"Bila sampai?" Harris duduk di ruang tamu. Abangnya, Arsyad sedang menonton televisyen.
"Ik! Sampai pagi tadi lagi." Arsyad bersalaman dengan Harris.
"Nad mana? Tak nampak pun?" Soal Harris kekok. Lama tak jumpa abangnya.
"Nad pergi tuisyen. Pukul 12 balik." Jawab Arsyad sambil tersenyum.
__________
"Ikmal macam mana?" Dato Kamal duduk disofa bilik pejabat. Sophea turut duduk hadapan walidnya.
"Har... Ikmal okey. Layan saya baik. Keluar malam pun, dah kurang dah sekarang." Jawab Sophea jujur. Dia akui, sejak kahwin hampir satu tahun dahulu Harris mula berubah sikapnya.
"Jennie?"
"Erm. Pasal Jennie, saya tak tahu. Saya malas nak campur hal Ikmal dengan Jennie. Takut Ikmal marah saya pula." Kekok pula bahasakan diri Harris dengan nama Ikmal.
"Anyways, walid nak korang stay. Walid tak nak marriage anak walid bercerai berai. Okey?" Pinta Dato Kamal.
Sophea mengangguk kecil lalu tersenyum."Jom. Turun makan."
___________
Keluarga Dato Kamal bersama anak dan menantunya makan tengah hari. Datin Sajeeda duduk di tepi Dato Kamal.
"Jemput makan. Lama dah tak kumpul macam ni." Kata Puan Sajeeda ceria.
Seusai makan tengah hari, kaum hawa dan Dato Kamal duduk di ruang tamu. Nadia, anak Arsyad turut bersama mereka. Masing-masing mendengar celoteh Nadia.
Harris dan Arsyad duduk dimeja tepi kolam. Sejak Arsyad kahwin, hubungan mereka agak regang. Tambahan pula, Harris belajar luar negara, bertambah regang.
"Nad dah umur 9 tahun kan?" Soal Harris. Sudah lama tidak bertemu dengan anak saudaranya itu.
"Haah. Nad dah umur 9 tahun. Ik, bila nak dapat baby? Walid pun tak sabar nak dapat cucu baru." Usik Arsyad. Harris sekadar senyum.
Kahwin pun bukan rela. Macam mana nak dapat baby?
Mereka berdua melemparkan pandangan ke dalam air kolam dihadapan mereka
"Ik..."
Harris mendengar.
"Ik dengan Intan... okey?"
__________
Seluruh penghuni rumah tamu berpaling ke arah ruang kolam renang. Suara Harris kedengaran agak kuat.
"Kenapa tu? Abang jom." Puan Sajeeda menarik tangan suaminya. Semua orang bergerak menuju ke arah kolam.
Harris menggenggam kolar baju Arsyad.
"Apa masalah kau?! Sibuk nak tahu hal aku dengan wife aku?!!" Harris menengking.
Arsyad sekadar senyap. Kolar bajunya dibiarkan Harris genggam.
Dia tahu, dari dulu lagi Harris tidak berpuas hati dengannya.Sophea terkejut melihat tindakan Harris itu. Dia mendekati dua saudara itu dan cuba meleraikan pergaduhan itu.
"Harris. Dahlah tu." Sophea menarik lengan Harris.
Harris menepis kasar. Terdorong Sophea ke belakang.
Wafie, isteri Arsyad pula mendekati suaminya."Kalau kau tak tahu apa-apa, jangan nak sibuk hal aku!!" Harris menolak tubuh Arsyad menjauhinya.
Lengan Sophea disambar kasar.
"Jom balik." Kata Harris dingin. Langkah terus dibawa ke luar rumah.
Sophea tidak sempat bersalaman dengan bonda mentuanya."Harris kejap. Saya tak salam lagi dengan bonda." Sophea meronta perlahan.
"Tak payah!" Harris terus menarik Sophea sehingga sampai di kereta. Dia menolak tubuh Sophea ke dalam kereta.
Kereta mula meluncur laju.
__________
Harris menolak kasar pintu rumahnya. Panggilan daripada Sophea tidak dihiraukan.
"Harris!" Sophea mengejar.
"Harris kejap." Lengan Harris disambar. Langkah Harris terhenti. Tubuh menghadap ke arah Sophea.
"Why you are behaviour like that?" Soal Sophea. Anak mata Harris cuba dicari.
Harris tunjuk muka tidak berminat."Dia tu abang awak. Tak patut awak buat macam tu." Kata Sophea. Pipi Harris ditolak lembut menghadapnya.
Harris pandang tidak percaya.Tangan Sophea yang memegangnya pipinya ditepis kasar.
"Sekarang ni, siapa suami kau? Aku ke dia?" Tengking Harris tiba-tiba. Sophea terhincut mendengar suara Harris.
Muka terasa panas."Bukan macam tu..."
"Dah tu. Kau beriya bela dia kenapa?" Soal Harris kasar.
"Jangan ingat, aku baik dengan kau, aku dah terima kau as my wife." Harris memandang tajam wajah Sophea.
Sophea tahan nangis."Kalau awak tak boleh nak terima saya, kenapa awak mengaku awak tu suami saya?" Air mata menitis perlahan.
"Kenapa angin bila saya bela Arsyad?" Soal Sophea perlahan. Dia menunduk.
"Kalau awak tak boleh terima saya, layan saya macam dulu. Tak perlu nak ambil berat pasal saya." Sophea menghempas kunci kereta milik Harris diatas meja tepi pintu utama.
Langkah dibawa terus ke tingkat atas.Terkilan betul dengan kelakuan Harris.
YOU ARE READING
Years Without You
RomanceKontrak? Tidak pernah terlintas pun dalam fikiran SOPHEA yang dia akan berkahwin tetapi terikat dengan sebuah kontrak. HARRIS, dengan selamba mengujarkan syaratnya kepada bakal isteri kontraknya itu. "Just berlakon jadi wife aku depan parents aku...