Bab 1

1.7K 41 1
                                    

     BEBERAPA TAHUN SEBELUM
      
Jam sudah menunjuk ke angka 6 pagi . Najwa melihat ke arah luar rumah yang masih gelap. Najwa segera mandi dan bersiap sebelum ke sekolah . 'Angah oi ....cepat lah lamanye kau siap'. Najwa menjerit di luar rumah memanggil adik lelakinya. Puan maziah menggeleng kepala melihat anak daranya dari tingkap. 'Mummy nanti sape ambik '. Soal angah sebelum berangkat bersama encik zack dan kakaknya. 'Harini mummy ambik tunggu dekat kedai depan sekolah tu macam biasa jangan nak merayap pulak. Cakap dekak kakak sekali tau'.balas puan marziah. Mukhlis hanya mengaguk dan bersalaman dengan mummy nya
   
      'Harini mummy ambik tau tunggu dekat tempat biasa jangan nak merayap pulak .... ni satu lagi kaklong jangan keluar lambat sangat tau'. Pesan encik zack kepada dua anaknya. Najwa dan mukhlis hanya mengangguk paham dan keluar dari perut kereta menuju ke pagar sekolah. 'Assalamualaikum cikgu'. Sapa najwa kepada guru yang berada di hadapan pagar sekolah. 'Najwa boleh kamu jumpa saye lepas perhimpunan ni '. Tanya cikgu khasnah sambil tersenyum . 'Dekat bilik guru ke cikgu'.tanya najwa. Guru itu mengangguk . Najwa tersenyum kemudiaan berjalan ke arah dewan terbuka. 'Hai kakyong'.sapa ain lembut . 'Ain pengawas kenapa tak susun kerusi lagi sekarang kan dah jam 7.30'. Ain hanya memgeleng sambil menjogketkan bahunya.

   Najwa menarik ain ke arah stor tempat menyimpan kerusi. Dia menghulurkan beberapa kerusi kepada ain yang hanya melihat tingkahnya. 'Mane pengawas lain ni takan semua  bertugas dekat pagar kot'. Marah najwa . Sebenarnya dia tahu ada beberapa orang pengawas yang duduk di tepi stor itu . Ain hanya gelak perlahan dua orang pengawas yang duduk itu datang ke arah najwa dan ain . 'Mane lagi kawan kamu yang lain'. Ain menyoal dua orang pengawas itu. Najwa pun menghulurkan kerusi kepada mereka . Bunyi pembesar suara kedengran menandakan perhimpunan akan berlangsung .

       'Disini terdapat beberapa penguguman ... semua pengawas sila tunggu di dewan terbuka selapas perhimpunan '. Semua pengawas mengeluh selepas mendengar penguguman  daripada penacara majlis. 'Ni mesti cikgu  nak bagi tugas apa-apa ni'. Bisik pengawas yang menjaga barisan di sebelah najwa.

                    --------------------------

          Loceng waktu rehat bagi menengah atas berbunyi . Ramai murid berpusu-pusu menuju ke kantin . Najwa hanya melihat murid lain dari korido kelas sambil menuggu ain .' Hmmm....mane lah minah tak keluar lagi ke' . Najwa mengomel sendiri. Dan satu suara seperti memanggilnya dari bawah. 'Kakyong..... turun lah'. Najwa menenguk dari atas melihat ain yang memanggilnya . Ain dan najwa pergi ke koperasi untuk membeli roti dan air sebelum bertugas menjaga blok kelas .

     'Ain kau jaga blok dekat tingkatan 4 sana kan'. Ain hanya  menganguk . 'Kau jaga block mane'. Soal ain. Najwa menunjuk bangunan atas pejabat . Ain mengangguk dan menghabiskan roti yang tersisa. Mereka pun berjalan menuju ke blok masing -masing untuk menjalankan tugas .

      Najwa berjalan mengelilingi block yang dijaga. Najwa  melihat sesosok tubuh yang ditunggu olehnya sedari tadi sedang berjalan ke arahnya sambil tersenyum.' Najwa.... kau dah makan ke belum'. Tanya nazrul . 'Dah takdi'. Naz hanya senyum  dan berjalan mengelilingi block. 'Kakyong ...ui lamenye tengok sukalah tu kan'. Aqis yang datang dari belakang mengejutkan najwa yang  sibuk melihat nazrul.

      'Eh mane ade suka dekat dia '. Balas najwa sebelum membuat muka cemberut. 'Alah Aqis gurau je sorry lah '. Aqis membuat muka comel dan cuba memujuk najwa.' Najwa hanya senyum dan loceng masuk berbunyi . Mereka beriringan masuk ke kelas.
              ----------------------------------
    'Huh.....penatnye'.keluh Najwa sambil melonggarkan tali leher dan melepaskan ikatan rambutnya. Najwa teringat pesanan dari diyana semasa pulang dari sekolah. 'Kakyong boleh tak tolong chat BF aku harini sebab aku malas nak bagi pidot (Fidaus) surat tu nanti dia baca . Najwa hanya menganggukdan senyum sebelum diyana pulang. Najwa membuka bekas pensel miliknya untuk mencari surat yang diberi oleh diyana. 'Najwa menepuk dahi.' Mane lah aku nak dapat nombor pakwe minah ni orang pon aku tak  pernah kenal'. Najwa melihat telefonnya berdering menandakan ada pesanan masuk. 'Aik sape ni '. Najwa membaca pesana satu persatu.

aku..... nk kawan kau... sampai bila -bila boleh?[Complete💯]Where stories live. Discover now