Nya kontakter

746 28 0
                                    

När vi slutligen kommer fram till huset så går vi in genom dörren som står på vid gavel och möts nästan direkt av Lucas. Jag har sett honom i skolan och känner igen honom direkt. Han är ganska populär och umgås mycket med treorna. Själv går han i tvåan. Han är redan lite full och vinglar till när han är på väg till oss. Han och Oliver gör det där konstiga kill handslaget och sen vänder han sig emot mig och Elvira och kramar om oss.

"Välkomna. Det är bara att ta vad ni vill ha från köket, akta er för den gröna flaskan bara, det är hembränt så vettefan vad det innehåller"

säger han och skrattar till. Vi tackar och börjar dra oss inåt när nästa person kommer och Lucas blir upptagen med att hälsa på den.

Elvira drar in oss i köket och sträcker fram två öl men både jag och Oliver skakar på huvudet.

"Dricker ni inte?"

Frågar Elvira och vi skakar på huvudet igen.

"Imponerande!"

Säger hon bara och jag är glad att det är hennes reaktion. Vi får ofta en helt annan reaktion.

Det hinner inte gå mer än 2 minuter innan Oliver säger sin väntande kommentar.

"Va sjutton spelar dem för musik på det här stället?"

Säger han och börjar röra sig ut mot vardagsrummet där musiken spelar för fullt.

Oliver är väldigt insatt i musik och han är lite av en nörd när det kommer till det. Han har gått igenom hela min spellista på Spotify för att konstatera att jag följer hans musik lagar. Han är inte mycket för de nya remixerna och meningslösa dunka dunka musiken som brukar spelas på fester. Enligt honom så kan dem åtminstone spela det han kallar "riktig musik".

Bara någon minut senare hör jag hur Money for nothing av Dire Straits spelas ur högtalarna. En riktig Oliver klassiker tänker jag och ler för mig själv. Jag och Elvira drar oss sakta mot vardagsrummet där det är proppat med folk. Det tar inte lång tid innan några fulla killar närmar sig.

Den ena killen lägger armen runt Elviras axlar och viskar något i hennes öra. Hon fnittrar till och nickar och de börjar snabbt dra sig över golvet. Innan de lämnar rummet så vänder hon sig om och blinkar med ena ögat mot mig och jag ler mot henne.

Det tar inte lång tid innan den andra killen sakta närmar sig mig och testar samma teknik. Han lägger armen runt mig och lutar sig ner och viskar i mitt öra.

"Ska vi hitta något lite mer privat ställe?"

Säger han och jag skakar på huvudet och säger att jag trivs bra där jag är. Men han ger sig inte utan testar en annan metod. Han lägger armarna runt min midja och börjar utan förvarning kyssa mig på halsen. Jag puttar snabbt bort honom och han muttrar och närmar sig igen.

"Jag har en pojkvän"

Säger jag snabbt och han hajar till lite men jag ser tveksamheten i hans ögon.

"Och vart är denna pojkvännen då?"

Säger han och flinar. Då pekar jag snabbt mot Olivers håll och när han närmar sig igen så går jag snabbt tvärs över rummet och innan Oliver hinner reagera lägger jag armarna runt hans hals och som tur är är han med på noterna och lägger armarna runt min midja. Vi har en deal att om någon är efterhängsen och vägrar lämna oss ifred så använder vi varandra som ursäkt och låtsas vara ihop.

Jag nickar snabbt med huvudet åt den efterhängsna killens håll och Oliver nickar när han förstår vem jag menar. Han drar in mig ännu lite närmare och kysser mig på kinden för att det ska vara trovärdigt. När vi ser att killen ger upp och går fram till sitt nästa offer släpper vi taget om varandra och jag tackar Oliver.

Min blick sveper över rummet och jag får syn på tre tjejer som står hoptryckta på ett bord och dansar, eller ja något som ska se ut som dans iallafall. Jag har mer kläder på mig än vad dem alla har tillsammans. Varenda kille i rummet kan inte slita blicken ifrån dem och jag konstaterar med glädje att Oliver är den enda killen som inte kollar på tjejerna. Istället är hans blick fäst på någonting tvärs över rummet. Jag följer hans blick och förstår vad han ser.

Längst bort i hörnet står en kille och kollar ner på sin mobil. Anledningen till att han har lyckats fånga Olivers uppmärksamhet beror på hans band tröja som liknar en av många liknande tröjor som ligger utspridda överallt hemma hos Oliver.

Oliver börjar gå över rummet och jag följer honom hack i häl. Det är en av många egenskaper som jag älskar med Oliver, han kan gå fram till vem som helst och vara social och trevlig och jag har aldrig under alla dessa år hört någon säga något dåligt om honom.

När vi når killen så tittar han snabbt upp från sin mobil och kollar förvirrat på oss. Oliver sträcker fram handen och presenterar sig och jag gör samma sak. Killen som presenterar sig som Simon ler blygt mot mig och jag ler tillbaka. Det tar inte många sekunder innan Oliver och Simon är mitt uppe i en djup diskussion om något band som jag aldrig har hört talas om. Jag försöker hänga med så gott det går men när jag upptäcker några tjejer från klassen så beslutar jag mig för att lämna killarna ifred.

De två blondinerna som heter Ronja och Melissa ler mot mig när jag kommer fram till dem. Vi pratar en stund om första veckan och klassen innan de börjar diskutera olika killar. Jag försöker att hänga med så gott det går.

"Oliver är så jävla snygg"

Utbrister Ronja och Melissa slår till henne på armen och nickar mot mig.

"Oj förlåt, jag tänkte inte på att han är upptagen"

Säger Ronja snabbt.

"Nej nej det är lugnt. Vi är inte ihop"

Säger jag och ler mot dem båda och sneglar bort mot Oliver och Simon.

"Så Oliver Wiklund är singel? Dags att reagera innan någon annan haffar honom"

Säger Ronja och fnittrar till som om hennes kommentar var världens bästa skämt. Jag ler stelt tillbaka och skrattar till lite.

Plötsligt hörs ett högt brak och alla hajar till. Braken fortsätter och luften fylls av svärord och jag förstår snart att det är slagsmål. Plötsligt tumlar två killar in i vardagsrummet med ytterligare två andra killar som kastar sig över dem med nävarna knutna. Jag backar undan så fort jag kan för att inte vara i vägen när några andra killar kastar sig fram för att stoppa slagsmålet.

Plötsligt känner jag någon ta tag i min arm och dra mig till sig. Jag vänder mig och och möter Olivers oroliga ögon. Bredvid honom ser jag Elvira med ett chockat uttryck.

"Kom vi drar"

Säger Oliver och jag nickar och följer med honom när han drar mig efter sig. När vi har kommit en bit ut på gatan stannar vi upp och kollar på varandra.

"Är alla okej?"

Frågar Oliver och både jag och Elvira nickar.

"Shit va läskigt! Va handlade det där om egentligen?"

Fortsätter han och jag och Elvira tittar på varandra och rycker på axlarna.

"Vi kommer garanterat att få reda på det på måndag"

Säger Elvira och vi skrattar till och håller med.

Efter att ha lämnat av Elvira vid sitt hus fortsätter vi mot busshållplatsen. Jag huttrar till när en kall vindpust blåser förbi och Oliver erbjuder mig genast sin jacka. Jag trär på mig den och efter att vi har fått vänta ett tag så kommer äntligen bussen. Vi går på och konstigt nog är bussen helt full så vi ställer oss upp i mitten av bussen. Oliver ställer sig bakom mig och hans händer slinker ner i mina, eller ja hans jackfickor i ett försök att både hålla balansen och att värma sig. Jag känner hur ögonlocken börjar bli tunga och jag lutar mig mot Oliver medan jag kämpar för att hålla ögonen öppna.

ViWhere stories live. Discover now