Bab 17

71 8 0
                                    

'Kenapa bila aku berhadapan dengan Faleeq jer jantung aku main peranan.Sebelum ni tak pernah pun bila aku bersua muka dengan lelaki'getusku dalam hati.

Aku hanya menghiraukan sahaja perasaan tu.Mungkin sebab dia treat aku baik kot.Tak nak fikir lebih-lebih.

Aku tak nak kisah silam aku berulang lagi.Aku takut.Sakit yang teramat bila orang kita sayang,ada perempuan lain di belakang kita.Aku tak nak itu berulang lagi.Cukuplah sekali aku kena.Satu kali tu pun dah buat aku tak percaya mana-mana lelaki dah.

Malaslah nak fikir benda yang tak penting tu.Baik aku tidur dulu.Rehatkan otak dan badan sekali.Buat semak sahaja fikir kisah hitam yang lalu.

😵😵😵

Faleeq's POV

Sampai sahaja di rumah,aku terus meloloskan diri ke dalam bilik aku.Nak rehatkan badan yang dah letih lesu ni.

Tambahan lagi bila dah makan makanan favourite aku.Automatic aku malas sama sekali.

"Huh!Bestnya baring"monologku.

Sebelum melelapkan mata,aku mandi terlebih dahulu untuk membersihkan badan aku yang dah melekit disebabkan peluh.

Selesai mandi aku berjalan ke walk closet.Aku hanya memakai seluar paras lutut dan dipadankan dengan t-shirt.

Sebaik sahaja selesai memakai pakaian,aku terus naik ke katil bersaiz king milikku.

Aku berbaring sambil mata tertacap memandang siling.Aku berfikir sejenak.

"Kenapa bila aku berhadapan dengan Fira jantung berdegup kencang.Takkan lah aku dah jatuh cinta."aku menggeleng-gelengkan kepala dan dada dipegang.

Asal aku berhadapan dengan dia,automatic jantung aku berdegup kencang.Tak pula bila aku berhadapan dengan perempuan lain.

Tetapi bila aku berhadapan dengan Fira,semua tasa benci aku terhadap perempuan hilang.Aku tak tahu kenapa.

"Ya Allah Ya Tuhan ku,jikalau dia jodoh aku maka engkau dekatkanlah aku dengan dia. Jikalau dia bukan jodohku maka engkau jauhilah dia dari aku Ya Allah"tangan terus diraup ke muka.

Sebak rasa hati bila terkenang kisah hitam yang lalu.Aku diperbodohkan untuk kesekian kalinya.Tragedi itulah yang membuat aku benci mana-mana perempuan kecuali mamaku.

Ahh!Malaslah nak mengenangkan kisah lalu.Buat aku sakit hati sahaja.Baik aku fikir masa depan aku dari aku terkenangkan kisah yang langsung tidak menarik dalam hidup aku.

End Faleeq's POV

😵😵😵

Aku mengerling jam seketika,pukul 7:00 p.m.Aku terus mengambil towel ku dan meloloskan diri ke dalam bilik air untuk mandi.

Selesai mandi aku terus berjalan ke walk closet dan baju t-shirt berwarna putih dan seluar panjang berwarna hitam diambil.

Langkah diayun menuruni anak tangga untuk menuju ke dapur.Ternampak sekujur tubuh yang sedang memasak.
Aku terus menyapa.

"Cak!"aku mengejutkan mama dan mama terus melatah.

"Mak nak kau kahwin!"latah mama dan senduk diketuk pada kepala aku.

"Ape lah mama ni melatah macamtu"mulut dimuncungkan.

"Siapa suruh kejutkan mama.Kan dah mendapat.Cuba lah bagi salam.Ni tak"mama menggeleng-gelengkan kepala.

Aku terus memuncungkan mulut aku seinchi.Mama tergelak melihat telatah ku.Aku menghiraukan sahaja gelakkan mama itu.

😵😵😵

Makanan yang telah dimasak tadi telah dihidang di atas meja.Aku terus naik ke bilik mama dan papa untuk memanggil papa turun makan.

Pintu dikuak dan terlihat papa sedang ralit dengan komputernya.Sekejap menekan-nekan keyboard komputer sekejap lagi melihat kertas kerja.

"Papa turun makan.Makanan dah siap dihidang.Mama sedang menunggu di meja makan"papa menganggukan kepala dan kertas kerja disusun rapi.

Aku terus berlalu pergi dan turun menggunakan lift.Malas aku nak turun naik tangga.Alang-alang ada lift aku gunalah.

Sampai sahaja di meja makan,aku terus melabuhkan punggung di kerusi yang berhadapan dengan mama.

Tidak lama selepas itu,papa datang dan duduk di sebelah mama.

Aku terus mencedokkan nasi untuk kedua-dua orang tuaku.Seusai dengan itu tangan terus ditadah dan doa makan dibaca.

"Lepas sahaja habis makan,kita berkumpul dekat ruang tamu.Papa dengan mama ada benda nak bagitahu dengan kamu."kata papa.

Aku memandang mama dan papa silih berganti.Harap-haraplah benda yang mama sebut tidak menjadi kenyataan.Think positive.

😵😵😵

Selesai sahaja mencuci pinggan dan mengemas meja makan,aku terus menapak ke ruang tamu.

Tiba-tiba jantung aku berdegup laju.Aku mengawal reaksiku.

"Fira meh duduk sebelah mama"pelawa mama.

Aku terus melabuhkan punggung di sebelah mama.

"Papa dan mama ada rancang nak kahwinkan kamu dengan anak kawan mama"papa memulakan bicara.

"What!?Fira belum SPM lagi lah papa.Lagipun Fira baru berumur 17 tahun.Fira belum bersedia lagi."aku membantah habis-habisan cadangan mama dan papa.

"Ini untuk kebaikan Fira juga.Lagipun mama dan papa kena pergi overseas sebab ada benda yang hendak si settlekan di sana.Kalau mama dan papa tiada siapa nak jaga Fira.Sekurang-kurangnya kalau Fira kahwin ada orang jaga Fira."mama mula bersuara.

"Fira boleh jaga diri nanti.Fira belum bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai seorang isteri"terangku.

"Fira tak sayang mama dengan papa ka?"soalan inilah yang paling aku benci.

"Of course lah sayang.Okey lah mama,papa Fira setuju jer lah"terlihat muka mama dan papa bersinar-sinar.Aku tersenyum hambar.

MAAFLAH KALAU HAMBAR.JANGAN LUPA VOTES😚





SETELAH ADANYA DIA(HIATUS)Where stories live. Discover now