"minhae, pergi beli telur kat kedai jap." ujar abangnya, minhyuk dari dapur.
"kau takde telur ke?" balas minhae acuh tak acuh sambil tengok tv.
minhyuk tercyduck.
"kau nak kebulur ke malam ni? omma appa seronok hanimun sampai tak ingat nak bank in duit kat aku." keluh minhyuk, menangis sambil kopek bawang merah.
"ala aku dah makan kat sekolah tadi. kau pergi jela beli, kedai uncle kutu depan tu je." minhae menukar siaran tv ke rancangan ketuk ketuk krismas bersama shila roslan.
fuh rancangan lejen mak mak.
minhyuk cabut wayar tv.
"beli kan telur lah sheton."
minhae merungut, abang dia ni bukannya reti masak tapi beria nak masak. iyalah, bagus tu bagus. kali terakhir dulu, dia masak nasi goreng, dengan langsir dapur sekali terbako masuk dalam kuali.
boleh pula dia hidang kat minhae ;-;
sebab tu keje masak memasak selalunya puan kang dengan minhae je buat. tapi ni sebab barang dapur tak cukup, baik tapau makanan je, lagi senang.
"aku tapau jela. kau kalau masak, tak sah tak panggil bomba. abang bomba pun tau dah, kalau aku yang call mesti masalah sama je. rumah nak terbakor." minhae capai jaketnya, saut selipar jamban dan terus ke restoran asam pedas pak ali.
"alaaa yelah cepat sikit. aku lapar ni. pastu belikan aiskrim, ramen sebungkus, ahh coke jangan lupa." arah minhyuk.
"ini kau yang nak makan ke, saka kau yang nak makan?" decit minhae sambil check duit dalam purse miliknya.
takut dah beli tapau, takleh bayar pula. kang tak pasal pasal kena cuci jamban kedai.
minhae saut selipar jambannya dan keluar rumah. dalam kesejukan malam itu dia terdengar satu bunyi aneh tapi diabaikan. kot kot bebudak mana main kat luar sampai tak balik rumah.
eh agak ah, dah pukul 9:30 malam ni. bebudak tak balik rumah atau nak lari rumah ni??
"pspspspspspspss" bunyi tu lagi.
"pspspsPSPSPSPSPSPSP" makin kuat ni.
minhae tenung pokok semak(?) sebelahnya.
"ah biarla", minhae teruskan perjalanannya sebelum restoran asam pedas pak ali tutup.
"gYAAH!!"
"opocopocong!!" minhae melatah saat lelaki bergolek keluar dari semak tersebut.
minhae dah bertubi tubi sumpah seranah lelaki tersebut dalam hati. yela nak sumpah atas muka dia, minhae ni kecottt.
"dapat pun! shh shhh sini hero kucing cucikan luka." jun titik ubat luka dan tekap pada tangan kucing tersebut.
hero kucing y'all. tepok shikedd.
ok minhae tarik balik ayat sumpah dia. taktau pula laki ni tengah tangkap kucing. tangkap kucing macam tangkap pokemak go sampai masuk masuk semak ni.
"apa tercegat lagi kat situ? tolong la pegang." kata jun tanpa tengok minhae.
minhae bagai disampuk, terus tolong pegang kucing. niat nak beli tapau untuk abang dia dah tak ingat.
"ambilkan iodine jap." arah jun.
"ayo- whut?"
"ayo ayo gelekk- tu haa iodine warna kuning tu." jun sempat bergurau. nasib minhae tak spray kat mulut jun. saat saat gini boleh lagi ajak gurau.
tangan kucing dah siap berbalut dan kucing tu dilepaskan.
"amacam? macho tak hero kucing ni?" jun toleh ke minhae, tersenyum bangga.
tiber je mamat ni.
minhae sengih janggal dan teringat misi dia untuk tapau asam pedas untuk minhyuk.
terus dia lari pecut marathon tinggalkan jun sendiri.
"eh tUNGGU! PUAN- EH ENCIKK! EH POMPUAN." jun panggil tapi tak diendah.
ㅡ
nasib tak tutup lagi restoran asam pedas pak ali ni. ada lagi customer tengah layan drama afrika kat skrin besar luar restoran.
saat minhae masuk restoran, semua tengok dia. hekle tau la lawa cewah.
"nak order, pak ali!" panggil minhae.
"auchh tak pernah pernah ada orang nak oder pak ali ehek hek. boleh je, pak ali free ni. masih mencari teman hid-"
"teman hidup kepala ikan engko, orang tu nak ambil order. jangan nak menggatai sangat." mak bedah piat telinga pak ali ke dapur.
"adeh adehhh"
tak lama tu, makanan dia shiappp.
"mekaseh mak bedah, saya dah buat online transfer duit ke acc mak bedah tadi."
minhae ambil makanan tapau dan bangun. tetibe dia perasan atas kerusi tu ada kesan merah merah.
minhae cuba pikir positif, mungkin kuah asam pedas niii. tapi awat merah dia cem darah fuh lain maciam kuah asam pedas kat sini.
"eh minhae, pungkoq kamu.." tegur mak bedah.
ah sheeeep piyed bocor.
"omaigad banyak tak?" tanya minhae.
"banyak gak, tula lenkali pakai pad jenama mak bedah. ni duk pakai koteks memang bocor la." mak bedah tayang produk roti kering nya depan minhae.
ada juga makan roti kering cicah asam pedas kat sini.
tetibe dengan kelise nya, sepasang tangan balut jaket di pinggang minhae.
iya anak anak, itu jun ;v;
"haihh, tula pekak sangat. aku macam janda hilang anak je duk terpekik panggil kau tadi." jun ikat jaketnya dengan berhati hati takut ketat nanti, senak anak orang tu.
"uh.. thanks." ucap minhae.
"apa diA? TAK DENGO." saje jun nak menyakat minhae. comel je dia tengok muka minhae merah merah elelele nak cendol ke?
"aku cakap thanks lahhh. korek telinga guna chopstick kang." minhae tayang chopstick restoran.
"ehe sesame. aku jarang tolong orang perempuan, lagi lagi yang cantik cem kau ni." jun menguap dan stretching otot shiked. konon nak flex.
"nAWWWWW" satu kedai syok tengok drama jun dengan minhae.
di tengah kesawitan melanda, minhyuk kat rumah dah melantak bawang sebab kebuluran.
ㅡㅡㅡ
tbcalienEatkookie_ tabunguji
svteenology seungcheoled
Jeonghana_ seventeen_lianote: sabaq ye gaes, aku update satu satu scene korang jumpa l.i.
YOU ARE READING
kelab lelaki idaman | svt a.f
Randomㅡdimana 7 gadis tubuhkan kelab berguna untuk pelajar sekolah. status: on-goyang