Telefon Wildan tiba-tiba bergetar dan ringtone dia bergema satu ruangan tangga.
Dia menyeluk kembali poket nya cuba mencapai phone, butang hijau ditolak dengan kasar.
"I will be there! Can you at least wait!"
Dia berpusing dan berlari menuruni tangga dengan laju. Air mata aku kini jatuh di atas pipi, betapa kecewa nya aku dengan Wildan.
Dia masih dengan Anne, walaupun dia dah janji dengan aku dia tak akan buat lagi. Semua tu janji palsu je? Ke sebab dia tak nak kalah dengan Kasy buat kali kedua? Sebab tu dia tak nak lepaskan aku?
Kasy memegang kedua-dua belah bahu aku dengan lembut. Dia memusingkan aku yang sedang menangis dengan penuh sendu menghadap muka dia.
"Hey, don't be sad. I'm here" tangan dia menekup kedua-dua belah pipi aku, dia menolak air mata aku dengan ibu jari nya.
"Sah-sanhggup di-dia bu-bu-buat dek-at ak-ku macam tu" mulut aku muncung.
"I have an idea" Kasy memetik jari. Aku memandang dia dengan penuh tanda tanya.
+
"Apa? Keluar dengan kau? To make Wildan jealous?" Terhenti ketika aku melipat kain yang baru sahaja diangkat dari jemuran sebentar tadi.
"Kalau betul la dia cancel kan date korang untuk esok. Call me and we will proceed this plan tomorrow"
Kedengaran Kasy menyelak kertas satu-persatu di hujung talian. Sibuk-sibuk dia pun, ada juga masa dia sanggup luangkan untuk aku.
Dan juga untuk menguatkan semula ikatan Wildan dan aku. Dia sanggup buang masa dia yang penuh bermakna setiap saat demi membantu aku.
"Em, Master Talha. This is the information that you've asked earlier. Tapi tempat ni paling best la kalau nak keluar date boleh berdu-"
"Okay Ayesha! I'm hanging up"
"Secretary Park, can't you see I'm on a call with my girl?"
Talian putus. Aku jauhkan telefon dari telinga. Skrin hitam dipandang lama dengan perasaan pelik. Apa benda entah, siapa pula secretary park.
"Paling best nak keluar date? Dia suruh secretary dia siap cari information even benda tak confirm lagi? Paling tak boleh, my girl?"
Tiba-tiba pipi aku memanas tanpa aku sedari. Dada dipegang dengan lembut, jantung berdegup laju tanpa henti.
Tak guna punya Kasy, aku tak boleh betul kalau chat mahu pun dekat 1KM dengan kau. Aku rasa ingin lari akibat malu yang melampau.
Satu pasang sut putih Kasy dan kot sekolah berwarna hitam pemberian Kasy yang digantung dengan kemas di dalam almari pakaian aku dipandang dengan lama.
Kenangan di mana aku diselamatkan oleh Kasy dan juga bermalam di rumah Kasy menerpa ke dalam minda.
Makin memanas pipi aku. Tak guna punya otak, masa-masa macam ni la nak recall balik kejadian macam tu.
Tiba-tiba, fon aku yang diletakkan di atas riba bergetar kuat. Skrin yang menyala dipandang dengan penuh gelabah dan panik.
Nama Wildan yang disertai dengan emoji love dipandang dengan lama. Selepas menyedut dan menghembus nafas, butang hijau ditolak perlahan.
Masih lagi ragu-ragu untuk jawab.
"Hey babe, what are you doing?"
Dengan pantas jari telunjuk kiri aku menuju ke arah bibir. Kuku digigit-gigit dengan penuh rasa panik.
YOU ARE READING
Latte [ᴏɴ ɢᴏɪɴɢ]
Novela Juvenil❝ All that you are is all that i've ever need ❞ L A T T E Minuman wajib yang perlu ada oleh Ayesha Naura yang mesra digelar Esh sebelum dia menjejakkan kaki kanannya ke dalam kawasan perkarangan sekolah, setiap hari. Kalau skip sehari, mungkin dia t...