Już raz o tym wspomniałam w 》Zarys powieści, ale znalazłam trochę bardziej rozbudowany artykuł.
《《《》》》
JAK KORZYSTAĆ Z METODY 3 AKTÓW?
Odpowiednio stworzony zarys historii podkreśla główne wydarzenia i tematy, które chcesz przedstawić w swojej historii. Niezależnie od tego, czy piszesz high fantasy, czy współczesną powieść, 3-aktowa struktura historii wielokrotnie się sprawdza.
To model, który dzieli twoją historię na trzy akty - przygotowanie, konfrontację i rozwiązanie - i napędza historię, podkreślając różne kluczowe momenty w każdym akcie.
STRUKTURA TRZECH AKTÓW
AKT PIERWSZY
HAK (1%)
Hak zaczyna się od pierwszych słów powieści i ma na celu (dosłownie) wciągnąć czytelnika w twoją historię, zwykle zaczyna się od pierwszego rozdziału lub prologu. Przedstaw czytelnikowi swojego bohatera w kilku pierwszych zdaniach i chwyć go wciągającą i wielowymiarową postacią.
Pamiętaj, że Twoi czytelnicy często utożsamiają się z pierwszą postacią, do której zostali wprowadzeni, więc upewnij się, że czytelnik nawiąże więź z bohaterem.
Najlepszym sposobem na zaangażowanie czytelnika jest wzbudzenie zaintrygowania i skłonienie go do zadawania pytań. Kiedy są ciekawi i zadają pytania, istnieje większe prawdopodobieństwo, że będą chcieli czytać dalej, aby uzyskać odpowiedzi.
PRZEDSTAWIENIE ŚWIATA (1% -10%)
Teraz, gdy zaangażowałeś czytelnika i dałeś mu powód do zainteresowania twoją historią, pokaż bohatera w jego „naturalnym środowisku", w jego zwykłym świecie.
Podczas gdy Hak miał na celu przedstawienie twojego bohatera, chodzi o ukazanie świata twojego bohatera, w tym głównej obsady postaci, z którymi czytelnik będzie miał stuczność w całej historii. Możesz nawet przedstawić czołowego oponenta/antagonistę!
Skoncentruj się na konflikcie wewnętrznym, przemyślanym dialogu i wciągającym piśmie, aby pokazać czytelnikom historię i pochłonąć go.
INCYDENT POCZĄTKOWY (10%)
Incydent poczatkowy to incydent, który zmusza twoje postacie w podróży, w którą właśnie wyruszają.
Coś się dzieje. Nie ważne czy to wydarzenie dużej czy małej wagi. Ale musi się wydarzyć. Pamiętaj, że to wydarzenie zachęca twojego bohatera w historii, ale nie jest on jeszcze całkiem zaangażowany... Jeszczem.
Pomiędzy Incydentem Początkowym a Pierwszym Punktem Zwrotnym Fabuły często pojawia się sytuacja, w której bohater próbuje zdecydować, co powinien zrobić. Nadal istnieje myśl, że może nie muszą się angażować w podróż. To sprawia, że czytelnik jest ciekawy.
YOU ARE READING
Jak pisać?
AcakChcesz napisać książkę, ale nie wiesz jak zacząć? A może utknąłeś w trakcie pisania ważnej sceny i nie masz pomysłu jak z tego wybrnąć? W takim razie to poradnik dla ciebie. Pomysły z internetu, czasem moje własne przemyślenia. Tłumaczyłam to, by sa...