Bab 1

658 13 1
                                    


"Fira cepatlah sikit..Dah lambat ni untuk Fira turun ke sekolah"laung mamanya,Datin Aufiyah Dilaila dari bawah.
"Jap mama.Fira masih betulkan tudung ni"laungku pula.
"Hishh budak ni..macam macam lah"monolog mamanya.
"Okey ma Fira dah siap.jom jalan"sambil aku buat buat seposen depan mama..mama gelengkan kepala sahaja melayan karenah aku.
"Jom.Atur tudung pun nak sampai satu jam."

Aku dan mama terus menuju ke parking kereta..Dengan lajunya kereta terus membelah jalan untuk pergi sekolah Fira,High School Diamond iaitu sekolah private yang ternama di Malaysia(mengarut jer🤣) dan  hanya anak orang kaya sahaja sekolah di situ.

😎😎😎

Sampai sahaja di sekolah,Fira terus menyalam tangan mama dan meluru masuk ke sekolah takut kena denda sebab lambat.

"Hi babe,morning"sapa Tengku Arabella Hidayah a.k.a teman baik Fira dari belakang.
"Morning too babe"balasku dengan senyuman manis.
"Lambat awak sampai sekolah harini?apa kes?"tanya Bella sekadar memulaan bicaranya dengan Fira.

Aku hanya mengabaikan pertanyaan Bella dan Bella terus buat muka merajuk sebulan sebab aku tak jawab soalannya.

Mereka berjalan beriringan sampai ke kelas.maklumlah mereka sama kelas,kelas 5 HEROIC...Kelas tersebut hanya menempatkan murid yang cemerlang dalam akademik sahaja..

😎😎😎

Aku terus mengambil tempat dudukku yang besebelahan dengan Bella dan meletakkan beg galasku.Terasa mengantuk sangat hari ini.Mana tak nya aku tidur hampir pukul 12:00 tengah malam sebab layan cerita cina.Cerita korea aku tak layan ehh..Sedang aku nyenyak tidur,satu hentakan kuat di meja aku.

PAP!

"TENGKU SYAFIRA ALEXANDRE cepat bangun" teriak Cikgu Zulkarnain merangkap guru mata pelajaran Sains kelas 5HEROIC.
'Hah ambik kau Fira kan tak nama penuh kau disebut'monolognya dalam hati.

Aku bangun lalu menggosok gosok mataku yang terasa melekit dek rasa terkena gam.Apa lagi aku terus mengeluarkan buku Sains ku takut kena marah untuk kali keduanya.Garang nak mampus bhaii Cikgu Zul tu.

"Bella,kenapa kau tak kejut aku time aku tido tadi"dengan muka yang masih mamai aku mengajukan soalan itu kepada Bella.
"Kau kata aku tak kejut kau?Aku punyalah kejutkan kau suruh bangun.tapi hampa.kau tido mati beb"marahnya pada aku.
"Ya ehh?sorry lah beb.aku tido lambat malam tadi sebab layan cerita cina"balasku.
"Yelah aku maafkan kau"kata Bella.

Aku terus menumpukan perhatianku terhadap Cikgu Zulkarnain yang sedang mengajar topik tentang formula kimia.

Kringggggg!!!

Bunyi loceng tersebut menandakan waktu rehat.Aku dan Bella berjalan pergi ke kantin untuk beli makanan..Perut aku ni pun dah main musik dah sebab tak sempat sarapan pagi tadi.

"Kenapa kau tido dalam kelas tadi"tanya Bella dengan muka serius.
"Aku rasa mengantuk sangat tadi.Malam tadi aku tido lambat sebab layan cerita cina"balasku dengan panjang lebar.
"Lain kali jangan tido lewat lagi.Tak pasal pasal kau kena marah dengan Cikgu Zul tadi"pesan Bella padaku.Dah macam mak nenek pula dia membebel dekat aku.
"Baiklah Tengku Arabella Hidayah sahabat kesayanganku"jawabku dan hanya tersengih sengih..
'Sukalah tu bila orang cakap camtu'monologku.
"That's ma girl"kata Bella sambil membuat aksi gediknya.Aku layan sajalah kawan aku ni.

😎😎😎

Waktu rehat telah tamat.Kami berdua berjalan beiringan masuk ke kelas..Memandangkan guru matapelajaran Bahasa Inggeris tidak masuk hari ini,aku mengambil peluang keemasan ini untuk tido dalam kelas..hehe😁

"Fira bangunlah Fira sekarang waktu Cikgu Amer lagi.Kalau kau tak nak kena makan dengan cikgu tu cepat bangun"marah Bella yang berada di sebelahku.maklumlah Cikgu Amer tu guru disiplin di sekolah ini.Kalau dia marah,macam nak runtuh dah sekolah ni.
"Hmm"jawabku sepatah.Aku lalu mengangkat kepalaku yang terasa berat.

Skip!

Fuh lega rasanya bila sesi persekolah hari ini tamat.Hari yang sungguh memenatkan bagi Fira.

"Bye babe"kata Bella sambil melambai lambaikan tangannya padaku.
"Bye bye babe"jawabku.
Bella terus masuk ke dalam perut kereta ayahnya.Aku juga lalu mendapatkan kereta mamaku yang parking tidak jauh dari situ..

Maaflah kalau chap 1 ni hambar sedikit..Author ni baru nak berjinak jinak dengan penulisan novel..semoga reader enjoy dengan cerita author yang tak seberapa ini😂🤪..

SETELAH ADANYA DIA(HIATUS)Where stories live. Discover now