Sophea mengelap lengan Harris dengan tuala basah. Wajah dan juga leher Harris, turut Sophea lap dengan lembut. Harris hanya membatu melihat pergerakan Sophea.
Tidak bercakap. Hanya fokus pada satu kerja.
"Sophea." Panggil Harris perlahan. Sophea tidak lagi melayan karenah dia.
"Sophea. Boleh kau bagi tahu aku, apa salah aku? Kenapa kau tinggalkan aku? Kau tak balik rumah. Kau pergi mana?" Soal Harris. Dia perlu tahu jawapan daripada Sophea.
"Ada je kat Malaysia ni. Nak pergi mana je?" Sophea terus mengelap tubuh Harris.
"Sophea. Jujur please. Aku call kau, kau tak jawab. Kau reject. Kenapa?" Harris menghentikan perbuatan Sophea.
"Awak dah lupa ke janji kita?" Soal Sophea geram.
"Janji?"
Flashback
"Saya pun ada syarat saya sendiri."
Harris mengiyakan.
"Apa?" Macamlah aku kesah sangat dengan syarat dia.
"Saya taknak encik Ikmal 'sentuh' saya selagi encik Ikmal tak boleh terima saya as your wife." Lancar Sophea menyatakan syaratnya.
"Okay no problem. Macamlah aku selera sangat dengan kau ni." Herdik Harris.
End
"Ingat?" Sophea rentap tangan Harris.
Tuala diperah di dalam mangkuk plastik berisi air.Harris terdiam. Macam mana dia boleh lupa syarat Sophea sebelum mereka berkahwin.
"Sophea. Kan masa tu, aku tak sedar. Aku tak tahu apa yang jadi. Kau tak boleh salahkan aku juga." Harris cuba memujuk. Walaupun dia tahu itu salah dia.
"Lagipun aku ada hak atas kau. Kau kan wife aku." Kata Harris. Sophea mendengar dengan tidak percaya. Tuala dihempas dalam mangkuk. Terpercik air dalam mangkuk itu.
"Wife?"
"Awak lupa ke? Syarat saya, awak tak boleh 'sentuh' saya selagi awak tak mengaku saya ni wife awak."
"Dan dua minggu lepas, awak sendiri tak mengaku yang awak tu suami saya. So, apa hak awak atas saya?"
Sophea tahan geram. Rasa nak tumbuk muka Harris itu. Suara cuba dikawal. Memang buat sakit hati saja bercakap dengan Harris."Phea. Tu cuma contract je..." belum sempat Harris habis bercakap, Sophea mencelah.
"Sebabkan contract tu, kita kahwin. Jadi awak kena ikutlah syarat dalam tu." Marah Sophea.
Harris terkedu."Kalau hari tu saya tahu awak akan sentuh saya, baik saya suruh kawan awak, bawa awak naik atas. And saya kunci awak dalam bilik." Beg tangan di atas meja tepi katil, Sophea capai.
"And kalau saya tahu yang awak mungkir janji, dari awal saya takkan kahwin dengan awak." Sophea beredar dari bilik Harris.
Harris terkedu mendengar kata-kata Sophea.Dia menumbuk meja tepi katilnya.
Serabut.__________
"Ye. I kat hospital ni. I nak lawat Ikmal." Jennie berjalan gaya model di dalam hospital. Langkah dituju ke wad Harris.
"Iya. I akan make sure yang plan kita akan berjaya. Don't worry okay?" Pujuk Jennie. Tangan setia tekap di telinga.
Jennie tiba di wad Harris."Okay lah. I dah sampai ni. See you." Kata Jennie kepada si pemanggil.
"Ye. You sabar boleh tak? I tengah usahakan ni. Kalau plan hari tu tak jadi, I akan make sure, hari ni dia akan terjerat. Okay. Jangan risau." Jennie memberi jaminan.
"Dahlah. Nanti dia syak something pula. Bye." Jennie mematikan talian. Langkah terus masuk ke dalam wad Harris.
"B. You okay?" Jennie duduk di kerusi.
"Teruk tak you kena ni?" Soal Jennie risau. Kepala Harris yang berbalut disentuh lembut.
"I okay Jenn."
"You datang dengan siapa? Tak kerja ke?" Soal Harris. Selalunya memanjang sibuk."I datang sorang je. I cuti hari ni. I nak jaga you." Pipi Harris, Jennie usap lembut. Mulut mengukir senyuman manis.
"You ni. Sampai minta cuti nak tengok I." Harris menarik tangan Jennie yang menyentuh pipinya.
___________
"Nurse. Makanan ni untuk wad 27 ke?" Soal Sophea.
"Ye." Bekas makanan bertukar tangan.
"Tak apa. Saya bawa masuk." Kata Sophea.
Jururawat itu mengangguk dan dia beredar ke wad lain.Sophea berdiri di hadapan pintu wad.
Senyumannya mati bila dia melihat sepasang kekasih sedang bermesra dihadapannya.Siap pegang pipi lagi.
Sophea menolak pintu wad. Jennie dan Harris berpaling ke arah Sophea.
"Ni untuk lunch. Lepas makan, telan ubat." Kata Sophea. Bekas makanan diletakkan diatas meja. Jennie ambil bekas itu.
"B. I suap you okay?" Jennie menghulur sudu yang berisi nasi ke mulut Harris.
Sophea melihat dan dia menjeling. Panas pula hati."Jangan lupa, ubat. Dalam drawer." Kata Sophea lalu dia keluar dari bilik itu. Harris menghantar pemergian Sophea dengan pandangan.
"B.." Jennie mematikan lamunan Harris.
Harris menyambut suapan Jennie. Nak tak nak, terpaksa makan."I will take care of your. Don't worry okay?" Suapan kedua diberikan.
__________
YOU ARE READING
Years Without You
RomanceKontrak? Tidak pernah terlintas pun dalam fikiran SOPHEA yang dia akan berkahwin tetapi terikat dengan sebuah kontrak. HARRIS, dengan selamba mengujarkan syaratnya kepada bakal isteri kontraknya itu. "Just berlakon jadi wife aku depan parents aku...