وعاد ف المساء
الفصل الرابع والعشرون...دخلت وهيه تلهث.. نظر لها يوسف بصدمه... سألها القاضي بحده
(انتي مين وإزاي تدخلي القاعه كده)
وعد اقتربت من منصه الشهود وقالت وهيه تلهث
(انا بعتذر لهيئه القاعه الموقره... انا اسفه اوي يا سياده المستشار... بس انا خفت لأكون اتأخرت... انا عندي دليل جديد ف قضيه يوسف البنا)القاضي(انتي مين أسمك وسنك وعنوانك )
(انا النقيب وعد عزت رحيم المنياوي... عمري 25 سنه... ساكنه ف العصافره.... انا عندي دليل جديد ف قضيه يوسف)
(الأول يا حضره النقيب قولي القسم)
(واللهي العظيم اقول الحق... انا النقيب اللي اتكلفت بقضيه يوسف عبد الخالق عباس البنا... اتكلفت بأمر رسمي من اللواء جمال المصري... انا دخلت كعميل متخفي ف عصابه اشجان العصفوري... وقدرت بفضل الله وبمجهودات عناصر الشرطه ومن ضمنهم الرائد يوسف اننا نقبض ع عصابه اشجان... واعترفت ع رجل الأعمال ابراهيم الحسيني اللي كان هربان وكان جاري البحث عنه.... بس يا فندم مصادرنا قدرت توصل لمخبأه... كان هربان ف فيلا قديمه ف المنصورة... النيابه اصدرت قرار بالقبض عليه....لكن لما رحنا النهاردة الفجر لقيناه هربان... بس قدرنا نقبض ع مجموعه من أفراد عصابته ومن ضمنهم المحامي شاكر المحمدي... وبعد التحقيق معاه... اعترف ان الحسيني رجع اسكندرية لشريكه... سألناه يقصد يوسف البنا... قال لاء يوسف مش شريك الحسيني وما يعرفش اي حاجه عنه... بس يا فندم لقينا ف خزنه الحسيني ف فيلته... مستندات رسميه وغيرها مزوره... لقينا كشف حساب وتحويل اموال من حساب وهمي لحساب يوسف... ومستندات توثيقيه بأسم الحسيني وشريكه... وشبيها ليها مزوره ومكتوب عليها اسم يوسف بدل اسم الشريك الحقيقي... عملنا تحريتنا وعرفنا مين الشريك الحقيقي للحسيني... وأصدرت النيابه أمر بالقبض عليه... واعترف الشريك انهم دبروا مكيده ليوسف البنا عشان يبعدوه عن طريقهم لأنه كان قرب يحل القضيه ويقبض عليهم كلهم... بس للأسف الحسيني قدر يهرب... واصدرنا بلاغات لكل المطارات والمواني لمنعه من السفر.. وجاري البحث عنه... انا جبت لحضرتك الوثائق والمسندات الرسميه والمزوره وتسجيل رسمي من شريك الحسيني الحقيقي... بيعترف فيه بجرايمه وبتوريط يوسف البنا ف قضايا السلاح والتجاره الغير مشروعه... اتفضل يا فندم)
انتفض محمود واقفا...يوسف نظر له بذهول..قال محمود فجأة بصوت عالي
(ايوا يا حضره القاضي كلامها صح...يوسف باشا بريئ...كان مشغلني مخبر معاهم...وكنت بنقل له الأخبار..كان مستني لما يوقع الكبير بتاعهم عشان يقبض ع الكل وانا عارف كل حاجه عنهم وعن مخازنهم وعمليات التهريب بتاعتهم و كمان منصور التركي وده يعتبر الايد اليمين ليهم ف المنطقه والمناطق الشعبيه عاما كلفني اخطف رجاله وكان من ضمنهم الراجل اللي جابني ده...اسمه سعد مصطفى بس بعد ما نفذت كلام منصور عشان ما يشكش فيا..بعت رساله ليوسف باشا وهوه جه خلص الرجاله دي قبل ما يتشحنوا ع قبرص...الجماعه اصلهم ليهم مقر هناك...وكل الكلام ده انا كاتبه ف تقرير موجود مع البشاوات قاسم بيه وأنس بيه...صح يا بشاوات)