》Jak nie zanudzić czytelników?

112 3 0
                                    

Znudzony czytelnik to największy koszmar pisarza

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Znudzony czytelnik to największy koszmar pisarza. Złych czytelników jeszcze tolerujemy - niektórzy pisarze nawet ich potrzebują - ponieważ złość świadczy o przywiązaniu emocjonalnym. Nuda, jedynie powoduje apatię.

Najgorsze jest to, że nie wiemy, kiedy jesteśmy nudni. Kiedyś wysłałam swoim beta-czytelnikom rękopisy rozdziałów pełnych walki i akcji - a co otrzymałam w zamian, raport o tym, że byli znudzeni.

Jeśli sceny, w których postać biega, walczy o życie stają się nudne, wyobraź sobie, co czują czytając sceny, które nie zawierają konfliktów i napięcia.

Pięć oznak, że nudno piszesz:

1. Scena samą ciebie nudzi.

Gale Godwin "The making of write" vol.2

"Niektóre etapy w trakcie pisania, są nieznośne nawet dla ciebie (ale mówisz sobie, że musisz to skończyć). Jeśli scena nudzi cię to pomyśl o niedoinformowanym czytelniku."

[Nie wiem, czy dobrze przetłumaczyłam, ale mam nadzieję, że sens zachowałam.]

2. Scena się powtarza.

Kiedy odkrywasz informacje w poprzedniej scenie, czytelnicy będą zniechęceni, jeśli zmusisz ich do przebrnięcia przez to jeszcze raz. Sprawdź, czy przypadkiem nie powtarzasz starych informacji lub nie piszesz podobnych scen.

3. Scena jest za długa.

Problem z tym, że sceny nie są ekscytujące wynika z tego, że są za długie. Kiedy sceny są za długie ekscytacja zmienia się w zmęczenie. Nie wątpię, że krótsze sceny akcji są o wiele lepsze.

4. Scena jest zbyt osobista

Często piszemy sceny o zwierzętach, które dla nas mają naprawdę specjalne znaczenie. Wynika to z czego czerpiesz inspirację, zawiera całkiem genialny podtekst i chcesz, by postać wydała się urocza. Czasem coś ważne dla nas nie jest już tak ważne dla czytelnika. Zachowaj jedynie te sceny, które mają znaczenie dla czytelników, bo te sceny są również ważne dla historii.

5. Waga i/lub konflikty sceny są za słabe.

Waga i konflikty idą ręka w rękę. Jeśli jednej z tych rzeczy zabraknie scena stanie się płaska. Stawianie na jedną postać jest bezużyteczne i nudne. Nawet najważniejsze wydarzenie
staje się nudne, jeśli reszta postaci siedzi i nic z tym nie robi i godzi się ze swoja beznadziejną sytuacją.

Źródło: Safe Readers From Boredom HelpingAuthorsBecameWriters.com

Jak pisać?Where stories live. Discover now