marah. Dia cuba untuk meredakan kemarahannya sendiri.

"Ingat. Jangan call polis. Kalau tak, bukan wife dengan bakal anak kau je yang mati, tapi semua yang tengok video call ni termasuk kau akan mati sekali." Jennie ketawa terbahak-bahak.

"Haih. Nampaknya aku kena gali kubur korang siap-siaplah. Senang sikit. Kalau korang khianat aku, aku campak je korang masuk dalam kubur tu. HAHAHAHAHA."

Harris melihat keadaan Sophea di dalam telefon. Kata-kata Jennie tadi sudah tidak dihiraukan. Lantak dialah nak buat apa pun.

"See you the day after tomorrow. Bye baby." Jennie memberi flying kiss kepada Harris. Dia mematikan panggilan telefon itu.

Semua yang menyaksikan panggilan itu tergamam.
Dengan berita Sophea kena culik tak selesai lagi, tambah pula Sophea tengah hamilkan anak Harris.

"Allahuakbar." Puan Sajeeda menjadi lemah semangat.

"Menantu dengan cucu bonda, Ik." Puan Sajeeda menangis dalam pelukan anaknya.

"It's okay bonda. Kita cari jalan biar dua-dua selamat." Harris cuba menenangkan bondanya.

___________

Years Without YouWhere stories live. Discover now