Bab17: special Ain & Ahmad

409 22 0
                                    

Ahmad duduk di atas gazebo di halaman rumah. Dia tersenyum apabila mengingati kembali penemuannya bersama Ain." Ha....menung ape tu sampai senyum sorang-sorang mom tengok, ade jumpa buah hati baru ke". Ahmad memandang ibunya." Mane Ade yang lain girl yang hari tu jugak....harini mad jumpa dia dekat mall dengan kawan dia tengah cari barang". Tengku Zahirah hanya mengangguk." Jumpa macam tu je ke". Senyuman Ahmad semakin melebar." Ahmad belanja dia makan tadi sebab kawan dia ade hal lain". Tengku Zahirah sudah tersemyum." Ada chance lah mom nak dapat menantu tahun ni kan". Ahmad sudah mengaru kepalanya yang tidak gatal." Hmmmmm.....mungkin tapi mad tak janji tau, mom jangan berharap sangat tau". Tengku Zahirah menepuk lembut bahu anaknya sebelum berlalu masuk ke dalam rumah.
Ahmad mengeluarkan telefon bimbitnya.

"Awak busy ke sekarang......ni"- Ahmad

"Hmmm....tak busy sangat pun....kenape"-Ain

"Jom kita lunch nak tak"-Ahmad

"Sorry lah wehh....aku ade lunch dengan kakak aku yang haritu ayah aku pun ade sekali"- Ain

"Ouh....kalau saya nak join sekali boleh ke"-Ahmad

"Kalau kau rasa tak malu boleh lah datang join"-Ain

Ketukan pintu dari luar mengejutkan Ain." Cik Ain saya dah booking restoran untuk makan tengah hari nanti". Ain mengangguk . Dia menyambung semula kerja yang telah tergendala sebentar tadi.

Lisa masuk ke pejabat adiknya." Dik cuba kamu tengok jam tu .......dah tiga setengah dah jom kamu janji pukul 3 kan". Ain terkejut segera mengemas mejanya dan berangkat ke restoran tersebut bersama kakaknya." Ni tadi ayah cakap ade orang akan join kita sekali nanti". Wajah Ain sedikit berkerut." Bukan ni lunch untuk family kita je ke kenape ada orang lain pulak". Lisa menjongketkan bahunya.

Sampai di restoran Ain menyuruh Lisa masuk dahulu." Awak buat ape tu. Ain memalingkan tubuhnya kearah suara seseorang dari belakang." Kau.....kau buat ape dekat sini kau tak malu ek datang sini". Ahmad mengaru kepalanya." Saya datang sini sebab ada orang jemput lagi pun saya tak tahu pun awak makan dekat sini". Ain menundukkan wajahnya,malu lagi kau Ain kuat betul perasan ye ingat kau je ke book restoran ni." Saya pergi dulu ye". Ain mengangguk matanya tidak memandang kearah Ahmad. Ain segera mengunci pintu kereta dan masuk ke dalam Restoran. Matanya melilau mencari kelibat keluarganya.

Ain melihat kearah kakaknya yang melambai-lambai kearahnya. Ain bersalam dengan ibunya. Dan mengambil tempat di sebelah kakaknya." Okey semua dah ade....ni ayah nak kenalkan Tengku Ahmad dia akan join kita sekali". Ain yang leka dengan telefonnya terkejut mendengar nama yang disebutkan oleh ayahnya." What....?kau, tapi macam mane". Lisa memukul peha adiknya." Kamu kenal ke dia ni Ain". Tanya Datin Zakiah sedikit berbisik. Ain mengangguk seleranya hilang selepas megetahui yang Ahmad ialah orang yang akan makan bersama." Ain kenape tak makan tu bukan ke ada lauk yang kamu suka". Ain tidak sedar ayahnya menegurnya. Datin Zakiah mencuit bahu Anaknya. Ain memandang kearah Ahmad di depannya." Nur Aqilah Aini.....kamu okey tak ni". Ain memandang kearah Ayahnya yang tiba-tiba memanggilnya dengan nama penuh. Ain mengangguk dia mencedok lauk kegemaranya kedalam pinggan.

Selesai menjamu selera mereka duduk sambil menunggu Dato'Megat membuat bayaran." Ayah balik dengan ibu pakai kereta Amin tau......Ain nanti kamu bagi along pinjam kereta ye". Ain hanya mengangguk." Along boleh teman angah kejap tak lepas ni". Amin memadang kearah Lisa. Lisa menjuihkan bibirnya kearah Ain dan Ahmad. Amin segera mengangguk." Ain bak kunci kereta along nak gerak dah ni nak bawak kakngah pergi cari barang". Wajah Ain sedikit berkerut." Dah tu adik macam mane....adik ikut boleh". Amin mengambil kunci dari tangan adiknya dan berlalu keluar dari restoran tersebut bersama Lisa." Along sampai hati". Wajah Ain berubah cemberut. Ahmad yang baru keluar dari tandas terkejut melihat Ain masih duduk di situ. "Awak tak balik lagi dah nak petang ni nanti jalan jem pulak". Ain masih diam. Ahmad melutut dihadapan Ain wajah Ain yang sedari tadi tunduk menmandang lantai diangkat sedikit memandandang kearah Ahmad.

aku..... nk kawan kau... sampai bila -bila boleh?[Complete💯]Where stories live. Discover now