Bästa vänner

864 29 0
                                    

Jag tittar runt omkring mig i det lilla klassrummet och försöker att ta in alla nya ansikten. Min blick stannar på Oliver och han ler varmt. Som tur är så hamnade vi i samma klass vilket kommer att göra första veckan så mycket enklare eftersom det kommer att vara jag och Oliver, precis som det alltid har varit.

När läraren släpper iväg oss på vår första rast drar sig alla automatiskt till sina mobiler och det är lätt att se att det bara är jag och Oliver som känner varandra sen innan. Jag ser en tjej som sitter själv och börjar gå mot hennes bord. Jag hör snart att Oliver följer efter tätt bakom.

Jag sätter mig ner och tjejen tittar upp och ler. Hon är väldigt söt med blåa ögon och mörkbrunt lockigt hår ner till axlarna. Hon har en silvrig ring i läppen som fascinerar mig, den går inte riktigt ihop med hennes söta oskyldiga utseende och det är svårt att utskilja hennes personlighet. Innan jag hinner presentera mig känner jag hur Oliver tränger sig ner på samma stol som mig och sträcker fram handen mot tjejen.

"Tja jag heter Oliver och det här är Juli. Du är Elvira eller hur?"

Säger han och jag imponeras ännu en gång av hans otroliga minne.

Tjejen nickar och skakar hans hand.

"That's me. Så känner ni varandra sen innan eller?"

Säger hon och skrattar till medan hon sneglar på stolen som vi delar.

"Ja är det så uppenbart?"

Säger jag med en ironiskt ton och puttar på Oliver för att han ska förstå piken medan jag ler mot Elvira.

Oliver förstår inte piken helt utan drar upp mig och sätter sig ner på stolen igen för att sedan dra ner mig i hans knä medan han ler nöjt.

"Så hur länge har ni vart ihop?"

Säger Elvira och studerar oss där vi sitter på stolen. Jag och Oliver delar en snabb blick och ett litet leende.

"Vi är inte ihop"

Säger vi sedan i munnen på varandra.

"Åh sorry, jag antog bara..."

Börjar hon stamma fram och vi båda skrattar.

"Det är lugnt, du är inte den första som frågar"

Säger jag och Elvira ler igen.

"Så ni är vänner? Eller syskon?"

"Vi är vänner"

Säger jag och Oliver är snabb att rätta mig.

"Bästa vänner"

Säger han med betoning på bästa.

ViWhere stories live. Discover now